Exkluzív teszt: BMW M3 Competition Touring

BMW M3 Touring
A BMW M GmbH új karosszéria-kialakítással bővítette portfólióját a prémium középkategóriában. Az első BMW M3 Touring (G81) a motorsport hamisítatlan hangulatát markáns stílusjegyekkel és minden korábbinál praktikusabb adottságokkal egyesíti. Kipróbáltuk a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt modellt.

m3t1

A turbós soros hathengeres benzinmotor, a nyolcfokozatú automatikus váltó és az M xDrive intelligens összkerékhajtás 510 lóerő maximális teljesítményben teljesedik ki. A kombi M3 kizárólag összkerékhajtással, Competition kivitelben érhető el. A piac szűk, ilyen teljesítménnyel csakis az Audi RS4 Avant és a Mercedes-AMG C 43 T-Modell képes szembeszállni. A gyors kombiknak van egyfajta vagánysága. Persze furcsán nézünk arra a fickóra (vagy nőre), aki az 500 literes csomagtartóból előkapja a fűnyírót, vagy a bűzös komposzttal teli zsákokat. Ha tele van a csomagtartó, esetleg a kutya is velünk van, visszafogott céges/családi kombiként hajtjuk. Ám ha a puttony üres és az út hívogatónak tűnik, akkor nem egy kombi van alattunk, hanem egy sportkocsi. Persze ez nehezebb és kevésbé merev, mint például egy BMW M4 kupé. De ez a sportkombi mindenre kész, minden évszakra és minden alkalomra alkalmas eszköz, és sokkal finomabban kezelhető, mint egy sportkupé.

m3t_4

A BMW M3 Touringot szemkápráztatóan, arcpirítóan jó gyorsan vezetni (akár a Nordschleifén is, ahol ez a széria kombi modell tartja a kategóriájában a pályarekordot 7:35.060 perccel), és mivel teljesen megegyezik a technikája a hármas kombiéval, egyben jól sikerült családi autó is.

m3t_belso

Hogy néz ki?
Már messziről ordít róla (persze ő is ordít épp eléggé), hogy M-es BMW, de csak a profik ismerik fel benne a világújdonságot, a kombi forma és hasznosság a hármas sorozat egyik legnagyobb ösztönzője, így nem csoda, ha családapák borulnak térdre láttán. Szép a színe, harmonikus a formavilága, de mégis, minden atlétikus porcikája tükrözi sportoló mivoltát, pont, ahogy egy vízilabdázóról vagy egy kajakosról látni messziről, hogy nem izaadtságszagú konditeremben szerezte deltás izomzatát. A kocsi a B oszlopig azonos a szedánnal, onnan azonban igazi kombi, kilenc centivel hosszabb is a négyajtósnál. 4794 milliméterre nyúlik, szélessége 1903 milliméter, magassága 1436 milliméter, tengelyek közti távolsága 2857 milliméter, fordulóköre 12,2 méter.

m3t_5

Az utastér felszereltsége gazdag, a látványt meghatározza a vezető felé forduló, egyetlen üvegfelület mögé épített, teljes egészében digitális műszerfal: egy 12,3 hüvelyk képátlójú műszeregység és egy 14,9 hüvelyk képernyő-átmérőjű központi kijelző párosa. A kormánykerék mögötti műszeregység új kijelző-grafikákkal, M-specifikus stílusban jeleníti meg a vezetéshez kapcsolódó összes releváns információt, miközben a központi kijelző főoldalán M-specifikus ikonok szolgáltatnak információt az autó aktuális beállításairól és a gumiabroncsok állapotáról.

m3t_hatso

Alapáras a memóriafunkcióval és ülésfűtéssel ellátott, elektromosan állítható BMW M sportülés szett, valamint a merino bőrkárpitozás. A BMW M3 Touring 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssorában három teljes értékű ülés sorakozik. A hátsó üléssor háttámlája egyben és külön-külön, részekre osztva is lehajtható, amellyel a csomagtér alapesetben 500 literes térfogata akár 1510 literesre is bővíthető. Alapfelszereltség az automata csomagtérajtó-működtetés és a kettéosztott csomagtérajtó. A csomagtér padlója alá épített tárolórekeszben a csomagtér térelválasztó hálója is megtaláljuk, amely egy kanyargós út után szétválaszthatatlanul összefonódik az éppen vásárolt élelmiszerekkel, piperszerekkel és egyebekkel.

