Egy hibrid, egy villanyos: két új Lexust mutattak be

Lexus
A Lexus Magyarország a hazai sajtó előtt bemutatta két újdonságát: az LBX jövő tavasszal érkezik, az RZ pedig már idén ősztől birtokba vehető.

A két Lexusban közös, hogy mindkettőt jelölték az Év Magyar Autója versenyben, az LBX a Magyar Év Autója 2024 díjra pályáz a szabadidő-autók kategóriában, az RZ pedig az Év Zöldautója 2024 díjat célozta meg a zöld prémium autók kategóriában.

lbx2

A japán prémium márka ambíciózus célokat fogalmazott meg 2023 és 2025 között. Erre van is okuk, hisz a romló magyar autópiacon a prémium autók iránti kereslet szárnyal. Míg 2010-ben 3900 ilyen autót, 2020-ban 14 ezer 100 prémium autót vettek, addig tavaly már 18 ezer 400-at, idén pedig 20 ezer 500 értékesítésre számítanak. A márka tavaly rekordot döntött, 897 autót adott el, idén várhatóan elérik az 1300-at. Ezek többsége NX, RX és UX modell, azaz szabadidő-autó. Ezért is bíznak a jövőre, a Toyota Yaris Cross alapjaira épített LBX szabadidő-autó sikerében, amelyből a tervek szerint 300-at adnak el 2024-ben. Az RZ villanyautóval kapcsolatban már óvatosabb Kárpáti László márkavezető, aki elmondta, ötven RZ eladásával számolnak, idén tíz értékesítés a cél. 2024-ben újabb lépést tesznek előre, akkor 1700 autó eladásával kalkulálnak, 2025-ben pedig a cél 2000 eladott Lexus, ami újabb mérföldkő lehet a márka életében.

rz3

RZ 450e
A Lexus első, kizárólag villanyhajtással elérhető autója akár kormányoszlop nélkül, teljesen elektromos kormányzással is rendelhető. Alapjait ugyanúgy az e-TNGA platform adja, ahogyan a Toyota bZ4X-nek is. Tengelytávja 2850 milliméter, hosszúsága 4805 milliméter. A 71,4 kWh kapacitású, 96 modulból felépülő 400 volt feszültségű akkutelep 400 kilométer feletti hatótávot kínál. Az autó alapjaiban szinte azonos a Toyotával, de hátul erősebb villanymotor hajtja (a bZ4x is lehet összkerekes), ám az utastere és a kényelmi szolgáltatásai messze túlmutatnak tömegeknek szánt testvérén. A rövid tesztkör szinte nem is szólt másról, mint a kellemes (vegán) bőrkárpitok és puha felületek simogatásáról. A szórakoztató és információs rendszer, valamint a 14 hüvelykes kijelző az RX-ből lehet ismerős, annak minden zavaró hibájával együtt. Az autó végtelenül csendes, elsőre legnagyobb trükkje a gombnyomásra köddé váló panorámatető: gáz hatására az üveg elködösödik, hogy kizárja a napfényt. Ezt amúgy leállításkor automatikusan megteszi.

rz2

LBX
Az eddig készült legkisebb Lexus ugyanarra az alapra épül, mint a konszerntárs Toyota Yaris Cross. Hossza 4,2 méter, tengelytávja 2,58 méter, a csomagtartó az elsőkerékhajtású változatban 332 literes. Hajtáslánca hibrid, az 1,5 literes háromhengeres szívó benzinmotor és a villanymotor közös teljesítménye 136 lóerő, az összkerékhajtású változatban további villanymotor dolgozik hátul. A statikus bemutatón beülve meglepett a luxus, amivel felszerelték, de valójában nem is vártam mást, hisz egy egy Lexus, még ha a legkisebb is. A kormánykerék tapintása különleges.

lbx3