Ismét megújult – nem kell megijedni, csak a sminkje változott – , de nem felejtette el a gyökereit a Kárpátok géniusza, a sok tekintetben verhetetlen Dacia Duster. Dízelmotorral, kézi váltóval, zuzmós szürke (ami zöld) fényezéssel, fronthajtással és gazdag felszereltséggel tettük próbára a románok büszkeségét. A Kárpátokat is megkóstoltuk, egészen a Gyimesekig robogtunk vele.
Bár az új logó kiemeli a korábbi generációk képviselői közül, lényegi változásokat ne keressünk az autón. Az utastér nem lett csinosabb, a kopogós műanyagok a régiek, a komor, szegényes hangulat maradt a régi. Érdekes változás, hogy a nyolchüvelykes érintőképernyős szórakoztató, információs és navigációs rendszeren vezeték nélkül nem fut a CarPlay (a teszt alatt csakis vezetékkel használhattam, de így is megbízhatatlanul működött). A kényelmi extrák között kiemelem az automatikus nyitást és zárást adó Dacia kártyát.
A Dacia Duster (Blue dCi 115, 4×2) hossza 4,341 méter, szélessége 1,804 méter, magassága 1,693 méter (tetősínekkel), tengelytávja 2,673 méter, fordulókörének átmérője 10,72 méter. Mindenes a Dacia Duster, mert mindenre jó. Ha akarom családi autó, ha akarom cégautó, ha akarom rendőrautó (csak jelzem, hogy elég látványos fényezést és matricát kaptak a rendőrségi Dusterek Romániában), ha akarom terepjáró, ha akarom trágyahordó. Praktikus a Duster, az előre dönthető jobb első üléstámlának köszönhetően 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk benne, öt személynek rövid távon elég a hely benne (utaztunk benne öten, a legnagyobb utas 2 méter, a legkisebb 1 méter volt – elfértünk). A csomagtartó VDA szabvány szerint mérve 445 literes), de több mint háromszorosára (1478 liter) bővíthető a dönthető hátsó ülésekkel.
Hogy megy?
A négyhengeres, korábban jól bevált ezerötös dízelmotor 115 lóerős, legnagyobb nyomatéka 260 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/órára 10,2 másodperc alatt gyorsítja fel a Dustert, a végsebessége 183 kilométer/óra. Autópályán hangos a menet- és szélzaj.
Milyen vezetni?
Sok kompromisszumot kell hozni egy Duster vásárlásakor, de ha olcsón akarunk egy strapabíró és modern szabadidő-autót, akkor ez a Dacia megkerülhetetlen. Vannak hibái: az összeszerelés és a felhasznált anyagok minősége az európai autóipar jelenlegi alsó szintjét képviseli, a kényelemben sem remekel. A hő- és zajkomfort gyatra, a futómű is lehetne finomabb közúton (terepen viszont kiválóan csillapít), a kormánymű és a sebességváltó minősége messze elmarad a versenytársaktól. Persze, az ára is…
Fogyasztásban azonban újra az élre ugrik: eszméletlenül takarékos, 4,3 liter gázolajjal (100 kilométerenként) simán el lehet járni vele még tempósan is (1750 kilométeren át teszteltem, nyáron, de megmásztam kétszer a Hargitát és a Király-hágót). A motor képességei szerények, ugyanakkor szerethető autó és szerintem jól néz ki.
Az üresen 13,5 mázsa tömegű Dacia Duster (legfeljebb 1,2 tonnás fékezett utánfutót vontathat) nem egy kanyarvadász, sután veszi a kanyarokat (erősen alulkormányzott a kocsi), pontatlan az elektronikusan túlszervózott kormányzás. A hatfokozatú váltó recsegős, nehezen találja meg az útját, az egyes rövid, mert állítólag a Daciánál ezzel váltották ki a felezőt az összkerekes változatokban. Futóműve lágy hangolású, elöl MacPherson (háromszög alakú alsó lengőkarral és kanyarstabilizátorral), hátul csatolt lengőkaros, rugalmas hátsó híd küzd az útegyenetlenségekkel. A fékek nem túl harapósak (elöl 280/24 milliméter az átmérője/vastagsága), hátul még mindig elavult dobfékek (átmérőjük 9 hüvelyk) lassítanak.
Rossz úton bátran haladhatunk vele (Romániára ez ma már egyáltalán nem jellemző, de ahogy a határon átjövünk, sajnos megküzdhetünk a piros-fehér-zöld balkáni típusú kátyúkkal és úthibákkal). Könnyű terepre alkalmas, a kocsi szabad hasmagassága 21,7 centi, első terepszöge 30 fok, a hátsó 34 fok, átlépő szöge 22 fok, gázlómélysége 350 milliméter.
Mennyibe kerül?
Az európai piacra továbbra is a Pitesti melletti Mioveni-ben gyártott Duster európai töréstesztje nem lett jobb (3 csillagos, 2017-ben tesztelték), de biztató, hogy az összes Duster esetén alapáras a hat légzsák, a visszagurulásgátló és az ESP, a védelmi extrák sora pedig holttérfigyelővel bővült. A legolcsóbb változata (90 lóerővel) 6,259 millió forintért hazavihető, a kedvező fenntartású, 100 lovas gázos (szinte féláron tankolható) 7,009 millió forintért vihető, a legolcsóbb négyhengeres motorú benzines (130 lóerővel) 6,829 millió forint, a dízel elsőkerék-meghajtással pedig 7,289 millió forintért vezethető ki a szalonból. Renault Credit finanszírozással a garancia ötéves, vagy százezer kilométerig tart. A 4×4-es felár 720 ezer forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor