Az Autós Nagykoalíció (ANK) a Mobilitási Platformban szereplő partnereivel együtt elindította az autós szakmákat bemutató, azoknak perspektíváit ismertető sajtóanyag-sorozatát. Ebben a részben a szervizekben használatos modern diagnosztikai eszközöket és azok használatát mutatjuk be, hogy lássák a fiatalok: a digitalizáció a műhelyeket is utolérte.
Nagyon divatos szó a digitalizáció, sok fiatalt érdekelnek az okos eszközök és mindennapi használatuk mellett szeretnének ilyen eszközökön dolgozni. Az autójavító szakma az elmúlt 10 évben rengeteg új „szerszámot” kapott, melyeket nem sorolhatunk a hagyományos mechanikus szerszámok közé.
A diagnosztikai műszerek nem újkeletűek, hiszen már a 90-es években megjelentek a szervizcsatlakozók az autókon, melyeken keresztül információt lehetett kinyerni a motor hibáiról. Az OBD-szabvánnyal ez még kifinomultabbá vált és egyre több vezérlőből lehetett adatokat kiolvasni. Először a prémium kategóriájú járművek igényelték a nagyobb adatbázisok és diagnosztikai funkciók beépítését, ma már minden diagnosztikai munkához stabil internet kapcsolat és többfunkciós műszer szükséges. A járművek a szoftverfrissítéseket a gyártói szerverekről online kapják, legtöbbször a diagnosztikai készülék közbeiktatásával. Ilyenkor a technikus mind a jármű, mind a szerver felé felveszi a kapcsolatot, majd a tablet segítségével a megfelelő funkciókat kiválasztja és a járművet felkészíti a folyamatra.
A szerelési leírások, kapcsolási rajzok is legtöbbször már a hatalmas tablet kijelzőn jelennek meg és interaktívak. A technikusnak nem kell könyveket lapozni vagy hosszú egybefüggő szövegben keresgetni a megoldást. Minden egy kattintásra van a megfelelő eszközök használatával.
Többen is kísérleteznek VR-szemüvegen keresztüli javítással, ami azt jelenti, hogy egy kiterjesztett valóságot lát a technikus és az információ eléréséhez nincs szükség még laptopra sem. A kapcsolási rajzok, meghúzási nyomatékok, szerelési leírások az adott problémánál megjelennek előttünk, így hatékonyabb a munkavégzés. Mivel a járművek 3 dimenziós modelljei a gyártók rendelkezésére állnak, így az alkatrészek felismerésében is segítségre lehet a kamera és a diagnosztikai szoftver.
Mindemellett a munkát mesterséges intelligencia is segíti. Az elmúlt években felgyülemlett adatokat elemezve javaslatot tehet egy-egy alkatrész cseréjére, ezzel segítve a technikusok munkáját.