Miközben az olyan autógyártók, mint a Mercedes-Benz, a BMW, a Porsche és társaik folyamatosan új bevételi rekordokat döntenek, a beszállítóipar egyre inkább lemarad. Az osztrák és a német beszállítók különösen rosszul szerepelnek a globális versenyben, ami nem vetít előre sok jót a magyar beszállítók jövőjét illetően.
A világ nagy autógyártói jelenleg degeszre keresik magukat. Az EY tanácsadó csoport negyedéves elemzése szerint a második negyedévben mind a nyereség (31 százalékkal nőtt), mind az értékesítés (18 százalékkal) új rekordot ért el, előbbi közel 37 milliárd euróra gyarapodott. A 16 legnagyobb autógyártó árbevételének növekedése tizenegy százalékra gyorsult. Valószínűleg ennek vége van, ugyanis egyre nehezebb lesz ilyen magas járműárakat fenntartani.
A legtöbb autógyártó az utóbbi időben igen magas szinten tudta tartani a nyereségességét. A Mercedes-Benz 13,04 százalékos árréssel vezet, éppen csak megelőzve a Kiát (12,97 százalék). A BMW 11,7 százalékos haszonkulccsal a harmadik helyen áll. A Stellantis a második negyedévre vonatkozóan még nem közölt nyereségadatokat, de az első félévben 13,8 százalékos árrést ért el.
2023-ban változik meg minden?
A legtöbb vállalatnál teljes gőzzel folyik a termelés. A lemaradásokat ledolgozzák, és a szállítások csúcsáron történnek. A Tesla és a Ford kivételével minden nagyvállalat növelte nyereségét. Csak néhányuknak kellett elfogadnia az árrés csökkenését.
“Idén azonban trendfordulót láthatunk” – véli Axel Preiss, az EY szakértője. “Az álommarzsok ideje sok vállalat számára hamarosan véget ér”. Miután a rendelési állomány lecsökkent, az autógyártóknak meg kellene küzdeniük a jelenlegi gazdasági gyengeséggel, a csökkenő kereslettel, az árnyomással és a túlkapacitással. “Ebben a környezetben nehezebb lesz a magas járműárakat a piacon keresztülvinni, és lemondani az árengedményekről.” Preiss lát némi pozitívumot a nem a legnagyobb pénztárcával rendelkező potenciális autóvásárlók számára.
A beszállítók lemaradnak a versenyben
Az osztrák és német autóipari beszállítók nehezen megszerzett világpiaci részesedést veszítenek a nemzetközi versenyben. Ez derül ki a Strategy&, a PwC globális stratégiai tanácsadó cég “Automotive Supplier Study” című aktuális tanulmányából.
A tanulmány szerint a német beszállítók 2022-ben átlagosan csak 13 százalékkal növekedtek. Ezzel messze lemaradva Európa többi részétől (21 százalék), Ázsiától (23 százalék) és Amerikától (25 százalék). A jövedelmezőség tekintetében is az utolsó helyen állnak, 3,9 százalékos ebit-aránnyal. Alig tudtak javítani valamit az amúgy is kedvezőtlen költségszerkezetükön. Ennek eredményeként a német beszállítók 2019 óta 2,7 százalékpontot veszítettek globális piaci részesedésükből – annyit, amennyit 20 év alatt fáradságos munkával felépítettek. Ugyanakkor a német beszállítók tőkeállománya évek óta csökken, ami a közelgő további piacvesztés jele lehet.
Világszerte fordulatot ért el a beszállítói ipar. Legalábbis a forgalmat tekintve visszatért az elmúlt válságok előtti sikeres időkhöz. A világ vezető beszállítói 2022-ben átlagosan 20 százalékkal tudták növelni forgalmukat. Az osztrák beszállító Benteler még 22,91 százalékkal is növekedett. Mivel azonban az infláció okozta költségnövekedést alig tudták áthárítani az autógyártókra, az árrések továbbra is alacsonyak. Az előző évhez képest még 0,5 százalékponttal is csökkentek.
