Renault Scenic E-Tech bemutató: itt kellett volna kezdődnie az elektromos autózásnak

Renault Scenic
Ha villanyautóként bevált a Mégane, a Renaultnál úgy gondolták, ami jó, azt nem kell abbahagyni: legyen belőle családoknak szóló változat is. Kipróbáltuk az Év Autója győztes Scenicet, és milyen jól tettük!

Bár a Renault Scenic E-Tech electric kifejezetten a családokat megszólító villanyautó, ennek a Scenicnek semmi köze a korábbi nagycsaládosokat kiszolgáló egyterűhöz. Ötszemélyes (elméletileg), praktikuma átlagos, de kényelme, technikája és dinamizmusa lenyűgöző. Ahogy egy kolléga találóan fogalmazott ez a kocsi nem jó Scenic, de nagyon jó villanyautó. Oszthatom? Osztom. Ráadásul szép lett. Nagyon.

scenic_esprit

Kompakt méretekkel rendelkezik

Az elektromos Renault Scenic hossza 4,47 méter, szélessége 1,86 méter, magassága 1,57 méter. Pont elég ahhoz, hogy a sofőr és három utasa a legjobban érezze magát benne. Akár hosszabb úton is – mivel ezt a villanyautót tényleg lehet hosszabb távokon is bátran használni.

scenic1

Fordulókörének átmérője 10,9 méter, könnyen lehet vele manőverezni, a kamerarendszer segít a parkolásban, a digitális visszapillantó lehajtva hagyományosan is használható, az A oszlop azonban sokat kitakar a kilátásból, a hátsó szélvédő kicsi, igaz nem annyira, mint a Mégane-ban. Szabad hasmagassága 145 milliméter, ami elég ahhoz, hogy letérjünk az aszfaltról a mezei csalitosba. Vontatni is lehet a kocsival, legfeljebb 11 mázsás fékezett utánfutót húzhat maga mögött.

Szép külső, kellemes belső

Az utastér elsősorban komfortos, de nem is néz ki rosszul, főleg a jobban felszerelt iconic és esprit Alpine felszereltségi szinten. Az ülések kényelmesek, hátul fejedelmi a hely, az információs-, szórakoztató- és utasbiztonsági arzenál talán a legfejlettebb ma az autóiparban.

scenic_belso

A csomagtartó 545 literes (VDA szerint mérve 440 liter), jó mély, a küszöb viszont 25 centi magas, így nagyot kell emelni a csomagokon – felárért kapható duplapadlós megoldás, alsó rekesszel. A hátsó ülések ledöntésével 1670 literes (VDA szerint mérve 1448 liter) puttonnyal rendelkezhetünk, a kocsi orrában nincs hasznosítható üreg. A rejtett kilincsek az autó megközelítésekor előugranak, meg lehet szokni a használatukat.

scenic_csomagtarto

Az elektronikusan (akár hangutasítással) elsötétíthető polimer kristályos üvegtető komoly innováció, újdonsága, hogy szakaszosan működtethető takaró lemez/ponyva nélkül. Kiszálláskor automatikusan elsötétedik és nem lehet átlátni rajta.

A Harman/Kardon hifi szépen szól, a kötelező villanyautós hanghatások zenéjét a legendás Jean-Michel Jarre szerezte, aki minden bizonnyal a francia autógyártók Hans Zimmerje…

Okos és korszerű, tehát androidos

Gyári navigációja Google-alapú, megadja az érkezéskor várható töltöttséget és az utazás tervezésekor beszámolja a töltési időket, ráadásul nem kalkulál a foglalt töltőkkel sem. Látványos újítás mutatja a vezetőnek, hogy milyen hatótávval számíthat, ha városban, vagy ha épp autópályán közlekedik.

scenic_hatotav

A képernyők hatalmasak, a kép éles, az információ tengere szabályozottan ömlik, élvezet barangolni a menüben. A digitális műszeróra csoport 321 négyzetcentit foglal el, saroktól sarokig 12,3 hüvelykes, felbontása 1920 x 720 pixel. A középkonzol érintőképernyője függőlegesen folytatódik, területe 453 négyzetcentiméter, képátlója 12 hüvelyk, felbontása 1250 x 1562 pixel.

