A BMW 2-es Active Tourer plug-in hibrid változata ideális családi autó: tágas, erős, takarékos, technológiailag fejlett. Ha becsületesen tápláljuk árammal, benzinre alig kell költenünk. Igaz, egy vagyont kiköhögünk érte.
A Lipcsében összeszerelt BMW 230e xDrive Active Tourer elődjénél markánsabb: erősebben megdöntött A-oszlopok, elnyújtott oldalsó ablaksáv, síkba integrált ajtókilincsek és a karcsú C-oszlopok teszik izgalmasabbá. Az óriási hűtőmaszk lamellái a jobb légellenállás érdekében automatikusan záródnak, a kocsi közegellenállási együtthatója a gombócforma miatt 0,26-os.
A BMW 230e xDrive Active Tourer 32 milliméterrel hosszabb furán magas elődjénél (4386 milliméter), 24 milliméterrel szélesebb (1824 milliméter), és 21 milliméterrel magasabb (1576 milliméter), ám a tengelyek közötti távolság maradt 2670 milliméter.
Utasterét a BMW iX-ben megismert, de azóta már minden új modellben fellelhető, informatív és jól áttekinthető ívelt kijelző uralja (egy 10,25 hüvelykes képátlójú műszerfal és egy 10,7 hüvely képátlójú központi kijelző teljes egészében digitális párosából áll, amelyhez intuitív, érintés-érzékeny járművezérlés és hangvezérlés társul). A tesztautónk fényűző felszerelést kapott, variálható hangulatvilágítást, kilépő fényt, alu- és fabetéteket, világos, de jó minőségű bőrkárpitot.
Szerencsére kevés a gomb, annál több viszont a funkció az érintőképernyőn, amelyen sokáig bóklászunk, ha valamit meg akarunk találni. Megszokás kérdése, de tény, hogy nem könnyű eligazodni a menüben. Főleg, ha telefonunkat is csatlakoztattuk, mert akkor annak alkalmazásait is kiteszi a képernyőre. A klíma digitálisan kapcsolható, szerencsére ott az orrunk előtt a klíma menü felirat, csak rá kell bökni.
A hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltó kapcsolója a lebegő kartámaszban kapott helyet, az M Sport csomaggal felszerelt tesztautóban sport fokozattal. A kartámasz alatti tér tárolórekeszként funkcionál, az előtte található terület pedig nagyméretű pohártartóknak és egy újonnan kialakított okostelefon-tálcának biztosít helyet.
A kényelmes hátsó ülések variálhatók (az elsők is kényelmesek – M Sportcsomagban kapjuk – , simán levezettem 600 kilométert különösebb hátfájás nélkül, ráadásul van masszázsfunkció is…): a hátsó üléstámlák rakodóhelyzetbe állításával a csomagtér kapacitása akár 90 literrel is megnövelhető. A hátsó ülések 13 centiméteres úton csúsztathatók előre és hátra. A hátsó üléstámlák 40:20:40 arányban osztottak. A csomagtér kapacitása a konnektoros hajtás miatt csak 406-1370 liter (az ülések ledöntésével sík felületet kapunk). Alapáras az automata csomagtérajtó-működtetés. A töltőkábeleket el lehet rejteni a csomagtérpadlóba. Van vonóhorog is, elektromosan kiold és visszazár, csupán egy gombot kell megnyomni a csomagtartó jobb belső oldalfalán.
Hogy megy?
A keresztbe épített front- és hátsómotoros, így összkerékhajtásos BMW 230e xDrive Active Tourer kombinált maximális teljesítménye 326 lóerő (legnagyobb forgatónyomatéka 477 Nm), ami ebben a kategóriában bődületesnek számít, gondoljunk bele, a sportos Golf GTE is csak 245 lovas… Sőt ez a teljesítmény több, mint ami az E36 M3-ba szorult.
A háromhengeres, turbós benzinmotor 150 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 230 Nm), a villanymotor pedig 176 lóerős (130 kW, 247 Nm). A padlóba épített bruttó 16,3, nettó 14,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorban tárolt energia 70-90 kilométer elektromos hatótávra elég (nyári környezetben, klímával használva). A legtöbb, amit megtettem egyhuzamban csakis villanymódban az 92 kilométer volt. A fogyasztása emiatt nagyon visszafogott is lehet, én 1200 kilométeren át hajtottam és megtettem egy Szigetszentmárton-Kolozsvár oda-vissza távot (az odaút 425 kilométeréből árammal 146 kilométert ment a kocsi, 3 kWh/100 kilométer és 4,8 liter/100 kilométert mutatott a fedélzeti számítógép; teljesen feltöltött akkuval indultam, 76 kilométert bírt villannyal, de nem óvatosan mentem, hanem haladtam rendesen, ami a csövön kifért ). Ezalatt az egyterű fogyasztása két felnőttel és sok csomaggal 100 kilométerenként 4,3 liter benzinre plusz 4,8 kWh villamos energiára jött ki, azaz mintegy 5-5,5 litert fogyasztott az autó, úgy, hogy nem tudtam mindig tölteni az akkumulátort. Váltakozó áramról, falitöltőről amúgy 7,4 kilowattal is lehet táplálni (egy fázis), legfeljebb három óra alatt 100 százalékosra tölthető az akku. 230 voltról lassabb, nagyjából nyolc órába telik. Csak villannyal használva a fogyasztás 15,2-18 kWh/100 kilométer körül alakult.
