A 2022-es év közönségdíjas, 2023-as Év Magyar Autója jelölt Suzuki S-Cross teljes hibrid, összkerékhajtású csúcsváltozatát teszteltük egy kimerítő túrán. Bejártuk az egykori Magyar Királyság 12 vármegyéjének úttalan útjait, három országon keresztül. A legfontosabb kérdés: mennyit fogyaszt az autó? A válasz megnyugtató.
Hogy néz ki?
A még 2021-ben megújult esztergomi Suzuki S-Cross a több mint 50 éves Suzuki összkerékhajtású SUV-hagyomány legfrissebb modellje. A gondtalan közlekedést a kapcsolható 4×4 összkerékhajtás, a könnyen kezelhető információs és szórakoztató rendszer és egy sor fejlett biztonsági asszisztencia garantálja. A változatlanul 4,3 méter hosszú és 2,6 méteres tengelytávval rendelkező autó (az elődhöz képest csak a hasmagassága változott: 180 milliméter helyett 175 milliméter) tágas utastérben 5 felnőtt elfér, a 293 literes csomagtér (bővítve 1111 literrel gazdálkodhatunk) még éppen használható páros kirándulásokhoz és kis eszközigényű szabadidős tevékenységekhez (a hokistáskám befért, ha ez volt a kérdés!). Az autó hátsóján kék-fekete alapon Hybrid felirat jelzi, hogy a legfejlettebb hajtáslánccal van dolgunk, a 4×4-re utaló Allgrip felirat eltűnt onnét, de attól még szerencsére mind a négy kerék hajthat, ha úgy adódik. Ha valaki automata S-Crossra vágyik, már csak ebben a teljes hibrid változatban kaphatja meg, így a kényelemért busás felárat kell fizetni.
A hátsó ülések osztottan dönthetők (a háttámla két fokozatban rögzíthető), az álpadló segítségével teljesen sík felületet kapunk.
A LED-es fényszórók és hátsó LED-es lámpák alapáron járnak az autóhoz, GL+ szinttől pedig már a fényszórók automatikus szintszabályozása is a listaárban van. Érintőképernyő nélkül sosem maradunk, az alap héthüvelykes (felbontása 800 x 480 pixel), a tesztünkben szereplő komolyabb egység 9 hüvelyk képátlójú, képe HD-felbontású (1920 x 1080 pixel) és vezeték nélkül is fut rajta az Apple CarPlay, illetve az Android Auto. Néha ledobja a telefont, néha begörcsöl, de az üzemidő 90 százalékában megbízhatóan működött. A tolatókamera képe éles, a hangzórendszertől ne várjunk élményt (extra a nyolc hangszóró), ahogy a kocsi vezethetősége sem megy élményszámba. Viszont hozza a kötelezőt. Minden tekintetben.
Az utastér berendezése, a felhasznált anyagok minősége elmarad a kompakt kategória átlagától, a spórolás itt érhető leginkább tetten. A műanyagok nyiszogása és a kárpitok zörgése már most, az autó fiatal kora ellenére tetten érhető, pár éves, netán tízéves használat után jelentős beltéri zajforrásokkal kell számolnunk. Főleg, ha nagy néha kiszáll a benzinmotor a hajtásból és csendben suhanunk. Na jó, sokszor nincs ebben az élményben részünk, csakis villannyal nagyon ritkán és csak pár száz métert haladunk.
Hogy megy?
Ha jól megnézzük, a Suzuki az egyetlen (japán) márka, amely négy, illetve ötféle hibridet kínál, illetve kínált egyszerre a magyar piacon. Lágy (kisegítő) hibridből kettő is van, 12 voltos, illetve 48 voltos, full (teljes) hibrid hajtásláncból is kettő szerepel a palettán: a villanymotorral támogatott, Toyotától átvett 1,8 literes motorral (Swace), illetve a saját fejlesztésű, először a Vitarában bemutatkozott, négyhengeres 1,5 literes motorral szerelt hajtás. Plusz ott van a szintén Toyota-fejlesztésű plug-in hibrid rendszer (Across). Kár azonban, hogy a márka nem a Toyota hibridjét használja például az S-Crossban is. A nagy japán testvér erősebb, hatékonyabb és finomabb működésű hajtásláncával telitalálat lenne a hibrid S-Cross. Így sem rossz, de a telitalálattól messze marad.