m3t_csomagtarto

Az M-specifikus járművezérlővel testre szabható a jármű sportos DNS-e, a setup parancs közvetlen hozzáférést kínál a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és az M xDrive intelligens összkerékhajtás beállításaihoz. A kormánykeréken található M1 és M2 memóriagombokkal két teljes, korábban elmentett járműbeállítás érhető el és aktiválható egyetlen gombnyomással – nálam az M1 jelentette a minden a legdurvább állásba kapcsolva, az M2 pedig minden takarékos üzemre korlátozva beállításokat. Az alapfelszereltség a tapadás-vezérlés, a drift analízis és a köridő funkció is. A középkonzolon elhelyezett M mode gombbal a vezetést támogató rendszerek reakciói (sport módban kikapcsolja a sávtartót, pálya módban (track) pedig mindent, még a képernyő is elsötétül), valamint a digitális műszeregységen megjelenített tartalmak állíthatók be. A BMW M3 Touring vezetői road, sport és track vezetési üzemmódok közül is választhatnak.

m3t_setup

Hogy megy?
A BMW M3 és a BMW M4 Competition kivitelei számára kifejlesztett, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítménye 375 kW / 510 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 650 Nm. A kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált, mindvégig egyenletes teljesítmény-leadásra képes, 3.0 liter hengerűrtartalmú erőforrás a BMW M4 GT3 versenyautó motorjához is kiváló műszaki alapot kínált, hiszen a technológia hűtési és kenési rendszerét a mérnökök úgy fejlesztették ki, hogy még a versenypályákon fellépő, extrém hossz- és oldalirányú gyorsulások közben is megbízhatóan működjön. Az elektronikusan vezérelt szelepekkel dolgozó, M-specifikus kipufogórendszer mindehhez érzelmekben gazdag, mély orgánumot társít, megidézve a nagyteljesítményű vezetés élményének motorsportos hangulatát.

m3t_motor

A motorhoz egy drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automatikus váltó kapcsolódik, amely háromféle váltóprogramot kínál és a kormány mögötti váltófülekkel is vezérelhető. Az M xDrive intelligens összkerékhajtás – a hátsó tengelyen aktív M differenciálművel – minden vezetési szituációban gondoskodik arról, hogy a négy hajtott kerék mindegyikéhez az optimális tapadáshoz szükséges legpontosabb motorerő jusson, a BMW M3 Competition Touring így álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,6 másodperc alatt, 200 kilométer/órás tempóra pedig 12,9 másodperc alatt képes felgyorsulni. Végsebességét 250 kilométer/óránál elektronika korlátozza le, felárért akár 280 kilométer/órával is száguldozhatunk, ahol az megengedett. Fogyasztása erejéhez méltó, a közel 300 kilométeres tesztet 15,4 liter/100 kilométer fogyasztással zártam. Akinek ez sok, jelzem, hogy kevésbé élvezetes módon közlekedve 12 literrel is beéri 100 kilométerenként.

m3t_fogyasztas

Alap az összkerékhajtás, de ezt az aszfalthuszárok kedvükre változtathatják. A 4WD Sport összkerékhajtást aktiválva, a hátsókerékhajtás preferenciái szerint dolgozik az M xDrive, a kocsi még sportosabb arcát adja. A vezetési élmény fokozásaként a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC) kikapcsolásával 2WD hátsókerékhajtás aktiválható. A dinamikus menetstabilizáló rendszer kipörgésgátló funkcióját a motorvezérlő elektronikába integrálták a mérnökök. Alapfelszereltség az M dinamikus mód (M Dynamic Mode) és az M tapadásvezérlés (M Traction Control). Ha aktiváljuk a hátsókerékhajtás üzemmódot, a tíz fokozatban állíthatjuk be a kipörgésgátló funkció beavatkozási határértékét.

