Január 1-jétől újonnan forgalomba helyezett autóra vonatkozó áremelés pusztítást végzett a norvég autópiacon. A változások között szerepel a súlyadó bevezetése minden járműre, a céges villanyautókra vonatkozó 20 százalék kedvezmény megszüntetése, valamint a 25 százalékos áfa mostantól minden 500 ezer norvég koronánál (17,6 millió forint) drágább villanyautóra érvényes. Ennek eredményeképpen novemberben és decemberben két kivételesen magas árbevételű hónapjuk volt a norvég kereskedőknek. Az összes gyártó azelőtt regisztrálta a beérkezett járműveket, hogy vevőjük lett volna.
A januári eladások a decemberi 39 ezer 497 autóról mindössze 1860 autóra zuhantak vissza, ami 76,6 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ez a legalacsonyabb januári adat 1962 óta, amikor még a Volkswagen Bogár vezette a listát. Miután az új áremelések különösen súlyosan érintették, az elektromos autók piaca is drasztikusan visszaesett (-81,4%), így a teljes piacnak csak 66,5%-át teszi ki ebben a hónapban a villanyautók, szemben az egy évvel ezelőtti 83,7%-kal. A hibridek eladásai -29,1%-kal 263-ra csökkentek és 14,1%-os részesedéssel rendelkeznek, a PHEV-ek -66,2%-kal 182-re és 9,8%-os részesedéssel bírnak, a benzinesek 1,9%-ot a dízelek pedig 7,6%-ot hasítottak ki a piacból.
A márkák rangsorát is jól felrázta az új helyzet. A Volkswagen (-29,7%) 24,9%-ra, a Toyota (-35,9%) 19,8%-ra, a Volvo (-39%) pedig 11%-ra növelte részesedését. Korábban még nem volt példa arra, hogy a Volkswagen és a Toyota ilyen magas részesedést érjen el. A Skoda (-63,9%) 8,9%-os részesedése is kiemelkedik. A Mazda (+78,4%) fittyet hányt a piaci folyamatokra és decemberhez képest 16 helyet ugrott felfelé az ötödik helyre.
A modellek tekintetében a VW ID.4 (-45,5%) 11,4%-os részesedéssel átvette a vezetést a Skoda Enyaq (-67,4%) előtt. A Toyota Yaris Cross (+125,5%) több mint kétszeresére növelte eladásait az előző évhez képest, és a harmadik helyen landolt a szintén jól teljesítő Mazda MX-30 (+82,1%) előtt. A VW ID.3 (-12%) 14 helyet javítva az előző hónaphoz képest az 5. helyen áll, a Toyota bZ4X pedig első alkalommal került a Top 10-be a 6. helyen. A Volvo XC60 (+273,3%) és a VW Transporter/Caravelle (+38,3%) is dacol a borús környezettel.
Részesedés
Helyezés | Márka | 2023. január | Változás 2022 | Decemberben | 2022-ben | |
1 | Volkswagen | 463 | 24.9% | -29.7% | 3 | 2 |
2 | Toyota | 369 | 19.8% | -35.9% | 6 | 4 |
3 | Volvo | 205 | 11.0% | -39.0% | 2 | 5 |