A Jimnyből ismerős négyhengeres legnagyobb teljesítménye 102 lóerő, csúcsnyomatéka 138 Nm. Kell a villanymotor segítsége, de az sem túl combos, csúcsteljesítménye 33,5 lóerő, maximális forgatónyomatéka 60 newtonméter, így padlógázra normál módban 116 lóerő áll a rendelkezésünkre. A csomagérpadló alá rejtett lítiumion-akkumulátora 140 voltos. Álló helyzetből 100 kilométer/órára saját mérés szerint 13,5 másodperc alatt gyorsul fel a hibrid Suzuki S-Cross, végsebessége 175 kilométer/óra. 170-nél gyorsabban nem bírtam menni vele. A hatfokozatú robotizált automatikus váltó (AGS a neve) sem kedveli a gyors meneteteket, erőltetve bólogat a kocsi, az elindulás is nehézkes vele, hát még a gyorsulás! Az emelkedőkön is szenved, a Kiscelli utcán felfelé majdnem egyesig kapcsolt vissza, a Királyhágót azonban teljesítette hármasban. A hátsó kerekekre nyomatékot engedő sport módban…
Tíz hónappal ezelőtt volt nálam teszten az 1,4 literes közvetlen befecskendezéses, négyhengeres turbómotoros, a Bosch által gyártott 48 voltos SHVS lágy hibrid rendszerrel kiegészített S-Cross, amely az akkori több mint ezer kilométeres tesztelés során 5,9 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként. Kézi váltóval. Ez meg automata sebességváltóval 6,1 litert evett 100 kilométerenként sok hegyet, dombot megmászva, városokban bedugulva és autópályán is sokat hajtva. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, nem teljesen voltam elégedett a fogyasztással, ugyanakkor kifejezetten örültem, hogy nem a kollégáim által megírt 8 liter körüli étvággyal büntetett a kocsi. Öröm az ürömben, hogy a szomszédos országokban rendre jóval olcsóbb volt a benzin (Romániában mintegy 125 forinttal, Szlovákiában mintegy 70 forinttal).
Sík tájon és városon belül használtam az eco, azaz takarékos gombot, amellyel erőtlenebbé vált az autó, gyengült a gázpedál érzékenysége és a légkondi is spórolós fokozatban dolgozott.
Milyen vezetni?
Szerénynek éreztem az üresen 14 mázsás S-Cross képességeit autópályán és bármilyen előzési helyzetben, de a hosszabb országúti szakaszok során ez a hátrány eltűnt, igaz, legfeljebb két személlyel és sok csomaggal hajtottam.
Futóműve elöl MacPherson rugóstagokra épül, hátul a szokásos csatolt hosszlengőkaros. Sprőden rugózik, az alapáras 17 hüvelykes felnikre a teszteltnél (215/55 R 17) peresebb gumikat nem tennék rá jó szívvel. Elektromos rásegítésű kormányzása steril, az automatikusan beavatkozó összkerékhajtás éles helyzetben biztonságosabbá teszi a mentő manővert, könnyű terepen pedig a zárható központi differenciálnak köszönhetően – a gumik teljesítőképességének határáig – elboldogul. A vezetési pozíció megfelelő, az ülések hosszabb utazás során sem terhelik meg a derekat, illetve a hátat. A kilátás jó, a parkolásban négykamerás rendszer segíthet. A kerék- és szélzaj jelentős, a motorhang gyermeteg, a hangszigetelés nem tartozott a prioritások közé.
Mennyibe kerül?
Alapfelszereltséggel (gazdagnak mondható GL +: LED-fényszórót, ülésfűtést, hét légzsákot, táblafelismerőt, városi koccanásgátlót, aktív sávtartót, sávelhagyásra figyelmeztetőt, távolságtartós tempomatot is ad) 11,05 millió forintért (kedvezménnyel, 2023 januárjában) lehet kétkerékhajtású teljes hibrid Suzuki S-Cross a birtokunkban, a tesztelt GLX felszereltséggel 11,87 millió forintba kerül az autó, az összkerékhajtásért további 750 ezer forintot kérnek el. Erre a modellre is érvényes a Suzuki 3+7 éves garanciája (200 ezer kilométerig), ami hosszú távon megalapozza a gondozásmentes használatát.