Volkswagen ID.3 teszt: nem lehetetlen az 500 kilométer

Volkswagen ID.3
Nagy öröm számomra, hogy ezúttal különösebb meglepetés és váratlan esemény nélkül kitöltötte a ciklusát nálam a frissített Volkswagen ID.3. Az első generáció tréleren távozott, most csak dicsérni tudom a kocsit: élvezetes, takarékos, erős, okos.

Hogy néz ki?

Két és fél évvel az első generáció piaci bevezetését követően kiterjedt modellfrissítéssel érkezett tavaly a piacra a Volkswagen ID.3. A színpalettát olyan új árnyalatok bővítik, mint például a tesztautót díszítő sötét olíva zöld, miközben az utastérben igényes, nem állati eredetű és hosszú távon fenntartható anyagok örvendeztetik az érzékeinket.

id3_belso

Kívülről a facelift az áttervezett orr-részről, a módosított hátsó lámpákról és az összességében lekerekített formáról ismerhető fel. Az ID.3 dizájnja beérett, orra az átdolgozott hűtőlevegő-nyílásokkal és a nagyméretű, fényezett felületekkel magabiztos és barátságos benyomást kelt. Mivel eltűnt a szélvédő előtti fekete sáv, a motortérfedél hosszabbnak tűnik. A Volkswagen tervezői az első kerekek körüli kedvezőbb légáramlással optimalizálták az aerodinamikai tulajdonságokat (légellenállási együtthatója 0,263). Hátul az osztott lámpatestek csomagtérajtóban elhelyezett részei is világítanak – a fényshow látványos.

A várakozásokkal ellentétben a működés szempontjából kevés változás történt. A képernyő alján található, a hőmérséklet és a hangerő beállítására szolgáló csúszkák sajnos továbbra sem kaptak világítást. Az ajtó- és üléskárpitokhoz 71 százalékban újrahasznosított anyagokból előállított mikroszálas szövetet használ a Volkswagen. Ezt az úgynevezett másodlagos alapanyagot korábban már legalább egyszer ártalmatlanított műanyaghulladék újrahasznosításával nyerik.

IMG_6031

A Zwickauban és Drezdában készülő új ID.3 még egyszerűbb és kényelmesebb töltésről gondoskodik az alapfelszereltségét bővítő olyan megoldásokkal, mint a plug & charge funkció – amellyel az autó a töltőkábelt a töltőállomásba csatlakoztatva azonosítja magát, illetve indítja el a töltési folyamatot –, valamint az intelligens e-útvonaltervező. Utóbbi úgy számítja ki egy-egy hosszabb útvonal töltési megállóhelyeit, hogy az autó a lehető leggyorsabban érhesse el úticélját, amely során az akkumulátor töltöttségi szintjén túl a pillanatnyi forgalmi helyzetet és az előrejelzéseket is tekintetbe veszi. A töltési megállók kiértékelése dinamikus és a töltőállomások teljesítményéhez igazodik, így egyetlen hosszú, kisebb teljesítményű töltés helyett két rövidebb, ám nagyteljesítményű töltést is javasolhat az útvonaltervező. Emellett az éppen foglalt töltőállomásokat is felismeri, így nem is ajánlja fel őket.

Friss fedélzeti szoftvere távoli, vezeték nélküli frissítéseket is fogadhat. A 13,4 centiméter átlójú kompakt műszeregység a multifunkciós kormánykerékről vezérelhető, míg a felső konzol közepén a már az alapfelszereltséghez tartozó, 30,5 centiméter képátlójú érintőképernyő áll rendelkezésre a navigáció, a telefon, a média, a vezetéstámogató rendszerek és a járműbeállítások kezelésére. Az extraként rendelhető kiterjesztett valóságot is megjelenítő head-up kijelző többek között a sebességet és a dinamikus navigációs útmutatásokat vetíti a szélvédőre.

id3_hatul

A villanykocsi belül tágasabb, mint azt kívülről gondolnánk: hossza 4,26 méter, szélessége 1,81 méter, magassága 1,56 méter, tengelyek közötti távolsága 2,77 méter, csomagtartója azonban nem túl bő, 385 liter (az ADAC mérése alapján 315 liter) alapból, 1267 liter (német mérés szerint 1170 liter) ledöntött hátsó ülésekkel. Változatlanul rossz hír, hogy a ráncfelvarrás után sem lehet utánfutót vontatni vagy tetőcsomagtartót felszerelni. Bár senkinek sem ajánlanám, hogy ötödmagával autózzon egy ilyen kompakt Volkswagenben, az ID.3 Pro S-ben ezt, ha akarnánk sem tehetnénk meg, a kocsi ugyanis csak négyszemélyes.