m3t_setup2

Milyen vezetni?
A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó első kerékfelfüggesztés és az ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés egyaránt M-specifikus kinematikai hangolást kapott, könnyűszerkezetes kialakítással és rendkívüli merevséggel. Az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű és a változó áttételű M Servotronic kormánymű a BMW M3 Touring alapfelszereltségének része. Az integrált fékrendszer kétféle pedálérzet-beállítást kínál. Az alapfelszereltségként kínált BMW M sport fékrendszer (tesztautómban ez volt) az opcionális extrafelszereltség részeként BMW M karbon-kerámia fékrendszerre cserélhető. Az elöl 19, hátul 20 hüvelyk méretű, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák ugyancsak az alapfelszereltségének részei – ennek ellenére a tesztautón 19-es (275/35-ös téli Michelinekkel) kerekek voltak elöl és hátul egyaránt.

m3t_6

Vezetése majdnem olyan parádés, mint az M3-asé. Jó, 85 kilóval nehezebb, mint a négyajtós. És jó, 25 kiló plusz merevítésre volt szükség hátul, hogy a karosszéria torziós merevsége megmaradjon. A több üveg és a fém tető (a szedán teteje karbon) miatt a tömegközéppontja is eltolódott. És akkor mi van? Smafu? Á, dehogy! A Touring a hízást (19 mázsát nyom a mérlegen) jól álcázza, rendelkezik mindazzal a magabiztossággal, agresszivitással és tempóval, amit a BMW M3-asban megszoktunk. Ha beröffented, gyorsan elfelejted, hogy ez egy kombi, és belemerülsz a vezetésébe. Ez rossz hír lehet a kutyának, akit jobb, ha otthon, vagy a csajodnál hagysz. Ráadásul a hangélmény még tökéletesebb a kombiban, mert a sofőrrel egy légtérben a nagy (általában üres) doboz alatt van a kipufogó. A hang egy része sajnos mesterséges, de a kidörgők, a kályhacsövek az M hang funkció aktiválásával megtelnek élettel. A hangzás és a hangélmény elmesélhetetlen. Pro tipp: ha meglátsz egy ilyen M3 kombit az utcán, menj mögé, vagy mellé, kapcsold ki a rádiót/podcastet/spotit, húzd le az összes ablakot és élvezd a muzsikát. Ha elég bátor vagy, könyörögj egy bátor gázadásért. Pár napig volt csak nálam a kocsi, de kaptam ilyen kérést. És még durvábbat is.

m3_kormany

A kormányzás megfontolt, ésszerű, nem kapkod, nem xboxszerű, hanem olyan, mintha nehéz fém és gumitárgyakat mozgatnál a kezeddel. A karosszéria viselkedése kifogástalan, nem ficánkol, merev és maga(bolond)biztos. A futómű komfort beállításban is feszes, de a legsportosabb állásban sem rázza le a vesédet (mivel már komfortban lerázta…).

A váltó igyekszik, többnyire tökéletes, néha azonban egy-egy visszaváltásnál megakad és nem tudja tartani a lépést a meglóduló fordulatszámmal. Kézzel váltva igazán izgalmas az autó, de avatatlan, szűz kezekben néha ledadog, hiába jelzi előbb sárga, majd vörös fényekkel, hogy kapcsolj már, te szerencsétlen.

m3t_valto

Bár erősen hátsókerékhajtás-centrikus a 4WD beállítás, nem dobálja a esetlenül és kéretlenül a farát. A rendszer csak a legszélsőségesebb körülmények között küldi a teljesítmény legfeljebb 50 százalékát az első kerékre, amúgy egy hátsókerék-hajtású autó egyensúlyát és érzetét kapjuk, a jobb tapadás biztonsági hálójával együtt. Nem úgy mint a V10-es BMW 5 Touring esetében, amelynél minden körforgalom a vég kezdetét jelenthette.

m3t_drift_analiser

Mennyibe kerül?
Alapára 34,4 millió forint, tesztautónk kapott pár extrát: lézervilágítást, parkolóasszisztenst, vezetősegédek tömkelegét, komfortbejutást, egyedi színt, harman/kardon hifit, M kompozit fékeket, hővédő üvegezést, aktív ülésszellőztetést, amivel az ára 39 millió forint környékére ugrott. Ebben a kategóriában ez nem számít soknak. A 450 lóerős RS4 Avant indulóára 31,52 millió forint (hasonlóan felextrázva 44 millió forint), a Mercedes 422 lovas sportkombiját pedig 31,801 millióért kergethetjük haza (hasonló felszereltséggel 38,9 millió forintért).

Kép és szöveg: Biró Csongor

m3t_7 m3t_m1m3_3 m3tmenu