4 | Skoda | 166 | 8.9% | -63.9% | 8 | 8 |
5 | Mazda | 132 | 7.1% | 78.4% | 21 | 19 |
6 | Audi | 97 | 5.2% | -89.8% | 7 | 7 |
7 | Nissan | 62 | 3.3% | -74.5% | 15 | 14 |
8 | Peugeot | 58 | 3.1% | -78.8% | 18 | 15 |
9 | Mercedes-Benz | 36 | 1.9% | -92.8% | 5 | 6 |
10 | Hyundai | 34 | 1.8% | -95.2% | 9 | 9 |
11 | Opel | 26 | 1.4% | -82.3% | 27 | 22 |
12 | Kia | 25 | 1.3% | -95.9% | 13 | 10 |
13 | MG | 25 | 1.3% | 400.0% | 12 | 13 |
14 | Lexus | 23 | 1.2% | -79.3% | 22 | 24 |
15 | Suzuki | 23 | 1.2% | -79.1% | 19 | 16 |
16 | Tesla | 21 | 1.1% | -55.3% | 1 | 1 |
17 | Citroën | 18 | 1.0% | -67.3% | 25 | 21 |
18 | Cupra | 9 | 0.5% | -85.9% | 38 | 28 |
19 | Ford | 9 | 0.5% | -97.7% | 10 | 11 |
20 | BYD | 8 | 0.4% | -91.7% | 14 | 17 |
21 | Porsche | 8 | 0.4% | -95.7% | 16 | 18 |
22 | Renault | 7 | 0.4% | -87.9% | 23 | 23 |
23 | Fiat | 5 | 0.3% | -64.3% | 34 | 34 |
24 | JAC | 4 | 0.2% | új belépő | 40 | 41 |
25 | BMW | 3 | 0.2% | -99.5% | 4 | 3 |
26 | Honda | 3 | 0.2% | -90.0% | 31 | 33 |
27 | Jeep | 3 | 0.2% | -75.0% | 36 | 37 |
28 | Land Rover | 3 | 0.2% | 50.0% | 37 | 35 |
29 | NIO | 3 | 0.2% | -94.5% | 26 | 25 |
30 | Subaru | 3 | 0.2% | n/a | 29 | 30 |
31 | Alfa Romeo | 2 | 0.1% | n/a | 43 | 43 |
32 | Maxus | 2 | 0.1% | -91.7% | 24 | 26 |
33 | Bus | 1 | 0.1% | n/a | 48 | 58 |
34 | DS | 1 | 0.1% | -83.3% | 39 | 38 |
35 | Jaguar | 1 | 0.1% | -97.3% | 30 | 32 |
36 | Maserati | 1 | 0.1% | 0.0% | 44 | 46 |
37 | Mini | 1 | 0.1% | -97.6% | 32 | 29 |
Helyezés | Modell | 2023. január | Részesedés | Változás 2022 | Decemberben | 2022-ben |
1 | VW ID.4 | 212 | 11.4% | -45.5% | 2 | 2 |
2 | Skoda Enyaq | 127 | 6.8% | -67.4% | 5 | 3 |
3 | Toyota Yaris Cross | 124 | 6.7% | 125.5% | 14 | 17 |
4 | Mazda MX-30 | 122 | 6.6% | 82.1% | 190 | 41 |
5 | VW ID.3 | 110 | 5.9% | -12.0% | 19 | 18 |
6 | Toyota bZ4X | 93 | 5.0% | új belépő | 43 | 43 |
7 | VW Transporter/Caravelle | 65 | 3.5% | 38.3% | 71 | 63 |
8 | Volvo XC40 | 63 | 3.4% | -17.1% | 3 | 5 |
9 | Audi e-tron | 60 | 3.2% | -79.2% | 12 | 8 |
10 | Volvo XC60 | 56 | 3.0% | 273.3% | 23 | 26 |
11 | Nissan Leaf | 47 | 2.5% | -79.7% | 22 | 15 |
12 | Volvo C40 | 47 | 2.5% | -72.4% | 7 | 13 |
13 | Peugeot 2008 | 45 | 2.4% | -75.5% | 38 | 35 |
14 | Toyota RAV4 | 39 | 2.1% | -85.6% | 20 | 11 |
15 | Toyota Yaris | 36 | 1.9% | -20.0% | 35 | 21 |
16 | Audi Q4 e-tron | 34 | 1.8% | -94.7% | 13 | 7 |
17 | Volvo XC90 | 31 | 1.7% | -32.6% | 44 | 45 |
18 | VW ID.Buzz | 31 | 1.7% | új belépő | 37 | 62 |
