Ha villanyautóként bevált a Mégane, a Renaultnál úgy gondolták, ami jó, azt nem kell abbahagyni: legyen belőle családoknak szóló változat is. Kipróbáltuk az Év Autója győztes Scenicet, és milyen jól tettük!
Bár a Renault Scenic E-Tech electric kifejezetten a családokat megszólító villanyautó, ennek a Scenicnek semmi köze a korábbi nagycsaládosokat kiszolgáló egyterűhöz. Ötszemélyes (elméletileg), praktikuma átlagos, de kényelme, technikája és dinamizmusa lenyűgöző. Ahogy egy kolléga találóan fogalmazott ez a kocsi nem jó Scenic, de nagyon jó villanyautó. Oszthatom? Osztom. Ráadásul szép lett. Nagyon.
Kompakt méretekkel rendelkezik
Az elektromos Renault Scenic hossza 4,47 méter, szélessége 1,86 méter, magassága 1,57 méter. Pont elég ahhoz, hogy a sofőr és három utasa a legjobban érezze magát benne. Akár hosszabb úton is – mivel ezt a villanyautót tényleg lehet hosszabb távokon is bátran használni.
Fordulókörének átmérője 10,9 méter, könnyen lehet vele manőverezni, a kamerarendszer segít a parkolásban, a digitális visszapillantó lehajtva hagyományosan is használható, az A oszlop azonban sokat kitakar a kilátásból, a hátsó szélvédő kicsi, igaz nem annyira, mint a Mégane-ban. Szabad hasmagassága 145 milliméter, ami elég ahhoz, hogy letérjünk az aszfaltról a mezei csalitosba. Vontatni is lehet a kocsival, legfeljebb 11 mázsás fékezett utánfutót húzhat maga mögött.
Szép külső, kellemes belső
Az utastér elsősorban komfortos, de nem is néz ki rosszul, főleg a jobban felszerelt iconic és esprit Alpine felszereltségi szinten. Az ülések kényelmesek, hátul fejedelmi a hely, az információs-, szórakoztató- és utasbiztonsági arzenál talán a legfejlettebb ma az autóiparban.
A csomagtartó 545 literes (VDA szerint mérve 440 liter), jó mély, a küszöb viszont 25 centi magas, így nagyot kell emelni a csomagokon – felárért kapható duplapadlós megoldás, alsó rekesszel. A hátsó ülések ledöntésével 1670 literes (VDA szerint mérve 1448 liter) puttonnyal rendelkezhetünk, a kocsi orrában nincs hasznosítható üreg. A rejtett kilincsek az autó megközelítésekor előugranak, meg lehet szokni a használatukat.
Az elektronikusan (akár hangutasítással) elsötétíthető polimer kristályos üvegtető komoly innováció, újdonsága, hogy szakaszosan működtethető takaró lemez/ponyva nélkül. Kiszálláskor automatikusan elsötétedik és nem lehet átlátni rajta.
A Harman/Kardon hifi szépen szól, a kötelező villanyautós hanghatások zenéjét a legendás Jean-Michel Jarre szerezte, aki minden bizonnyal a francia autógyártók Hans Zimmerje…
Okos és korszerű, tehát androidos
Gyári navigációja Google-alapú, megadja az érkezéskor várható töltöttséget és az utazás tervezésekor beszámolja a töltési időket, ráadásul nem kalkulál a foglalt töltőkkel sem. Látványos újítás mutatja a vezetőnek, hogy milyen hatótávval számíthat, ha városban, vagy ha épp autópályán közlekedik.
A képernyők hatalmasak, a kép éles, az információ tengere szabályozottan ömlik, élvezet barangolni a menüben. A digitális műszeróra csoport 321 négyzetcentit foglal el, saroktól sarokig 12,3 hüvelykes, felbontása 1920 x 720 pixel. A középkonzol érintőképernyője függőlegesen folytatódik, területe 453 négyzetcentiméter, képátlója 12 hüvelyk, felbontása 1250 x 1562 pixel.
