Vannak autós legendák, amelyeket kár újra feléleszteni, nem azt adják. Kivétel a Ford Bronco. Az új terepjáró jobb, mint legendás elődje. Kipróbáltuk az Év Magyar Autója 2024 versenyben nevezett kőkemény élményautót.
2021-ben támasztották fel, hozzánk csak idén érkezett meg a két- és négyajtós Bronco (levehető ajtókkal), amely a Mustanghoz hasonlóan új almárka az amerikai gyártó istállójában. A Badlands változat igazi rosszfiú, acél lökhárítókkal, merev, Panhard-rudas hátsó tengellyel, független első kettőskereszt-lengőkaros kerékfelfüggesztéssel, sárga Bilstein lengéscsillapítókkal, spirálrugókkal és két zárható differenciállal kapható.
Hogy néz ki?
Irtó dögös a kocsi, egyből beleszerettem. Pofás, divatos, ugyanakkor szépen újraértelmezi a múltat. A kárpitozás vízálló, a belső tér slaggal mosható. Jól áll neki a meredek szélvédő, a sík oldalüveg, amely minden ajtónyitásra és -csukásra le-, illetve felhúzódik, mint a négyajtós kupék esetében. Mert valahol ez is egy olyan keret nélküli szerkezet. A tesztautó alig egy óra alatt megszabadítható az ajtajaitól (kétemberes meló, az első ajtó 25, a hátsó 20 kilós) és a tetejétől. A fiammal csak az utóbbit szedtük le, de az is élmény volt, olyan apa-fia élmény.
Hatalmas a Bronco Badlands, a Mercedes-Benz G-osztálynál is nagyobb, hossza 4,8 méter, szélessége 1,93 méter, magassága 1,96 méter, tengelyek közötti távolsága 2,95 méter. A levehető ajtók miatt az ablakemelők rossz helyen, a könyöklőben találhatók. Kapaszkodóból van pár, kell is a beszálláshoz. Az ülések kényelmesek elöl és hátul egyaránt, a láb-, váll- és fejtér bőséges, az alapból 562 literes csomagtartó (döntött ülésekkel tetőig pakolva 1,8 köbméteres) ajtaja két részletben nyílik, az alja keresztben, az üveg pedig felfelé. Annyira komolyan gondolják az autó szafari jellegét, hogy a csomagtartóban egy méretes autósátort is találtam. Nem próbáltam ki, nem volt ehhez megfelelő a december eleji időjárás. A hátsó ülések ledöntésével majdnem sík padlót kapunk.
A műszerfalba és a középkonzolba épített kapaszkodók bármikor jól jöhetnek az utasoknak, akárcsak a középkonzol vezeték nélküli töltőtálcája, amit úgy alakítottak ki, hogy a karosszéria erős megdőlése közben se csússzon ki belőle a mobiltelefon. A műszerfal felülete könnyen letörölhető, a kapcsolókat (a kormányon is) pedig szilikontömítés és gumiborítás védi a szennyeződésektől.
Hogy megy?
Magyarországon csak egyféle motorral kapható, a 2,7 literes, dupla turbós, közvetlen befecskendezéses V6-os 335 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka impozáns: 563 Nm. A mókás monstrum álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6,7 másodperc alatt ugrik (a Badlands változat a 33 hüvelykes, azaz 285/70 R17-es BFGoodrich A/T terepgumikkal lassabb, 7,2 másodpercig tart a sprint), elég látványos a megindulás.
Legnagyobb sebességét 161 kilométer/órában korlátozták, nem is baj, mert ezekkel a terepgumikkal már autópályatempónál sem érezzük annyira biztonságban magunkat. Ezzel az összeállítással a Bronco tényleg a legcudarabb terepen van otthon.
Az automatikus váltó tízfokozatú, nincs rossz tapasztalatom, tökéletesen váltogat, teszi a dolgát. Kúszófokozatban alacsony (alig 6 kilométer/óra) sebességnél már 2500-at forog a főtengely, a 24 mázsás Bronco pedig komótosan átmegy mindenen: legyen az szikla, sártenger, elázott szántóföld (utóbbival azért csínján bántam, láttam már elásva terepjárót, amit a nem túl békés gazdának kellett traktorral kirántania).
A féktárcsák mérete elöl 311×34 milliméter, hátul 308×24 milliméter, elöl két-, hátul egydugattyús úszó nyergekkel. Párszor szitkozódtam, hogy ebből csatt lesz, de szerencsére időben megállt a behemót.
Milyen vezetni?
A karosszéria alatt egy zártszelvényes, nagy szilárdságú acélból készült alváz fekszik hét keresztmerevítővel. Hátul öt lengőkaros a merevtengely található hosszú úton mozgó, változtatható feszességű tekercsrugókkal és mind a négy kerék mozgását nagy terhelésre tervezett lengéscsillapítók szabályozzák. A Bronco Badlands kivitelben alapáras a Bilstein nagy teljesítményű, helyzetérzékelős, külső tartályos lengéscsillapító. Az extra folyadékkapacitás javítja a szerkezet hűtését nagy igénybevétel mellett, a csillapító erő pedig automatikusan megnő a rugóút két végszakaszában, ami terepen precíz kezelhetőséget, közúton pedig sima futást eredményez. Nincs olyan terep – legyen az országút, sáros földút, sziklás hegytető – ahol ne boldogulna el 261 milliméteres hasmagasságával (Badlands kivitel), elöl 40,6, hátul 33,3 fokos terepszögeivel, 23,6 fokos rámpaszögével (Badlands értékei) és 800 milliméteres gázlómélységével. Fordulókörének átmérője 12,13 méter.
A hátsókerékhajtással (2H) vigyázzunk, úgy dobja el a fenekét, hogy ralipilóta legyen aki összedi. Ajánlott inkább a 4A, azaz ha baj van, automatikusan bekapcsol a 4×4 üzemmód. Terepre ott a 4H, keményebb szituációkra pedig a 4L, a már említett kúszófokozattal. A terepes forgókapcsoló közepén található egy gomb, amely a meredek emelkedők leküzdésére szolgál, aktiválva egypedálos üzemmódban mászik (csak összkerékhajtás vagy felező használatával; 4H, 4L). Magától fékez, azzal nekünk nem kell foglalkoznunk. Terepmódban a 12 hüvelykes központi kijelzőn látjuk, hogy mi van az autó előtt, sőt azt is, mire megyünk rá a kerekekkel.
A Badlands sokkal komolyabb terepjáró, mint az alap Outer Banks kivitel, az első stabilizátorrudakat ki lehet oldani (32 kilométer/óra sebesség fölött magától visszazár), ha igazán nagy gödrökön akarunk átkelni. Felezője elektromechanikus szerkezet, azaz automatikusan vált összkerékhajtásra, ha megszűnik a tapadás. Van helyben megforduló üzemmód is, a kanyarodási asszisztens úgy osztja szét a nyomatékot, hogy ellenőrzött drifteléssel csökkenti a fordulókör mértékét és homokon, illetve laza talajon irreálisan szűk helyen képes megfordulni a Bronco.
A benzintank 79 literes, gyakran fogjuk töltögetni, a mókához kell a nafta. Az egyéni és közös zsűriteszten mintegy 500 kilométert tettünk meg a rosszfiúval, a fedélzeti számítógép szerint 13,6 litert fogyasztott 100 kilométerenként.
Mennyibe kerül?
A Ford Bronco Outer Banks változat alapára 30,7 millió forint a tesztelt Badlands változat indulóára 32,3 millió forint. A fényezés plusz félmillió, a pótkerékborítás a fehér pónival 92 ezer forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor