Két okból is büszke lehet Mester András, a BMW-csoport értékesítési vezetője: a BMW Group globálisan és Magyarországon is első lett a prémium autók piacán 2023-ban. Utóbbira 15 éve nem volt példa. Az eredmények hátteréről kérdeztük az autókereskedelemben két évtizede dolgozó szakembert.
– Első a prémiumautó-piacon a BMW. Minek köszönhető a siker?
– Több tényezőt is megemlíthetnék, de elsőként mindenképpen azt hangsúlyoznám, hogy a siker egyik kulcsa a kiegyensúlyozott és következetes viszony az importőr és a márkakereskedői hálózat tagjai között. Az eredményeink a tavalyi év végére igen szépek lettek, de év közben azért voltak nehézségek – megemlíthetném a kereslet megtorpanását, az inflációs nyomást, a pénzpiaci változásokat – a hazai autópiacon. Ezek fényében még büszkébb vagyok tizennégy fős értékesítési stábunk és a vállalat sikerére. Csapatunk erőfeszítései mellett fontos tényező, hogy stabil és erős stratégiával rendelkezünk. Jó olyan cégnél dolgozni, amelynek a céljaival azonosulni tud az ember. Ne felejtsük azt sem el, hogy kiválóak az autóink és széles a kínálatunk, minden kategóriában szinte minden hajtáslánccal kínálunk autót. Ügyfeleinknek van valódi választási lehetőségük, ráadásul nagyon erős a BMW márka ereje. Az, hogy 2023-ban ilyen sok autót tudtunk átadni részben az alapos építkezésnek is köszönhető, hisz a megelőző években is jó teljesített a teljes magyarországi csapat és a márkakereskedői hálózat.
– A BMW annak a híve, hogy egymás mellett kínál dízel-, benzines-, plug-in hibrid- és elektromos autót, a vevő pedig választ. Várható változás ebben a stratégiában?
– Határozott véleményem, hogy nem lesz változás. Hiszem, hogy ebben az esetben is érvénye a nyertes csapaton ne változtass mondás. Az elektromos átállás útja egyértelműen ki van jelölve a márkáink számára. Ennek megfelelően 2023-ban az értékesített autók 15 százaléka volt teljesen elektromos globális szinten, a cél 2030-ra az 50 százalék elérése. Szerintem a BMW vezetése okosan nem közöl dátumot a végleges átállásra és inkább arra összpontosít, hogy a jelen ügyféligényeire adjon megfelelő – jelen idejű -választ és megfelelő választási lehetőséget.
– Mekkora lökést adott, illetve ad a hazai eladásokban a márkának a Debrecenben épülő gyár? A gyártás indulásakor mekkora céges flottával számolnak? Ezek az autók magyar, vagy német rendszámmal futnak majd?
– Plusz energiát ad nekünk, hogy épül Debrecenben a gyárunk. A márka arculatát és értékét hangsúlyosan erősíti az a sok hír, megjelenés, információ és történet, ami a gyárral kapcsolatos. És igen, ennek van – ha nem is közvetlen – hatása az értékesítésre. Annyira ott vagyunk a köztudatban, hogy ez a jelenlét nyilvánvalóan segíti a munkánkat. A gyári flottával számolunk, de még csak az előkészületeken dolgozunk. Azt nem tudom megmondani, hogy hány autóra lesz a gyárnak szüksége, de méret és létszámarányosan tervezünk. Az biztos, hogy a debreceni autóink mind magyar rendszámmal közlekednek majd. Nekünk az a cél, hogy a saját piacunkat építsük, és ebben a müncheni központ is partner.
– Hogyan teljesítettek a magyarországi kereskedések? Melyek emelkedtek ki a mezőnyből? Várható újabb létesítése, esetleg megszűnése 2024-ben?
– Tudnék dicsérni kereskedéseket, de nem szeretnék kiemelni senkit. Összességében azonban elmondhatom, hogy mindannyian kiválóan teljesítettek. Budapest és vidék kéz a kézben dolgozott meg a sikerért. Megvan a márka lefedettsége az országban, változás a struktúrában nem várható. Amire viszont idén készülniük kell a hálózatunk tagjainak az a digitalizáció erősítése és a friss márkaarculatnak megfelelő megújulás megjelenítése. Hogy milyen ez az új arculat, az a debreceni márkakereskedésünkben tekinthető meg, amely már az új elvárások szerint működik.
– Mi volt a 2023-as értékesítési év legnagyobb meglepetése?
– Nem is egy volt. A legmeglepőbb és legörömtelibb számomra egyértelműen a hármas és négyes széria kimagasló eladási teljesítménye volt – a két modellsorozatból összesen 1408 autót adtunk át. A BMW DNS-e természetesen a vezetés öröme, ezért is örvendek, hogy az M és az M Performance sportos modelljeink tavaly is kimagaslóan teljesítettek – 993 ilyen autó talált gazdára 2023-ban. Nem utolsó sorban az elektromos autóink sikerét emelném ki. Év elején nem tettem volna fel nagyobb összeget arra, hogy dobogós lesz a BMW a hazai villanyautós piacon. És a végére másodikok lettünk. Ez is nagy meglepetés volt számomra. Itt az i4-es (215 autó – a szerk) és az iX modellek (208 autó – a szerk) népszerűségét emelném ki, magam is egy ilyen elektromos szabadidő-autóval járok – és nemcsak az országban, hanem külföldre is bátran elmerészkedem vele.
– Milyen eladásokra számít 2024-ben, melyek lesznek idén a húzó modellek?
– Fontos modell lesz idén az X2-es szabadidő-autó, amely teljes értékű családi autóként már a forgalmazás elején elérhető lesz elektromos változatban is. De talán még fontosabb az ötös, illetve az i5-ös modell bevezetése és bízom abban, hogy a Nyugat-Európában igen népszerű X1/iX1 páros nálunk is sok vevőre talál.
– Mit jósol, meg tudja őrizni vezető szerepét a márka? Milyen piaci környezetre számít 2024-ben? Növekszik vagy csökken a magyar autópiac és azon belül a prémium szegmens?
– Folyamatosan változó pénzügyi és piaci környezetre számítok 2024-ben – a január közepén belengetett masszív kamatcsökkentést kifejezetten kedvező lépésnek tartom -, és úgy vélem, hogy az MGE által nagyjából százezresre becsült hazai autópiacon a korábbi évek növekedését is meghaladó lesz a prémium autók részesedése. És igen, azt várom, azért dolgozunk, hogy 2024-ben is mi legyünk a vezető prémium márka Magyarországon.
Biró Csongor