19 | Toyota Corolla Cross | 29 | 1.6% | új | 49 | 109 |
20 | Hyundai Kona | 28 | 1.5% | -81.6% | 45 | 20 |
21 | Skoda Octavia | 26 | 1.4% | 44.4% | 67 | 54 |
22 | VW ID.5 | 24 | 1.3% | új | 16 | 22 |
23 | Toyota Corolla | 20 | 1.1% | -82.9% | 51 | 31 |
24 | Toyota C-HR | 16 | 0.9% | -51.5% | 57 | 39 |
25 | Tesla Model S | 15 | 0.8% | 1400.0% | 31 | 73 |
26 | Kia Niro | 14 | 0.8% | -91.0% | 34 | 29 |
27 | Opel Mokka | 14 | 0.8% | -83.5% | 100 | 44 |
28 | Citroën C4 | 13 | 0.7% | -71.1% | 50 | 30 |
29 | Lexus UX | 13 | 0.7% | -86.6% | 72 | 68 |
30 | Skoda Kodiaq | 12 | 0.6% | -66.7% | 42 | 37 |
31 | Mercedes Vito | 11 | 0.6% | -45.0% | 81 | 83 |
32 | Nissan Ariya | 11 | 0.6% | új | 46 | 67 |
33 | Suzuki Swift | 11 | 0.6% | 175.0% | 105 | 81 |
34 | Cupra Born | 9 | 0.5% | -85.9% | 114 | 55 |
35 | Lexus NX | 9 | 0.5% | 12.5% | 48 | 64 |
36 | Mazda CX-60 | 9 | 0.5% | új | 47 | 51 |
37 | MG 5 | 9 | 0.5% | 800.0% | 54 | 53 |
38 | MG Marvel R | 9 | 0.5% | n/a | 26 | 27 |
39 | Opel Corsa | 9 | 0.5% | -81.6% | 86 | 61 |
40 | BYD Atto 3 | 8 | 0.4% | új | 18 | 52 |
41 | Toyota Proace Verso | 8 | 0.4% | -60.0% | 91 | 90 |
42 | Kia Sportage | 7 | 0.4% | n/a | 62 | 87 |
43 | Renault Mégane | 7 | 0.4% | 133.3% | 41 | 42 |
44 | Volvo V60 | 7 | 0.4% | -61.1% | 56 | 70 |
45 | Hyundai Ioniq 5 | 6 | 0.3% | -98.7% | 11 | 6 |
46 | Mercedes EQA | 6 | 0.3% | -96.8% | 15 | 23 |
47 | Porsche Cayenne | 6 | 0.3% | 500.0% | 117 | 134 |
48 | Suzuki S-Cross | 6 | 0.3% | -90.9% | 76 | 47 |
49 | Fiat 500 | 5 | 0.3% | -64.3% | 80 | 89 |
50 | Peugeot 208 | 5 | 0.3% | -90.7% | 65 | 36 |
51 | VW Caddy | 5 | 0.3% | 66.7% | 125 | 154 |
52 | Citroën C5 Aircross | 4 | 0.2% | 300.0% | 120 | 107 |
53 | Ford Kuga | 4 | 0.2% | -77.8% | 87 | 49 |
54 | Ford Mustang Mach-E | 4 | 0.2% | -98.9% | 10 | 10 |
55 | JAC E-JS4 | 4 | 0.2% | új | – | – |
56 | Mercedes EQB | 4 | 0.2% | -90.2% | 27 | 33 |
57 | Mercedes GLC | 4 | 0.2% | -60.0% | 74 | 105 |
58 | MG ZS | 4 | 0.2% | 0.0% | 28 | 34 |
59 | Peugeot 3008 | 4 | 0.2% | -69.2% | 88 | 95 |
60 | Suzuki Ignis | 4 | 0.2% | 0.0% | 116 | 118 |
61 | Tesla Model X | 4 | 0.2% | 300.0% | 30 | 75 |
64 | VW Golf | 4 | 0.2% | -66.7% | 94 | 88 |
65 | VW Polo | 4 | 0.2% | -75.0% | 66 | 69 |
66 | Honda E | 3 | 0.2% | -62.5% | 84 | 112 |
67 | Jeep Compass | 3 | 0.2% | 0.0% | 155 | 147 |
68 | MG 4 | 3 | 0.2% | új | 55 | 91 |
69 | Subaru Solterra | 3 | 0.2% | új | 64 | 71 |
70 | VW T-Roc | 3 | 0.2% | -85.7% | 68 | 59 |
62 | Alfa Romeo Stelvio | 2 | 0.1% | n/a | 216 | 233 |
