Négynapos munkahetet vezetett be a Lamborghini

Lamborghini
Az európai autógyárak között elsőként rövidített munkahetet vezet be a szakszervezetekkel létrejött megállapodás alapján a Lamborghini olasz sportkocsi-gyártó vállalat.

A Volkswagen csoporthoz tartozó Audi AG tulajdonában lévő olaszországi Sant’Agata Bolognese székhelyű Automobili Lamborghini S.p.A. sportkocsi-gyártó vállalatnál a kétműszakos és az egyműszakos munkarendben dolgozó alkalmazottak egymást váltó öt- és négynapos munkahetekben dolgoznak majd. Az új munkarendben évente 22 nappal csökken a ledolgozott munkanapok száma.

A munkaadó és a szakszervezetek közötti megállapodás egy évig tartó tárgyalássorozat után született meg és szavazásra bocsátják az alkalmazottak elé. A megállapodás 2100 alkalmazottat érint és rendelkezik egyúttal 500 új alkalmazott felvételéről, valamint a teljesítményprémium megemeléséről is.    A szakszervezetek a megállapodásról kiadott közleményükben történelmi jelentőségűnek nevezték a négynapos munkahét bevezetését, mondván: “az európai autóiparban először sikerült jelentős munkaidő-csökkentést elérni, amely nem bércsökkentéssel, hanem béremeléssel jár együtt.” A tárgyalások vezérelve a “kevesebbet, de jobban dolgozni” volt, a közlemény megfogalmazása szerint.

Négynapos munkahetet Olaszországban az olasz-francia EssilorLuxottica, a világ legnagyobb szemüveggyártója vezette be elsőként, de a szakszervezetekkel kötött megállapodás keretében még kísérleti formában. A konglomerátum mintegy 20 ezer olaszországi alkalmazottja önkéntes alapon vesz részt a tesztfázisban változatlan bérek és napi munkaidő mellett. Az alkalmazottaknak 20 négynapos munkahete lesz egy évben, a többi pedig ötnapos.