Kutyának sem kell a gumi

gumiabroncs
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége adatai szerint; a gazdaság számos szektorát érintő infláció és a magas energiaárak tartós nyomást gyakorolnak a piacra – olvasható a Magyar Gumiabroncs Szövetség sajtóközleményében.

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2023 első negyedéves eredményeit, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik. A jelentés szerint az első negyedévben a kereslet számottevően csökkent az előző év hasonló időszakához képest.    “Az ETRMA tagvállalatainak értékesítési volumene a 2022 második félévében tapasztalt negatív tendenciák után, 2023 első negyedévében valamennyi termékkategóriában csökkenést mutat 2022 első negyedévéhez képest” – nyilatkozta Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára.

A csereként vásárolt, személyautókra gyártott gumiabroncsok szegmensében 2023 első negyedévében 12 százalékos csökkenést regisztráltak, egyedül a négyévszakos abroncsoknál mértek minimális növekedést. A tehergépkocsi- és buszabroncsok piaca 18 százalékkal zsugorodott, és hasonló volt a helyzet a mezőgazdasági gumiabroncsok esetében is, ahol az eladások 39 százalékkal csökkentek 2022 első negyedévéhez képest. A motorgumiabroncsok értékesítése 3 százalékkal esett vissza.

Az utolsó “békeévhez”, tehát 2019 első negyedévéhez képest a tehergépkocsi- és buszabroncsok eladásai változatlan szinten maradtak, de a személyautók csereabroncs értékesítése ehhez a bázishoz képest is csökkent négy és fél százalékponttal – tette hozzá az ETRMA főtitkára.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.    A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 7 vállalata – az Apollo, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 4 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt.

Az ágazatban foglalkoztatottak száma közvetlenül mintegy 6600, közvetve pedig több mint 15 ezer. A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a GDP 2 százalékát állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 529 milliárd forintot. Mindez már nemzetközi szinten is jelentős eredmény: Magyarország húsz év alatt a 35. helyről a 15. helyre jött fel a gumiabroncs-exportáló országok toplistáján – áll a Magyar Gumiabroncs Szövetség közleményében.