Mekkorát változott a világ: az első generációs Skoda Superb 2001-ben még egy átépített Passat volt (a kombi csak a második generációval érkezett meg 2009-ben), a legutóbbi, nemrég bemutatott, várhatóan utolsó Passat Variant pedig egy Pozsonyban gyártott Skoda Superb átrajzolt, csicsás változata. A cseh óriás nemzetközi bemutatóján jártunk.
Tényleg radikálisan nagy az autó, már az elődje sem volt kicsi, az új, negyedik (kombiként harmadik) generációs Superb újabb 4 centivel hosszabb lett és csomagtartója 30 literrel öblösebb. De ez nem minden: továbbfejlesztett hajtásrendszerekkel, hatalmas belső térrel, új futóművel és számos okos megoldással lépett feljebb a tökéletesség ranglétráján. Az új modell 15 százalékkal alulmúlja elődjét a légellenállási együttható tekintetében, a 0,25-ös értékkel állítólag az eddigi leginkább aerodinamikus kombi Skoda.
Hatalmas méretekkel csábít
A 4,90 méter hosszú Superb (szélessége 1,85 méter, magassága 1,48 méter, tengelyek közötti távolsága 2,84 méter) minden idők egyik legtágasabb Skoda modellje, a hátsó lábtér fejedelmi, majdnem akkora, mint a portugáliai bemutatón kipróbált 85 éves előd, az elnöki limuzinnal felérő Skoda Superb 3000 OHV. A beszállás könnyű, 90 fokban nyílnak a hátsó ajtók. A fejtér is igen bőséges a hátsó utasok számára, és nemcsak közvetlen szellőzőnyílás van digitális hőmérséklet-szabályozással, hanem ülésfűtés is, ami érezhetően növeli az ott-tartózkodás minőségét. Csak kérjünk engedélyt az elöl ülőktől a használatára…
Az alapülések kézzel állíthatóak, míg a középső felszereltségi változatban elektromos állítással és légpárnás masszázsfunkcióval is rendelkeznek (vezettünk Selection és L&K felszereltségű autót egyaránt). A csúcs Ergo ülések fűtéssel, hűtéssel és határozottabb masszázsfunkcióval rendelkeznek. A hátsó ülésekhez opcióként speciális fejtámlákból és takarókból álló, kényelmes alváscsomag is rendelhető.
Csomagtartója 690 literes (ebbe beleszámít a praktikus oldalsó rekeszek térfogata), lehajtott ülésekkel közel 2 köbméter (pontosabban 1920 liter), de teljesen sík padlót csak a konnektoros változatban kapunk, a többiben egy kisebb rakodóperemmel kell számolnunk a küszöb mögött. Ezen tud segíteni az álpadló.
Széles a motorválaszték
Kéz a kézben fejlesztette a Volkswagen és a Skoda a modellt, amivel mintegy 600 millió eurót spóroltak meg a konszernnél. A dízelek mellett sokat vár a vállalat az új plug-in hibridtől, amely egy töltéssel 100 kilométert is megtehet, ráadásul gyorstöltőállomáson 50 kW-tal táplálható. De ne szaladjunk előre!
A Passat Variant vonzóbb áru ikertestvére nélkülözi a wolfsburgi alapváltozatokat. Helyette 150, 193 vagy 265 lóerős benzinmotorokat, a fontos plug-in hibridet 204 lóerővel (állítólag lesz 272 lovas is, de ezt nem erősítették meg a gyári emberek) és a kétliteres dízelmotorokat 150 vagy 193 lóerővel kínálja. A Passattal ellentétben a Superb továbbra is elérhető lesz szedán változatban, de annak a bevezetése a kombi után várható.
A nyugodt vezetési stílushoz a klasszikus, keresztbe beépített és ősrégi TDI dízel dukál, a bemutatón a gyengébb, 150 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm) változattal kezdtük az ismerkedést. Halk, csendes, szépen dolgozik a hétfokozatú duplakuplungos automata annak ellenére, hogy a kapcsolója felköltözött a kormány mögé. A mintegy 120 kilométeres körön átlagban 6,4 literes fogyasztást mértünk. Ennél 3-4 literrel fogyasztott többet a 150 lovas benzines, hengerkikapcsolós, 48 voltos lágy hibrid (először kapott szerepet a szíjhajtásos indítógenerátor és a 48 voltos lítiumion-akkumulátor a Superbben), de igazán gyors, reptérre siető vadulás során. A phev változat 85 kilowatt teljesítményű villanymotorral egybeépített hatfokozatú automatikus váltót kapott, a frisstett hajtáslánccal a kombi fogyasztása 22-23 kilowattóra/100 kilométer volt a lisszaboni forgalomban. A konnektoros kombi belsőégésű motorja négyhengeres, 1,5 literes és 150 lovas.