A globális verseny nyomán egyre több ázsiai beszállító lép a piacra, és végleg megváltoztatja az iparág arculatát. Az elektromobilitás területén elért hatalmas innovációs és beruházási előnyükkel nyomást gyakorolnak a korábbi vezető beszállítókra, és egyre inkább elfoglalják az első helyeket a legnagyobb forgalmú beszállítók rangsorában. Két dél-koreai akkumulátorgyártó elsőre bejutott a legjobb 30 közé, a kínai CATL akkumulátorgyártó pedig már a második helyen áll.
Túl késő most kapcsolni villanyra
“A beszállítói ipar a gazdasági versenyképesség érdekében mindig is a méretre és a méretgazdaságosságra támaszkodott. A jelenlegi átalakulási szakaszban az ázsiai beszállítók mindkettőben a legjobbak. A német beszállítók ezzel szemben lemaradásban vannak, mert gyakran csak túl későn és túl kis mértékben kezdtek el tevékenykedni az elektromobilitás növekedési területén” – mondja Henning Rennert, a tanulmány szerzője és a Strategy& Deutschland partnere.
“Ahhoz, hogy most felzárkózzanak, a korábbi éllovasoknak ismét valódi innovációkkal kell előretörniük, méretgazdaságossági előnyöket kell elérni, és gyorsan új növekedési stratégiákat kell kidolgozniuk. Emellett a kihívásokkal teli geopolitikai környezetben is biztosítani kell a növekedést és versenyképes, részben globalizált ellátási láncokat kell létrehozni. ”
A világpiacon morzsolódó piaci részesedésekért folytatott harcban a német autóipari beszállítók mindenekelőtt hagyományos innovációs erejükre támaszkodnak. Mind abszolút értékben, mind a forgalomhoz viszonyítva továbbra is élen járnak a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások terén. A gyenge nyereség és az alacsony forgalomnövekedés ellenére tavaly 15,9 milliárd eurót fektettek be, messze megelőzve Ázsiát (15,3 milliárd euró), Európa többi részét (8,2 milliárd euró) és Amerikát (3,6 milliárd euró).
“A helyi beszállítók jelenleg minden eddiginél többet fektetnek be a kutatásba és fejlesztésbe. Ahhoz azonban, hogy ezek a befektetések meghozzák gyümölcsüket, technológiai fejlesztéseiket még erőteljesebben a piaci igényekhez, valamint a versenyhelyzethez kellene igazítaniuk, ahelyett, hogy régóta meghatározott trendeket kergetnének, mint például az akkumulátor-üzletágban” – mondja Johannes Schneider, a Strategy& Austria partnere. “Az innovációs erő, a termékérettség és a meredek tanulási görbe kombinációja, amely az osztrák és német beszállítókat évtizedeken át megkülönböztette a versenytársaktól, még ma is megragad. Ezeket a régi erényeket most alkalmassá kell tenni a jövőre, hogy az innovációt növekedéssé lehessen változtatni.”
A DACH régió vezető autóipari beszállítói
A német nyelvterület (DACH) legerősebb beszállítóinak rangsorában a Robert Bosch ismét az első helyet foglalja el, a ZF Friedrichshafen és a Continental előtt. Az Infineon a 6. helyet csípte el a DACH-beszállítók között, a Benteler a 7. helyről a 10. helyre esett vissza. Fontos megjegyezni, hogy mind a tíz beszállító termel Magyarországon is.
1. Robert Bosch: 88,2 milliárd euró bevétel, +12% növekedés egy év alatt
2. ZF Friedrichshafen: 43,8 milliárd euró, +14,3%
3. Continental: 39,4 milliárd euró, +16,7%
4. Schaeffler: 15,8 milliárd euró, +14,1%
5. TE Connectivity: 15,1 milliárd euró, +20,6%
6. Infineon: 14,2 milliárd euró, +28,5%
7. Mahle: 12,4 milliárd euró, +13,7%
8. Freudenberg: 11,8 milliárd euró, +17,1%
9. Vitesco: 9,1 milliárd euró, +8,6%
10. Benteler: 9,0 milliárd euró, +22,9%
(forrás: Strategie&)