A kilátás hátra nem ideális a kis hátsó ablak és a széles C-oszlop miatt, a visszapillantó tükrök kicsik. Meg kell barátkozni a kormánykerék bal és jobb oldalán lévő két kezelőegységgel. Ezeket azonban nem lehet vakon kezelni. A kormánykerék gombjai érintősek.  A mátrix LED-világítás tökéletesen dolgozik, kitakarja a forgalom többi résztvevőjét, nem vakít, erőteljesen világít.

Hogy megy?

A hátsó tengelyen keresztben elhelyezett villanymotor 150 kW/204 lóerejével (tartós teljesítménye 95 lóerő) és 310 newtonméteres nyomatékával a kompakt elektromos autó úgy vezethető, mint a régi idők áldott Golf GTI-je. Álló helyzetből 100 kilométer/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul – ez GTI idő. 60-ról 100 kilométer/h-ra az ADAC német autóklub mérései szerint alig több mint négy másodperc alatt jut el. Végsebessége 160 kilométer/óra.

id3_6

Figyelemre méltó, hogy az üresen 19 mázsás ID.3 milyen csendesen halad. Még az elektromotor jellegzetes zúgása sem hallatszik. A gördülési- és szélzajok csak városon kívül jutnak el a fülünkhöz.

Milyen vezetni?

Vezetés közben az elektronika messzire előre tekint, elektromos motorfékkel automatikusan lassít kereszteződések, lejtők, sebességkorlátozások előtt vagy az elöl haladó járműhöz való felzárkózáskor, így nyerve vissza energiát. Ha azonban levesszük lábunkat a menetpedálról és a forgalom, valamint a domborzat engedi, a takarékos program lehetővé teszi, hogy kilométereken át csak suhanjunk. Az egypedálos érzést azonban nem élhetjük át, a B üzemmód ellenére a VW nem fékez megállásig, amikor felemeljük a menetpedált. Ráadásul elég határozottan rá kell lépni a gázpedálra ahhoz, hogy a szokásos módon lassítson.

id3_vezetes

Az ID.3 nagyon jól kezelhető, és meglepően kicsi, alig több mint tízméteres fordulókörrel rendelkezik. A kormányzás beállítása elfogadható, de messze van a Golf szuverenitásától, a kormányérzet kissé szintetikus. Viszont hajszálpontosan lehet vezetni, jól reagál a kormányparancsokra és csak terhelésváltási reakciók során enged meg rövid időre enyhe túlkormányzottságot.

Jó az üléspozíció, könnyű a ki- és a beszállást, a tömegközéppont alacsonyan van, a tömegelosztás ideális, ami jót tesz tempós kanyarokban. A tesztelt adaptív felfüggesztés még a csúnya úthibákat is figyelemre méltó higgadtsággal vasalja ki, de a magyar kátyúk ellen nem találtak Wolfsburgban sem ellenszert, jobban járunk, ha lassan kóválygunk és kerülgetjük, mint a forró kását a macskák. Futóműve feszes.

A tesztelt Volkswagen ID.3 Pro S modellbe szerelt nettó 77 kWh-s nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátornak (teljes töltéssel 87 kilowattórától szabadítjuk meg a nemzeti áramháztartást) végre van értelme, az új beállításokkal nem elképzelhetetlen az 500 kilométer hatótáv, nekem sikerült ezt megközelítenem tavaszi kellemes hőmérsékletben, reggeli fagyok mellett, de az autópályát elkerülve. A padlóba szendvicsként beépített akkucsomag mérete 144x145x24 centi, tömege nagyjából 450 kilogramm, a cellákat az LG Chem szállítja a Volkswagennek.

id3_1

Fali töltőn 7,2-11 kilowattal lehet táplálni váltakozó árammal (8-12 óra töltési idő), egyenáramú gyorstöltőn akár 170 kilowatt teljesítménnyel is tölthetjük. Ideális esetben.

Mennyibe kerül?

17,843 millió forint kedvezmények nélkül, az alapból hőszivattyúval szerelt VW ID.3 Prime listaára 58 kilowattórás akksival. A tesztelt Pro S verzió a nagy akkuval 21,5 millió forint. A 20 hüvelykes áramvonalas felnikért ezen a szinten nem kell fizetni, az alapverzió 19-es kerekeken fut, hátul mindenképpen dobfékek lassítanak.

Kép és szöveg: Biró Csongor

id3_4 id3_2 id3fogyasztas id3_hatotav id3_csomagtarto id3_7