![ariya5 Nissan Ariya](https://jarmuipar.hu/wp-content/uploads/2023/02/xariya5-678x381.jpg.pagespeed.ic.yVtYjUtZUv.jpg)
Pár napig tesztelhettem csupán az Év Zöldautója 2023 díjra jelölt Nissan Ariyát, ami nem volt elég arra, hogy teljes képet kapjak róla, de arra pont elegendő volt, hogy megállapítsam: baromi jó villanyautót gyártottak a japánok.
A zsűri közös tesztjére úgy érkezett meg az egyik kolléga, hogy ez a legjobb villanyautó, amiben eddig ült. Felkeltette az érdeklődésemet a lelkesedése, a mintegy 100 kilométeres felszínes tesztelés során azonban minden kérdésre és helyzetre nem kaptam választ, így megerősíteni nem tudom a kijelentését, de azt váltig állíthatom, hogy jó villanyautó a Nissan Ariya.
Régóta vár rá a szakma és a vásárlók is. Kezdetben a koronavírus-járvány és a csiphiány szabott gátat európai bevezetésének, később pedig a gyártósorokkal volt probléma, majd a hatalmas amerikai és japán érdeklődés emésztette fel a készleteket. Itthon azonban fut pár modell, volt olyan vásárló, aki látatlanban berendelte majd meg is kapta autóját. Az Ariya jelenleg nem rendelhető nálunk, a tesztelt változat alapára kb. 27 millió forint.
A modellt még 2019-ben mutatta be tanulmányautóként a Nissan, majd 2021-ben szinte változatlan – futurisztikus – formában be is vezette a nyugat-európai piacon. Elektromos padlólemeze rokonságban áll az elektromos Renault Mégane-nal, de a kocsi a franciánál sokkal hosszabb és nagyobb, miközben arányai szépek maradtak.
![Fotó: Csordás Gábor](https://www.jarmuipar.hu/wp-content/uploads/2023/02/Iq4S1fHM_csg-1024x684.jpeg)
Nagyobb akkumulátorral (bruttó 90, nettó 87 kWh kapacitás), erős motorral (242 lóerő) szerelt, elsőkerékhajtású változatát kaptuk meg tesztre. Hatótávja elméletileg 530 kilométer lehet, de a gyakorlatban, télen, fűtéssel jó, ha 400 kilométert meg tudunk tenni egy töltéssel. A rövid tesztemen a Nissan Ariya 19,5 kWh villamos energiát fogyasztott 100 kilométerenként.
Kívülről gerjesztett forgórészű villanymotorjának teljesítménye 178 kW, legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm. A Nissan Ariya ezzel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsul fel, a villany Nissan végsebessége 200 kilométer/óra lehet. Feszes futóműve elöl MacPherson rendszerű, hátul teljesen független, több lengőkaros.
Utastere tágas, a térérzetet a csaknem teljesen sík padló határozza meg, a hátsó lábtér hatalmas, a vékony héjú, fűthető és szellőztethető ülések kárpitozása fejedelmi, a bőrök varrása, az utastér eleganciája, praktikuma és technológiai fejlettsége a prémium márkák jeles képviselőit is zavarba hozza. A középkonzol nemes fának tűnő betétein haptikus érintéssel vezérelhetők a klíma funkciói, a középső tárolóhely gombnyomásra nyílik és záródik, a fény-árnyék hatások látványosak az ajtókon is.
![Fotó: Csordás Gábor](https://www.jarmuipar.hu/wp-content/uploads/2023/02/3tI7eH40_csg-1024x684.jpeg)
A középkonzol elektromosan csúsztatható előre és hátra, a hatalmas, Mercedes-Benz modellekből ismert dupla kijelző (egyenként 12,3 hüvelyk képátlójú) képe tökéletes minőségben mutatja meg a kissé túlkomplikált menüben rejlő információkat. Fut rajta az Apple CarPlay és az Android Auto (sajnos, csak vezetékkel), de hangvezérléssel az Alexát és a Google asszisztenst is utasíthatjuk, hogy a Hello Nissan parancsról ne is beszéljünk. A szélvédőre vetített kijelzőn még a közeledő kanyar képe is megjelenik. Önvezető rendszerei fejlettek, vezetősegédei optimálisan működnek, fényszórói oldalanként négy-négy, egyenként 20 milliméteres projektorból állnak, az irányjelző futófényes.
A Nissan Ariya hossza 4595 milliméter, szélessége 1850 milliméter, magassága 1660 milliméter, tengelyek közti távolsága 2775 milliméter, szabad hasmagassága 170-185 milliméter változattól (van gyengébb-, illetve két motoros, összkerekes változat, illetve 63 kilowattórás akkus Ariya is) függően. Alaktényezője 0,297, alváza teljesen burkolt. Csomagtartója ugyanolyan praktikus, mint a többi Nissanban (van függőleges elválasztó), űrtartalma 468 liter, az ülések ledöntésével teljesen sík felületet kapunk.
Töltése nagy akkuval 22 kilowattal is történhet (felárért) váltakozó áramú töltőn (amit eddig csak a Renault modelljei tudtak), alapból 7,4 kilowattos a fedélzeti töltő. Egyenáramú töltőn (az Európába szánt autókba CCS-csatlakozóval szerelik) 130 kilowatt teljesítménnyel is tudunk tölteni, ha minden külső körülmény optimális.
Kép és szöveg: Biró Csongor
![Fotó: Csordás Gábor](https://www.jarmuipar.hu/wp-content/uploads/2023/02/YERGMMaQ_csg-1024x684.jpeg)