A pedálok fémesen nyikorognak, ha hirtelen lelépünk róla, padlógázra felnyerít, árgus szemekkel figyeli minden mozdulatunk, miközben igáslóként szinte minden kívánságunkat teljesíti. Nyers, mint egy csikó, szívós, mint egy öszvér. Több mint kétezer kilométeren át faggattam a legújabb Subarut. Lehet, hogy az együtt töltött idő és a megélt élmények miatt, de nagyon megkedveltem.
Hogy néz ki?
Nehéz dolga van annak, akinek megtetszik a Subaru Crosstrek szabadidő-autó. Nem a felszereltségek vagy a színek között nehéz a döntés, hanem a régi és az új között. A Crosstrek valójában egy leporolt, kicsinosított és kisminkelt XV (persze, a gyártó szerint 98 százalékban teljesen új), elődjével szinte minden méretbeli adata megegyezik. A kompakt mezőnyből kilóg személyautós jellege miatt, nem a terepjárós jegyek dominálnak, kicsit szerénynek tűnik a parkolóban. De ha terepre kell menni, egyáltalán nem esik kétségbe, a városi terepjárók, telek- és hobbijárók többségét megszorongatná, ha versenyre kerülne sor. De ez most nem egy verseny, még akkor sem, ha a Crosstreket nevezte a Subaru hazai importőrje az Év Magyar Autója 2024 verseny egyik díjáért – február 29-ig erre az autóra is szavazhat a közönség.
Az Amerikában már korábban bevezetett Crosstrek a Subaru XV vadonatúj interpretációja, ez a modell váltja az XV-t a Subaru európai kínálatában. A 2012 óta létező kompakt crossover a japán márka legkelendőbb modellje a régióban: 2023-ban ez a modell adta az összesített értékesítés mintegy 40 százalékát.
A Crosstrek hossza 4,495 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,67 méter, fordulókörének sugara 5,4 méter.
Az utastér berendezése egyszerű, az ergonómia példás, a nagyméretű álló tájolású érintőképernyő (képátlója 11,6 hüvelyk, felbontása full HD) nem a legfrissebb az iparágban, de más márkákhoz képest legalább megbízhatóan, fagyásmentesen működött. A tervezők emellett megtartották a valós, fizikai kapcsolókat is azokhoz a műveletekhez, amelyeknél fontos, hogy a vezető a tekintete elfordítása nélkül is elvégezhesse őket. A klíma külön kapcsolókkal is kezelhető, de funkcióinak zöme érintőképernyőről vezérelhető. A vezető optimális pozícióban ül, hátul két – nem túl magas – utas kiválóan elfér. A csomagtartó csalódást kelt, kicsi (315 literes). Nem sokat javít a helyzetén, hogy síkba ledöntött (60:40 arányban osztott) hátsó ülésekkel akár 1314 literesre is bővíthetjük.
Érdekes, hogy a gyári navigációt használva a célállomást what3words használatával lehet megadni, amivel a felhasználók a ráutaló szavak kimondásával is beállíthatják a pontos úticélt (nézzék meg például hol van a tengerimalac.diavetítő.titokzatos földrajzi hely). Ugyanakkor a Crosstrek vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto kapcsolódást is kínál. Jól működik.
Hogy megy?
A motor természetesen boxer, ám ezúttal is hibrid rásegítéssel. A közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, 2,0 literes, vízszintes hengerelrendezésű boxermotor 136 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 182 Nm) teljesítményét a Lineartronic sebességváltóba beépített 16,7 lóerős (66 Nm) elektromotor egészíti ki (Amerikában ezzel a motorral semmire sem mennének, ott van 185 lovas, 2,5 literes boxer). Az autó tömegközéppontja alacsony, az első-hátsó tömegelosztás is ideális. A szimmetrikus összkerékhajtás (aktív nyomatékvezérléssel és -elosztással) optimálisan osztja meg a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, így a vezetési élmény a kis nyomaték és a gyenge motorteljesítmény ellenére dinamikus, az autó rendkívül kezesen és stabilan reagál a vezető parancsaira. A hibrid hajtás érzetre nagyjából olyan, mint az első generációs Priusokban, saját elhatározásból nem kapcsolhatunk villanyüzemre, a rendszer megfelelő körülmények mellett képes nagyjából 1-1,2 kilométert megtenni villannyal, de erre a több mint kéthetes teszt során nem sokszor adódott példa. A 118 voltos, 18 kilogramm tömegű lítiumion-akkumulátor kapacitása 0,6 kWh.
Az üresen 16 mázsás Subaru Crosstrek menettulajdonságai nem utalnak a fényes és dicső rali múltra, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 198 kilométer/óra erős izgalmi állapotban. Erőteljes kigyorsításkor a nyúlós CVT váltó hevesen pörgeti fel a motort, a hangélmény nem kellemes, de az autó legalább megindul. Finom gázkezeléssel a kellemetlen hangok kiolthatók, minden egyéb esetben ott a visszafogott dobozhangon szóló hangrendszer.