A 25,7 kWh-s lítiumion-akkumulátor (amelynek kémiáját, gyártóját és egyéb csemegéit nem voltak hajlandók elárulni a cseh mérnökök még több Moscow mule koktél után sem) a tágas csomagtérből 180 liternyit vesz el, a csomagtérfedél alatt helyezkedik el. Az akkumulátor kétszer nagyobb kapacitású, mint korábban és simán megenged 100 kilométeres hatótávot tavaszi és óceánparti hőmérsékleten. Az akkumulátor 10-ről 80 százalékig 11 kW-os töltési teljesítménnyel (AC) 150 perc alatt, ideális esetben 40-50 kW-os teljesítménnyel (DC) 25 perc alatt tölthető. Az 1,5 literes négyhengeres benzinmotorral kombinálva a rendszer teljesítménye 150 kW/204 LE, ami nem ad okot túlzott sietésre. Az együttes hatótáv amúgy 600 kilométer feletti, a benzintank csak 45 literes ebben a változatban – a többiben 66 literes.
Kellemes a vezetése
A Superb futóműve MacPherson-architektúrán alapul az első és hátsó többlengőkaros felfüggesztésen, amely felárért elektronikus, adaptív csillapítórendszerrel bővíthető. A legerősebb dízel- és benzines változatok alapáron 4×4-es hajtásképletet kapnak.
A 10 hüvelykes középső képernyőt szélvédőre vetített kijelző (először a cseh zászlóshajóban) és hatalmas középső monitor egészíti ki. Utóbbi képátlója felszereltségtől függően 10 vagy 13 hüvelyk. A 725 wattos, 16 csatornás erősítővel támogatott Canton hangrendszer szépen szól, a középső felszereltségnél feláras, Laurin & Klement felszereltség vásárlása esetén alaptartozék.
A sok újdonsága közül egy különösen hasznos
Praktikus újítás a középkonzolon található három forgókapcsolóból álló együttes, amelyekkel a hőmérséklet, menetmód, szellőztetés iránya és erőssége, az üléshűtés és -fűtés, a térkép léptéke és a hangerő szabályozható, mindegyik saját kis kijelzővel és többféle hozzárendeléssel. A középső ráadásul egyénileg variálható funkciókat kaphat, így a számunkra legfontosabbak kéznél vannak. Minden más a szórakoztató és információs rendszerben vagy a digitális műszeregyüttesben jeleníthető meg. Van hangasszisztens is, a neve Laura – bevallom, őt ezúttal békében hagytam, hozzá se szóltam, a későbbiekben a mesterséges intelligencián alapuló ChatGPT szoftver fogja támogatni. Induláskor vezetősegédek (először használnak Skodában ehhez nanoradarokat is) egész hosszú sorát kell kikapcsolni (persze, nem kötelező, de mi egy páran régimódiak vagyunk). Aki szereti autóvezetés közben a csipogást, rángatást, váratlanul felvillanó képeket és ijesztő hangjelzéseket, azt a kanyarodási asszisztens figyelmeztetheti a szembejövő forgalomra, a kereszteződés-asszisztens automatikusan fékez kanyarok, kereszteződések és körforgalmak előtt, ha a sebességtartó automatika be van kapcsolva, a dugóasszisztens pedig önállóan működik hatvan kilométer/óra sebesség alatt. A mátrixos LED-fényszórók oldalanként 36 diódával világítanak, okosan kitakarják a forgalom többi résztvevőit.
A vastag, laminált üvegek (elöl és hátul is duplák) teljesen kizárják a menet- és motorzajt, a felettünk elhúzó repülőgépeket is csak azért hallottuk, mert szinte súrolták a tetőt.
A kormányt megfelelően áttételezték, a szervorásegítés mértéke optimális, az ESP éberen és érzékenyen reagál a megúszás veszélyét érzékelve, így nehéz kihozni a Superb Combit a sodrásból, alulkormányzottsága enyhe.
Legolcsóbban Essence felszereltséggel, 1,5 literes lágy hibrid hajtással lehet új Superb kombink, ennek listaára 14,5 millió forint. A dízelért 15,3 milliót kérnek, a plug-in hibridnek március végén még nem volt magyarországi ára.
Kép és szöveg: Biró Csongor