Az autóipar továbbra is az innováció melegágya, amelyet többek között a gyalogosok vagy kerékpárosok biztonsága, valamint az olyan technológiák növekvő jelentősége hajt, mint a villamosítás, az összekapcsoltság és az autonóm vezetés.
Az akusztikus járműjelző berendezéseket többnyire elektromos vagy hibrid járművekbe, illetve azok típusaiba szerelik be. Számos országban nem csupán egy lehetőség, hanem a kormányzati előírásoknak megfelelően kötelező tartozék a szinte hangtalan elektromos járművekhez a biztonság javítása érdekében. Az innováció szélesebb körű megközelítést foglal magában a jobb közlekedésbiztonság érdekében. Csak az elmúlt három évben több mint 1,2 millió szabadalmat nyújtottak be és adtak ki az autóiparban – derül ki a GlobalData “Internet of Things in Automotive” című jelentéséből.
Nem minden innováció egyforma, és nem is követnek folyamatos emelkedő tendenciát. Ehelyett fejlődésük egy S alakú görbe formáját ölti, amely tükrözi tipikus életciklusukat a korai megjelenéstől a gyorsuló elfogadásig, majd végül a stabilizálódástól az érettség eléréséig. Annak meghatározása, hogy egy adott innováció hol tart ezen az úton, különösen azoké, amelyek a kialakuló és a felgyorsuló szakaszban vannak, alapvető fontosságú annak megértéséhez, hogy jelenleg milyen szinten van az elfogadásuk, és milyen valószínűsíthető jövőbeli pályájuk és hatásuk lesz.
A GlobalData Technology Foresights című kiadványa szerint, amely több mint 619 ezer szabadalomra épülő innovációs intenzitási modellek segítségével rajzolja meg az autóipar S-görbéjét, több mint 290 olyan innovációs terület van, amely az iparág jövőjét fogja alakítani.
A feltörekvő innovációs szakaszon belül az intelligens autóülések, a gumiabroncs-érzékelők és a prediktív karbantartási rendszerek olyan forradalmi technológiák, amelyek az alkalmazás korai szakaszában vannak, és amelyeket szorosan nyomon kell követni. Az akusztikus járműjelző eszközök, a fékhőmérséklet-ellenőrzés és az autonóm parkolás a felgyorsuló innovációs területek közé tartoznak, ahol az elfogadás folyamatosan növekszik. Az érlelődő innovációs területek közé tartoznak a tárcsafék-működtetők és a mesterséges intelligenciával támogatott fényerőszabályozás, amelyek már jól beváltak az iparágban.
Az AVAS (acoustic vehicle alerting system) a belső égésű motor zaját másolja meg az alacsonyabb sebességtartományban, hogy figyelmeztesse a többi közlekedőt a közeledő járműre.
A GlobalData elemzése feltárja az egyes innovációs területeken élenjáró vállalatokat is, és értékeli szabadalmaztatási tevékenységük potenciális hatókörét és hatását a különböző alkalmazások és földrajzi területek tekintetében. A GlobalData szerint több mint 20 vállalat – technológiai gyártók, befutott autóipari vállalatok és feltörekvő start-upok – foglalkozik az akusztikus járműjelző eszközök fejlesztésével és alkalmazásával.
Az ábrán látható “bejelentések sokfélesége” (application diversity) paraméter az egyes releváns szabadalmakhoz azonosított különböző bejelentések számát méri, és nagyjából “hiánypótló” vagy “diverzifikált” innovátorokra osztja a vállalatokat. A “földrajzi hatókör” (geographic reach) az egyes releváns szabadalmakra bejegyzett különböző országok számát jelöli, és a tervezett földrajzi alkalmazás szélességét tükrözi, a “globális” és a “helyi” között.
A Denso az AVAS e szegmensének kulcsszereplőjeként innovatív technológiákat alkalmazó megoldásokat kínál az elektromos és hibrid járművek számára. A vállalat az elektromos és elektronikai alkatrészek és tartozékok széles skálájával foglalkozik, és csak az AVAS technológiára 53 szabadalmat nyújtott be. Ezen a területen a Porsche Automobil Holding, a Siemens, a Hyundai Motor Group és a Pioneer is bejelentette szabadalmát.