Mint a sáskák, úgy lepik el Európát a kínai autók

2025-re akár 800 ezer kínai gyártású autót is eladhatnak Európában, többségében teljesen elektromos hajtású járműveket – állítja a PwC elemzőcég tanulmányában.

A PwC szerint egy ilyen drasztikus (vissza)fejlődés során Európa nettó autóimportőrré válna, 2025-ben több mint 221 ezer többlet importautóval számolva. Ne felejtsük el, hogy Európa még 2015-ben mintegy 1,7 millió járművet exportált. A változás drámaiságát tetőzi, hogy az európai gyártás visszaesésével párhuzamosan a kínai autómárkák növelik piaci részesedésüket, és ezzel egyidejűleg az európai márkák egyre több elektromos járművet építenek Kínában – közölte a PwC tanulmánya.

európai autópiac

A potenciális 800 ezer kínai gyártású autóból mintegy 330 ezer a nyugati autógyártók, például a Tesla, a BMW és a Renault csoport gyártmánya lesz, amelyek jelenleg mindegyike exportál Kínából Európába elektromos járműveket, köztük a Tesla Model 3-at, a BMW iX3-at és a Dacia Springet.

“Miközben a kínai gyártók egyre több akkumulátoros elektromos autót (BEV) értékesítenek Európában, mind az európai, mind az amerikai gyártók egyre inkább Kínába helyezik át BEV-gyártásukat” – áll a PwC közleményében.

Felix Kuhnert, a PwC németországi részlegének partnere és autóipari vezetője szerint az európai autógyártók továbbra is ellátási lánc problémákkal küzdenek, és arra összpontosítanak, hogy drágább (és kisebb volumenű) elektromos autókat szereljenek össze Európában. “A kínai gyártók ezzel szemben optimalizálták és fejlesztették termékeiket a hazai piacon, így most megfizethető BEV modelleket, innovatív technológiát és újszerű koncepciókat hoznak Európába” – mondta Kuhnert a közleményben.

A PwC és más elemzők szerint a kínai márkák korábbi próbálkozásai az európai piacra való belépésre nagyrészt kudarcot vallottak, de Kína szakértelme a teljesen elektromos járművek terén ezúttal versenyelőnyt jelenthet. “A kínai autógyártók most arra törekszenek, hogy megszilárdítsák európai pozíciójukat” – mondta a PwC.

Geely Geometry C

Erre jó példa a magyar autópiac, ahol a Dongfeng és az MG már sikerrel értékesíti autóit, a Geely-vel disztribúciós szerződést aláíró Grand Automotive Central pedig jövő év második felétől hazánkban is forgalmazza a Geometry C villanyautót, a BYD kínai volumenmárka pedig szintén 2023-tól jelenik meg a hazai kereskedésekben.

“Az elmúlt évtizedben történt korábbi piacra lépéseikhez képest mostanra jelentősen kiegyenlítődtek a versenyfeltételek”. A PwC előrejelzése szerint a kínai márkák 3,8 és 7,9 százalék közötti EV-piaci részesedéssel rendelkeznek majd Európában.

A márka megítélése kulcsfontosságú

A PwC szerint ennek nagy része attól függ, hogy a márkákat hogyan érzékelik, hozzátéve, hogy “a kínai márkák még mindig viszonylag ismeretlenek Európában, és még sok munka vár rájuk, hogy erős villanyautós reputációjukat felépítsék, különösen a prémium modellek esetében”.

Egy másik friss jelentésében Matthias Schmidt elektromobilitási elemző szerint a kínai márkák mintegy 200 ezer autója kerülhet idén forgalomba Európában, ebből körülbelül 90 ezer teljesen elektromos, 40 ezer konnektorból is tölthető plug-in hibrid, a többi pedig hagyományos hajtásláncú. Ugyanakkor a nyugati márkák mintegy 100 ezer teljesen elektromos járművet fognak Európába exportálni a kínai gyártóüzemekből – mondta Schmidt még szeptemberben.

mg1

Az év első hét hónapjában kínai elektromosautó-gyártók közül kiemelkedik az európai piacon a SAIC MG és a Geely Polestar – mondta Schmidt. Más márkák, például a Nio és az XPeng eddig nehezen tudtak érvényesülni. Nyugat-Európában a kínai márkák az idei év első felében 5,2 százalékos részesedéssel rendelkeztek azelektromosautó-piacon, míg 2021 első felében ez az arány 3,8 százalék volt. Jövőre jelentős számú értékesítést várnak a Smarttól, a Geely és a Mercedes-Benz közös vállalatától, amely nem Európában, hanem Kínában gyártja a villanyautó új generációját – nem középiskolás fokon…

Top 10 elektromos autó Európában 2021-ben

1. Tesla Model 3 – 102 856 autó
2. Renault Zoe 59 268
3. Volkswagen ID.3 – 47 935
4. Fiat 500 – 33 828
5. Volkswagen e-up! 33 244
6. Hyundai Kona electric 25 373
7. smart fortwo EQ 23 571
8. Peugeot e-208 – 21 645
9. Kia Niro ev 20 271
10. Dacia Spring 17 941

Top 10 elektromos autó az USA-ban 2021-ben

1. Tesla Model Y 184 628 autó
2. Tesla Model 3 – 151 884
3. Ford Mustang Mach-E 27 140
4. Chevrolet Bolt EV/EUV 24 828
5. Tesla Model S 21 846
6. Volkswagen ID.4 – 16 742
7. Nissan Leaf 14 239
8. Porsche Taycan 9419
9. Kia Niro ev 8717
10. Audi e-tron 7429

Top 10 elektromos autó Kínában 2021-ben

1. Wuling Hongguang Mini 395 451 autó
2. Tesla Model Y 169 853
3. Tesla Model 3 – 150 890
4. BYD Han EV 87 189
5. Chery eQ 76 987
6. Changan Benben EV 76 381
7. BYD Qin EV 75 930
8. Aion S 73 853
9. Ora Black Cat 63 492
10. Xpeng P7 60 569

Top 14 villanyautós piac 2021-ben

1. Kína 2 901 000 villanyautó
2. Amerikai Egyesült Államok 386 513
3. Németország 355 961
4. Nagy-Britannia 190 727
5. Franciaország 162 106
6. Norvégia 113 743
7. Dél-Korea 100 618
8. Olaszország 67 252
9. Hollandia 67 040
10. Svédország 57 881
11. Ausztria 33 366
12. Svájc 31 823
13. Spanyolország 26 911
14. Japán 21 139

Összesen vizsgált piacok: 4 516 080 villanyautó
(forrás: PwC)