Egy éven belül másodszor is tesztelhettem az Év Magyar Autója 2024 zöldautó díjára jelölt Nissan Ariyát, így végre nagyobb képet alkothattam a jó tulajdonságairól. Azt már korábban is tudtam, hogy jó kocsit építettek a japánok, de most azt is megtapasztaltam, milyen a hétköznapokban.
Hogy néz ki?
A modellt még 2019-ben mutatta be tanulmányautóként a Nissan, majd 2021-ben szinte változatlan – futurisztikus – formában be is vezette a nyugat-európai piacon. Elektromos padlólemeze rokonságban áll az elektromos Renault Mégane-nal, de a kocsi a franciánál sokkal hosszabb és nagyobb, miközben arányai szépek maradtak.
A Nissan Ariya ránézésre hatalmas, pedig hossza csak 4595 milliméter, szélessége 1850 milliméter, magassága 1660 milliméter, tengelyek közti távolsága 2775 milliméter, szabad hasmagassága 170-185 milliméter változattól (van gyengébb- és erősebb kétmotoros, összkerekes változat, illetve 63 kilowattórás akkus Ariya is) függően. Alaktényezője elég rossz, 0,297, alváza teljesen burkolt. Csomagtartója ugyanolyan praktikus, mint a többi Nissanban (van függőleges elválasztó), űrtartalma a padló alatti részt is beleszámítva 468-1775 liter (az ADAC mérése szerint 450-1460 literes, hokis táskámat simán benyelte), az ülések ledöntésével teljesen sík felületet kapunk.
Utastere tágas, a térérzetet a csaknem teljesen sík padló határozza meg (a hőszivattyús klíma a kocsi orrában kapott helyet), a hátsó lábtér hatalmas, a vékony héjú, igazán kényelmes, fűthető és szellőztethető ülések kárpitozása fejedelmi, a bőrök varrása, az utastér eleganciája, praktikuma és technológiai fejlettsége a prémium márkák jeles képviselőit is zavarba hozza. A középkonzol nemes fának tűnő betétein haptikus érintéssel vezérelhetők a klíma funkciói, a középső tárolóhely gombnyomásra nyílik és záródik, a fény-árnyék hatások látványosak az ajtókon is. A középkonzol elektromosan csúsztatható előre és hátra, a hatalmas, Mercedes-Benz modellekből ismert dupla kijelző (egyenként 12,3 hüvelyk képátlójú) képe tökéletes minőségben mutatja meg a kissé túlkomplikált menüben rejlő információkat. Fut rajta az Apple CarPlay és az Android Auto (sajnos, csak vezetékkel), de hangvezérléssel az Alexát és a Google asszisztenst is utasíthatjuk, hogy a Hello Nissan! parancsról ne is beszéljünk. A szélvédőre vetített kijelzőn még a közeledő kanyar képe is megjelenik. Önvezető rendszerei fejlettek, vezetősegédei optimálisan működnek, fényszórói oldalanként négy-négy, egyenként 20 milliméteres projektorból állnak, az irányjelző futófényes.
A műszerfalon egyetlen kapcsoló (elakadásjelző) és egyetlen tekerőgomb van (hangerő), minden más funkció érintéssel működtethető.
Hogy megy?
Nagyobb akkumulátorral (bruttó 90, nettó 87 kWh kapacitás, folyadékhűtéses lítiumion), erős motorral (178 kW, 242 lóerő) szerelt, elsőkerékhajtású változatát kaptuk meg tesztre. Hatótávja elméletileg 530 kilométer lehet, de a gyakorlatban, nyáron kevés klímázással és az autópályák elkerülésével 420-450 kilométert meg tudunk tenni egy töltéssel. A közel 550 kilométeres teszten, amelynek utolsó 100 kilométerén váltott sofőrökkel tempósan autóztunk, a Nissan Ariya 15,9 kWh villamos energiát fogyasztott 100 kilométerenként.
Kívülről gerjesztett forgórészű villanymotorjának teljesítménye 178 kW, legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm. A Nissan Ariya ezzel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsul fel, az egymotoros villany Nissan végsebessége 160 kilométer/óra lehet. Feszes futóműve elöl MacPherson rendszerű, hátul teljesen független, több lengőkaros. A német Autobild tesztjén 100 kilométer/óra sebességről fékezve hideg gumikon 36,3 méteren belül, meleg gumikon 35,7 méteren belül állt meg.
Töltése nagy akkuval 22 kilowattal is történhet (felárért) váltakozó áramú töltőn (amit eddig csak a Renault modelljei tudtak), alapból 7,4 kilowattos a fedélzeti töltő. Egyenáramú töltőn (az Európába szánt autókba CCS-csatlakozóval szerelik) 130 kilowatt teljesítménnyel is tudunk tölteni, ha minden külső körülmény optimális.
Milyen vezetni?
Annak ellenére, hogy az Ariya egy viszonylag magas és nehéz elektromos SUV, a Nissan úgy tervezte, hogy meglepően tisztességesen lehessen vezetni. Sikerül megtalálni az egyensúlyt a kényelmes vezetés és a sok közeli riválisánál élesebb kezelhetőség között. Az Ariya akkumulátorcsomagját az autó közepe alatt helyezték el, ami alacsony tömegközéppontot és közel egyenlő tömegeloszlást eredményez, így az Ariya sokkal mozgékonyabbnak tűnik, mint azt várnánk. Érződik az autó magassága, az üléspozíció sem kedves a sportos vezetésnek, mégis, ha gyorsan akarunk haladni, az Ariya nem áll ellen. Orrtolási hajlama elhanyagolható. Nagy tömege (21 mázsa) rászegezi az aszfaltra, hatalmas kerekei (20 hüvelyk, rajta 275/45-ös Michelin gumikkal) tompa puffanásokkal jelzik a kátyúkat, de az úthibák többsége észrevehetetlen marad számunkra, annak ellenére, hogy keményre hangolták a futóművét. Fekvőrendőrökkel más a helyzet, azokon fájdalmas az átkelés, a kormányzás sem túl pontos, inkább könnyű, a visszajelzések tényleg csak jelzésértékűek, ez a kocsi inkább a nyugodt autózás támogatója, semmint a szeleburdi rohanásé.
Mennyibe kerül?
Folyamatosan csökkenti a Nissan az Ariya árát. Mondjuk van miből, tavaly még ez a tesztautó 30 millió forint fölötti árcédulát kapott, most az importőr beéri 28 millió forinttal. A kisebb, nettó 63 kilowattórás akksival az autó indulóára kedvezménnyel (2023. október közepén készült a cikk) 18,99 millió forint, a tesztelt 87 kilowattórás változathoz csak Evolve felszereltséggel, 24,89 millió forintért juthatunk hozzá. A 20 hüvelykes felnik további 350 ezer, a nappa bőr ülések 550 ezer, a 22 kW-os fedélzeti töltő 400 ezer forintba kerül.
Kép és szöveg: Biró Csongor