Várhatóan 2025 tavaszára készül el teljes egészében a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó ZalaZone járműipari tesztpálya új része, a nagy sebességű oválpálya-elem, amelyen óránként 250 kilométeres sebességig tudnak teszteket végezni a szakemberek – jelentette be a Humda Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség.
A közlemény szerint a 4500 méter hosszú oválpálya építésénél egy különleges SMB Strabag Max Bögl aszfaltozó géppel végezték el a 47 fokos dőlésszögű parabola kanyarok kivitelezési munkálatait. A világon csupán két speciális géplánc létezik, amely alkalmas parabolakanyarok építésére – hívták fel a figyelmet.
Kialakításának köszönhetően az oválpálya lehetővé teszi azt, hogy óránként akár 250 kilométeres sebességig végezzenek rajta teszteket. Az aerodinamikai teszteken a járművek légellenállását és aerodinamikai tulajdonságait vizsgálják. A hajtáslánc-teszteken a hosszú, folyamatos nagy sebességű haladást tanulmányozzák. A hűtőrendszerek vizsgálata is fontos nagy sebességnél, amikor a hűtőrendszerek teljes terhelés alatti működését is meg lehet figyelni, különösen hosszabb időtartamú, folyamatos terhelés alatt – sorolta közleményében az ügynökség.
Kitértek arra is, hogy a gumiabroncsok és a futómű teszteléséhez a folyamatos magas sebesség és a döntött kanyarok ideálisak az abroncsok és a futóművek stabilitásának, valamint tartósságának mérésére. Az autonóm járművek nagysebességű tesztelésekor a rendszerek működését elemzik. Az oválpálya ideális helyszín lehet versenyautók teljesítményének és stabilitásának tesztelésére is – ismertette a Humda.
A nagysebességű oválpálya elkészültével a ZalaZone Európában egyedülállóan széles termékportfóliót tud felmutatni a hagyományos tesztek és az új technológiák területén is – emelte ki a közleményben Hamar Zoltán, a járműipari tesztpályát üzemeltető cég, az AVL-ZalaZone Próbapálya Kft. ügyvezető igazgatója.