Erőből nincs hiány
Kétféle verzióban gyártják a Mégane-nal és a Nissan Ariyával azonos CMF-EV alapokra épülő autót a douai-i Ampere gyárban, a kisebb akkus (60 kWh, 430 kilométeres elméleti hatótávval) 170 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 280 Nm, tömege 411 kiló), a nagyobb akkus (87 kWh) 220 lovas villanymotort kap (ennek 300 newtonméter a nyomatékcsúcsa, tömege 515 kilogramm). A gépeket szintén francia földön, Cléonban szerelik össze. A nemzetközi bemutatón elhangzott, hogy az alkatrészek 54 százaléka (613-ból 333) francia beszállítóktól érkezik, ezeknek fele ráadásul a gyár 100 kilométeres körzetében található. A lítiumion-akkumulátorok kémiája megegyezik a Méganével (de az energiasűrűségén 6 százalékkal javítottak), nikkel-mangán-kobalt (NMC).
Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsul fel (8,6 másodperc a gyengébb motorral szerelt Scenic E-Tech ideje). Legnagyobb sebessége 170 kilométer/óra (az alapmodell legfeljebb 150 kilométer/órával száguldhat), amelyet a spanyol autópályán ki is próbáltunk. A regeneratív fékezés négy fokozatban állítható. A fékek jól harapnak, a tárcsák átmérője elöl 350/30 milliméter, hátul 330/16 milliméter, a gumiméret felszereltségtől függően 205/55 R19 vagy 235/45 R20, pótkerék nincs.
600 kilométer? Nem gond!
A nagyobb LG akkumulátorral szerelt változatba beüléskor 625 kilométeres elektromos hatótávval szembesültünk. Mese habbal – gondoltam, de pár száz tempósan megtett kilométer után még mindig volt annyi lehetőség a 65 százalékos töltöttségű akkumulátorban, mint más villanyautóban 100 százalékos akkuval. A valós tapasztalatokról, persze majd csak az otthoni teszten szerzünk tapasztalatot, de az első benyomások engem meggyőztek: nagyon rendben van ez a gép. Komoly tempót autózva, gumikat csikorgatva, útról leesést kockáztatva, rendőri erők figyelmét felkeltve, állandóan klímát használva, autópályán a belső sávban keménykedve sem fogyasztott többet átlagban az autó 20-21 kilowattóránál 100 kilométerenként, finoman vezetve pedig a 18 kilowattóra/100 kilométer átlagba is beleszagoltunk.
150 kilowattal is tölthető
A magyar vásárlóknak jó hír, hogy a hőszivattyú és a 22 kilowattos, háromfázisú váltakozó áramú töltési lehetőség is alapáras. A kisebb akkus változat egyenáramú töltőn (DC) 130 kilowattal, a nagyobb akku pedig akár 150 kilowattal is tölthető.
Jól megy és nem jön zavarba a szerpentinen
Vezethetősége ugyanolyan parádés, mint az elektromos Mégane esetében: az autó sarkaiba helyezett kerekek, a 2,78 méteres tengelytáv, a jó tömegelosztás és a kompakt villanyautóhoz képest kedvező, 18,5 mázsás tömeg, valamint az erős villanymotor jó mókát ígér. Egyetlen hátránya viszont komoly: elsőkerékhajtású révén nehéz uralni a túlkormányzottságát. Ha nem tudunk uralkodni a sebesség iránti szenvedélyünkön, egy-egy elhamarkodottan megtámadott – többsávos – körforgalomban könnyen a tervezettől eltérő sávba érkezhetünk.
Futóműve (elöl pszeudo MacPherson, hátul multilink) kiváló, harmóniában van a komfort és a sportos feszesség. Rossz úton nem közlekedtünk vele, Andalúziában ez ismeretlen.
Fentartható, újrahasznosítható
Az elektromos Scenic alkatrészeinek 24 százaléka már körforgásos gazdasági elvek alapján készül, a jármű tömegének 90 százaléka – beleértve az akkumulátort – újrahasznosítható. Állati bőrt és ritkaföldfémet egyáltalán nem tartalmaz.
Kép és szöveg: Biró Csongor