63 | Audi A6 | 2 | 0.1% | 100.0% | 140 | 166 |
71 | BMW iX1 | 2 | 0.1% | új | 25 | 72 |
72 | Kia EV6 | 2 | 0.1% | -99.4% | 24 | 19 |
73 | Mercedes EQC | 2 | 0.1% | -98.9% | 6 | 14 |
74 | Mercedes EQE | 2 | 0.1% | új | 40 | 57 |
75 | Mercedes GLE | 2 | 0.1% | -75.0% | 78 | 76 |
76 | Mercedes Sprinter | 2 | 0.1% | -71.4% | 99 | 116 |
77 | NIO ET7 | 2 | 0.1% | új | 110 | 144 |
78 | Nissan Qashqai | 2 | 0.1% | -50.0% | 85 | 97 |
79 | Nissan X-Trail | 2 | 0.1% | n/a | 92 | 159 |
80 | Opel Astra | 2 | 0.1% | n/a | 150 | 148 |
81 | Peugeot 308 | 2 | 0.1% | 0.0% | 90 | 111 |
82 | Porsche Cayenne Coupe | 2 | 0.1% | n/a | 139 | 155 |
83 | Range Rover | 2 | 0.1% | n/a | 205 | 187 |
84 | Toyota Camry | 2 | 0.1% | 0.0% | 129 | 149 |
85 | Toyota Prius | 2 | 0.1% | -86.7% | 135 | 114 |
86 | VW Passat | 2 | 0.1% | -60.0% | 107 | 86 |
87 | Audi A4 | 1 | 0.1% | n/a | 166 | 174 |
88 | BMW 3 | 1 | 0.1% | -91.7% | 106 | 110 |
89 | Bus Sprinter | 1 | 0.1% | n/a | 225 | 294 |
90 | Citroën Berlingo | 1 | 0.1% | -85.7% | 202 | 158 |
91 | DS 7 Crossback | 1 | 0.1% | -50.0% | 146 | 165 |
92 | Ford Explorer | 1 | 0.1% | -66.7% | 95 | 92 |
93 | Jaguar i-Pace | 1 | 0.1% | -97.0% | 73 | 84 |
94 | Kia Soul | 1 | 0.1% | -98.9% | 77 | 50 |
95 | Kia Xceed | 1 | 0.1% | -87.5% | 164 | 140 |
96 | Lexus ES | 1 | 0.1% | -75.0% | 137 | 175 |
97 | Maserati Grecale | 1 | 0.1% | új | 199 | 251 |
98 | Maxus Euniq 5 | 1 | 0.1% | új | 131 | 108 |
99 | Maxus Euniq 6 | 1 | 0.1% | új | 39 | 48 |
100 | Mazda 3 | 1 | 0.1% | n/a | 124 | 152 |
101 | Mercedes CLA | 1 | 0.1% | -80.0% | 165 | 142 |
102 | Mercedes E | 1 | 0.1% | -75.0% | 169 | 121 |
103 | Mercedes EQS | 1 | 0.1% | n/a | 59 | 58 |
104 | Mini | 1 | 0.1% | -97.0% | 102 | 77 |
105 | NIO ES8 | 1 | 0.1% | -98.2% | 58 | 40 |
106 | Opel Combo | 1 | 0.1% | -66.7% | 147 | 173 |
107 | Peugeot 5008 | 1 | 0.1% | -66.7% | 142 | 101 |
108 | Peugeot Rifter | 1 | 0.1% | -66.7% | 152 | 137 |
109 | Range Rover Velar | 1 | 0.1% | n/a | 133 | 139 |
110 | Skoda Superb | 1 | 0.1% | -93.8% | 52 | 60 |
111 | Suzuki Across | 1 | 0.1% | -97.0% | 36 | 38 |
112 | Suzuki Vitara | 1 | 0.1% | -66.7% | 103 | 79 |
113 | Tesla Model 3 | 1 | 0.1% | -96.6% | 60 | 16 |
114 | Tesla Model Y | 1 | 0.1% | -93.8% | 1 | 1 |
115 | Volvo V90 | 1 | 0.1% | -90.9% | 53 | 66 |
116 | VW Amarok | 1 | 0.1% | n/a | – | 205 |
117 | VW Multivan | 1 | 0.1% | 0.0% | 113 | 122 |
118 | VW Tiguan | 1 | 0.1% | -83.3% | 93 | 85 |
Forrás: OFV AS