Erőből nincs hiány

Kétféle verzióban gyártják a Mégane-nal és a Nissan Ariyával azonos CMF-EV alapokra épülő autót a douai-i Ampere gyárban, a kisebb akkus (60 kWh, 430 kilométeres elméleti hatótávval) 170 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 280 Nm, tömege 411 kiló), a nagyobb akkus (87 kWh) 220 lovas villanymotort kap (ennek 300 newtonméter a nyomatékcsúcsa, tömege 515 kilogramm). A gépeket szintén francia földön, Cléonban szerelik össze. A nemzetközi bemutatón elhangzott, hogy az alkatrészek 54 százaléka (613-ból 333) francia beszállítóktól érkezik, ezeknek fele ráadásul a gyár 100 kilométeres körzetében található. A lítiumion-akkumulátorok kémiája megegyezik a Méganével (de az energiasűrűségén 6 százalékkal javítottak), nikkel-mangán-kobalt (NMC).

scenic5

Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsul fel (8,6 másodperc a gyengébb motorral szerelt Scenic E-Tech ideje). Legnagyobb sebessége 170 kilométer/óra (az alapmodell legfeljebb 150 kilométer/órával száguldhat), amelyet a spanyol autópályán ki is próbáltunk. A regeneratív fékezés négy fokozatban állítható. A fékek jól harapnak, a tárcsák átmérője elöl 350/30 milliméter, hátul 330/16 milliméter, a gumiméret felszereltségtől függően 205/55 R19 vagy 235/45 R20, pótkerék nincs.

600 kilométer? Nem gond!

A nagyobb LG akkumulátorral szerelt változatba beüléskor 625 kilométeres elektromos hatótávval szembesültünk. Mese habbal – gondoltam, de pár száz tempósan megtett kilométer után még mindig volt annyi lehetőség a 65 százalékos töltöttségű akkumulátorban, mint más villanyautóban 100 százalékos akkuval. A valós tapasztalatokról, persze majd csak az otthoni teszten szerzünk tapasztalatot, de az első benyomások engem meggyőztek: nagyon rendben van ez a gép. Komoly tempót autózva, gumikat csikorgatva, útról leesést kockáztatva, rendőri erők figyelmét felkeltve, állandóan klímát használva, autópályán a belső sávban keménykedve sem fogyasztott többet átlagban az autó 20-21 kilowattóránál 100 kilométerenként, finoman vezetve pedig a 18 kilowattóra/100 kilométer átlagba is beleszagoltunk.

scenic_fogyasztas_dinamikus

150 kilowattal is tölthető

A magyar vásárlóknak jó hír, hogy a hőszivattyú és a 22 kilowattos, háromfázisú váltakozó áramú töltési lehetőség is alapáras. A kisebb akkus változat egyenáramú töltőn (DC) 130 kilowattal, a nagyobb akku pedig akár 150 kilowattal is tölthető.

Jól megy és nem jön zavarba a szerpentinen

Vezethetősége ugyanolyan parádés, mint az elektromos Mégane esetében: az autó sarkaiba helyezett kerekek, a 2,78 méteres tengelytáv, a jó tömegelosztás és a kompakt villanyautóhoz képest kedvező, 18,5 mázsás tömeg, valamint az erős villanymotor jó mókát ígér. Egyetlen hátránya viszont komoly: elsőkerékhajtású révén nehéz uralni a túlkormányzottságát. Ha nem tudunk uralkodni a sebesség iránti szenvedélyünkön, egy-egy elhamarkodottan megtámadott – többsávos – körforgalomban könnyen a tervezettől eltérő sávba érkezhetünk.

scenic_vezetes

Futóműve (elöl pszeudo MacPherson, hátul multilink) kiváló, harmóniában van a komfort és a sportos feszesség. Rossz úton nem közlekedtünk vele, Andalúziában ez ismeretlen.

Fentartható, újrahasznosítható

Az elektromos Scenic alkatrészeinek 24 százaléka már körforgásos gazdasági elvek alapján készül, a jármű tömegének 90 százaléka – beleértve az akkumulátort – újrahasznosítható. Állati bőrt és ritkaföldfémet egyáltalán nem tartalmaz.

Kép és szöveg: Biró Csongor

scenic5 scenic2 scenic_hatulrol scenic_hatul scenic_arak