Az XV-hez képest a 4×4-es hajtás jellegén is változtattak: az eddigi 50-50 százalékos első és hátsó kerekekre jutó nyomaték helyett a Crosstrekben 60 százalék nyomaték jut előre, 40 százalék pedig hátra.
A kiegészítő villanyhajtásnak hála a fogyasztás nem túlzott, de ez csak subarus értelemben igaz. Ma egy hasonló kompakt hibridtől 4-5 literes átlagfogyasztást várunk el, joggal. Nos, ezt a Subaru Crosstrek meg sem tudja közelíteni, de a 7,8 literes téli átlagfogyasztás (100 kilométerenként) jóval kedvezőbb a korábbi (boxer)tapasztalataim 10-12 literes átlagánál.
Milyen vezetni?
Az alapfelszereltséghez tartozó SI-Drive rendszerrel a különböző vezetési helyzetekhez igazítható az autó teljesítménye. Az “I” üzemmód a kedvező üzemanyag-fogyasztáshoz hangolja (értsd: lassú, de nyugodt) a jármű reakcióit, míg az “S” beállításban (értsd: lassú, de ideges) a lendületes gyorsítás a legfontosabb szempont. Előzéskor kormányról kapcsoltam az S-t, nagy lendületből és nagy akarattal képes voltam minden kitűzött célt teljesíteni (értsd: lehet vele előzni).
A menetmódok között variálhatunk (X-Mode a rendszer neve), ha változnak az útviszonyok: ilyen például az ereszkedés-szabályozás, amely biztonságosan, állandó sebességet tartva engedi le az autót a meredek lejtőn, miközben a vezetőnek nem kell a fékpedált nyomnia, vagyis teljes egészében a kormányzásra összpontosíthat. Akár hátramenetben is.
Az autó legkisebb szabad hasmagassága 220 milliméter (ennyi a Foresternek is), nagyobbak lettek az első és hátsó terepszögek is (19,3, illetve 31,2 fok, a rámpaszög 20,8 fok), így kisebb eséllyel horzsolódik meg vagy akad fel az autó eleje vagy alja, ezért a Crosstrek sok olyan szabadidős tevékenységhez is használható, amihez el kell hagyni az aszfaltozott utakat. Az aktív életmódot az is támogatja, hogy a jármű vontatási kapacitása 1270 kilogramm.
Szinte minden útfélén vezettem a Subarut a földúttól az autópályáig, vízben, hóban, jégen és sárban is haladtam vele. A legjobban a kanyarfogása tetszett, olyan pontosan ragadja meg a kanyarívet, mint egy összkerekes sportautó, le sem lehet vakarni az ideális ívről. Elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul kettős keresztlengőkarokkal szerelt futóműve inkább kényelmes, mint sportos, a kisebb úthibákat szépen kirugózza, a nagyobbaktól inkább megkíméltem, de azért volt, hogy félreálltam, mert defektre gyanakodtam.
Mennyibe kerül?
A bent ülők biztonságára a fürkész tekintetű EyeSight vezetéstámogató technológia vigyáz: sztereó kamerás ütközésmegelőző rendszer működik a fedélzeten, amely az autótól balra és jobbra feltűnő kétkerekű járműveket és gyalogosokat is felismeri. A berendezés egyik új eleme az érzékenyebben működő elektromos fékrásegítő, amely fokozza az ütközésmegelőző fékezés reakciókészségét, emellett pedig csökkenti a működés zaját. Az EyeSight vezetéstámogató technológia tizennégy funkciót kínál, amelyek közt hét új megoldás is található (frontális ütközésmegelőző fékrendszer, vészhelyzeti kormányzás, sáv közepén tartó automatika, vészhelyzeti sávtartó automatika, táblafelismerő rendszer, intelligens sebességhatároló).
Az alapfelszereltség részeként kínált funkciók közt szerepel még többek között a hátrameneti automatikus fékezés (RAB), a vezetőfigyelő rendszer (DMS), a hátsó járműészlelő rendszer (SRVD), valamint a Subarukban most először alkalmazott LED kanyarvilágítás, ami éjjel javítja a látási viszonyokat, és segít időben észlelni a gyalogosokat és a kerékpárosokat. A Crosstreket kilenc légzsákkal szerelik fel, köztük olyan oldallégzsákkal, ami a vezetőülés jobb (azaz belső) oldalán található.
És hogy mindezért mennyit kell fizetni? 13,87 millió forint a Subaru Crosstrek alapára, ami nem kis összeg egy ekkora méretű nem prémium autóért. Ezért mondtam, hogy nehéz dönteni, hisz a szalonokban még van 1,6-os benzinmotorral szerelt XV, ami 3,2 millió forinttal olcsóbban ugyanazt (majdnem) nyújtja.
Kép és szöveg: Biró Csongor