Az üresen 19,2 mázsás autó álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,5 másodperc alatt gyorsul, ennek ellenére sokkal inkább a nyugodt autózást kedveli. Bírja a nagyobb tempót (végsebessége 205 kilométer/óra), nagyon stabil a kocsi, de egyszerűen nem elegáns ezzel az egyterűvel száguldozni. Csakis villannyal egyébként autópályán is haladhatunk, 140 kilométer/órával suhanhatunk. Fölötte már beindul a benzinmotor, amihez elég csak az S, sport fokozatba húzni a váltókart. A rekuperáció teljesítménye 0,15 g, ami azért számít igen jónak, mert tudjuk, hogy a teljesen elektromos BMW-k esetében legfeljebb 0,19 g ez az érték. A fékek jól fognak, de a villanyos visszatáplálás miatt nem elég határozottak.
Milyen vezetni?
A BMW 230e xDrive Active Tourer kormányzási precizitását és agilitását a szimpla keresztlengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első- és a háromkaros hátsó kerékfelfüggesztés javítja. Futóműve feszes, de ez csak a többlet tömeg számlájára írható, a tesztautón feszülő 18 hüvelykes kerekek nem rontanak, de nem is javítanak a futáskomforton. Az alapfelni 17 hüvelykes (205/60 R17 W).
A kormányzás kellemesen kiszámítható. Alapfelszereltség a hajtásfüggő kipörgés-korlátozás. Az integrált fékrendszer és az első tengelyhez opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók újdonságnak számítottak a kategóriában. Az opcionális extrafelszereltség részeként folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű, sport kormánymű és 15 milliméteres hasmagasság-csökkentés is elérhető. Tesztautónkban ezt is kipróbálhattuk.
Öt menetmód közül választhatunk, a sportos, takarékos, személyre szabott mellett van expresszív és relaxációs mód is, az utóbbi az ülésmasszírozást rögtön bekapcsolja az első üléseken. A kormány mögötti váltófülek sok mindenre nem jók, ám a bal oldali hasznos (boost felirat), amennyiben takarékos üzemben vánszorgunk, de egyszer csak ki kell lőni. Néhány másodpercre belead apait és anyait, így könnyen, gyorsan és biztonságosan be lehet fejezni egy váratlan bonyodalmakkal járó előzést.
Mennyibe kerül?
Húzós az ára, a BMW 230e xDrive Active Tourer 17,4 millió forintba kerül, rendesen felextrázva van az 22 millió is – a tesztben szereplő szép zöld autóért ennyit kérnek el. Akinek ez sok, de szeretne ilyen kocsit, az inkább válassza a gyengébb 225e xDrive Active Tourert (245 lóerős), amelyet már 16,31 millióért hazavihet.
Amúgy semmi bajom nem volt a gazdag felszereltséggel, a LED-es főfényszóró parádésan világít, az Apple CarPlay többnyire megbízhatóan működik, a harman/kardon hifi pedig jól szól. A biztonság nem kérdés az autóban, kiváló a védelem: alapfelszereltség a fékező funkcióval dolgozó tempomat és a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer, amely balra kanyarodáskor a szembejövő forgalomra, jobbra kanyarodáskor pedig a gyalogosokra és a kerékpárosokra is figyel. A tolatókamerával és tolatási segédlettel dolgozó parkolósegéd ugyancsak az alapfelszereltség része. Az opcionális extrafelszereltségek között a kormányzó- és sávtartó asszisztens, a stop&go funkcióval dolgozó aktív tempomat, az aktív, kiterjesztett valóságelemeket is megjelenítő navigáció, a kiszállás-figyelmeztető funkció, a lapkára vetített színes és navigációs térképet is közlő kijelző is megtalálható. Ha pedig megszólal a riasztó, a küldő kamerák rögzítik a képet, így kiderül, nyest, mókus, széllökés vagy a szomszéd gyerek piszkálta-e épp a kocsit.
Kép és szöveg: Biró Csongor