Az egyik legészszerűbb szabadidő-autót a Skoda kínálja a magyar autópiacon. A Skoda Kamiq szerény, egyszerűnek tűnik, de nagyszerű társ akár egy hosszú úton is. 2600 kilométer az egyliteressel.
A Kamiq inuit nyelven valami tökéletesen illeszkedőt jelent. Ennek megfelelően egyesíti egy szabadidő-autó előnyeit – mint a megemelt hasmagasság és üléspozíció – egy városi kompakt autó mozgékonyságával. A Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq trióból a Skoda a legszélesebb a maga 1793 milliméterével (magassága 1547 milliméter), 2639 milliméteres tengelytávja mindnél nagyobb. Ez amúgy a legnépszerűbb szabadidő-autója a cseh márkának Európában.
A Kodiaq és a Karoq alá beszúrt modell mindazok tetszését elnyeri, akik egyszerűen csak egy kicsit magasabban szeretnének ülni, mint egy hagyományos kisautóban, jó helykínálatra számítanak, de nincs szükségük nagy SUV-ra.
Hogy néz ki?
Az MQB A0 alapokra épített Skoda Kamiq a Skoda Scala 39 milliméterrel megemelt kiadása, amely izgalmas külsővel, fejlett technikával és igazán nagyvonalú felszereltséggel kapható. Ikertestvéreinél nagyobb, csomagtere is tágasabb, felszereltsége fényűzőbb, utastere pedig igényesebb. A modellt 2019-ben mutatták be, 2024-re frissítették, de sok változást ne keressünk rajta. Mi módosult? A megosztó osztott fényszórók, a lökhárító (hátul is), a hűtőmaszk és persze a szórakoztató és információs alkalmazások, funkciók is bővültek. A fedélzeti rendszer menüje jól használható, nem kell tanfolyam a kezeléséhez. A Kamiq megkönnyíti a felhasználók dolgát, intuitívan, régimódi gombokkal, kapcsolókkal irányítható. Van érintőképernyő is, persze, de nem vitték túlzásba a használatát. Még normális kézifékkar is van!
4241 milliméteres hosszúságával a Škodától megszokott tágas helyet kínál a kocsi. Ahhoz képest, hogy a Kamiq a kisautók kategóriájába tartozik, elöl bőséges helyet kínál, hiszen még a két méter körüli emberek is eléggé hátra tudják tolni az üléseket. A fejtér 2,15 méter magas kosarasoknak is elegendő lenne. A belső tér szélessége átlagos.
Míg a Seat Arona és a VW T-Cross második sora kissé szűkös, addig a Kamiq hátsó fertálya bőséges láb- és térdhelyet kínál. Tengelytávja 8,5 centiméterrel hosszabb, mint az Aronáé.
Az üresen és fapadosan 12 mázsás Skoda Kamiq csomagtere 400 liter, ami a hátsó ülések lehajtásakor 1395 literre nő (az ADAC német autóklub mérése szerint 390-1145 liter a raktérfogat) – a támladöntés után azonban nem sík, hanem lépcsős padlót kapunk. Opcionális kiegészítőként az első utasoldali háttámla is ledönthető, így akár 2447 milliméter hosszú elemek is könnyedén szállíthatók, a bringám is befért simán. Négy felnőttnek hosszú úton is kényelmes a Kamiq, hátul jól befészkelhettem magam mögött.
Jól felszerelt tesztautónk nem volt híján a megszokott skodás okosságoknak sem: esernyőt, egykezes üdítőnyitást támogató palacktartót, tanksapkánál elrejtett jégkaparót, az ablakmosó folyadék tartályának kupakját, amely kihajtva tölcsérként funkcionál, vagy a biztonsági öv zörgésmentesítő rátétjét egyaránt megtaláltuk. Alap a kivehető LED zseblámpa a csomagtér oldalán. Az utastérben 26 liternyi rekeszbe pakolhatunk, az ajtók 1,5 literes palackot is befogadnak.
A belső dizájn pofás, az anyagválasztást és a beltéri hangulatot nem érheti panasz, a szövetborítású műszerfal kifejezetten a kedvemre való.
Hogy megy?
A Kamiq minden motorja részecskeszűrős, közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltővel, fékenergia-visszanyeréssel és stop-start technológiával rendelkezik, és megfelelnek a jelenleg legszigorúbb Euro 6d temp kibocsátási szabványnak. A tesztre a háromhengeres, 999 köbcentis erőforrással hoztam el a Kamiqot. Amikor megtudták, hogy ezzel tervezem áthágni a Hargitát, kinevettek: ezzel? A Hargitát? Aztán még a Dél-Kárpátokon is átkeltem, oda és vissza. Meg sem kottyant neki, miért is ne bírta volna, 115 lóerős.
A 200 newtonméteres turbós kis egység (350 bar a befecskendezés nyomása) 9,7 másodperc alatt ugrasztja a kocsit álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége 196 kilométer/óra.
A váltó hatfokozatú manuális, pontosan és finoman kapcsolható, a hegyi szerpentineken gyakran kellett kettesig visszaváltani, a Kamiq visszalassult ugyan, de nem állt meg. A kormány lágy, nem elég feszes a sportos vezetéshez, nem vadultam, de sokszor hajtottam a végsebesség közelében és nem riadtam vissza az előzéstől, ha az biztonságosan végrehajtható volt.
Milyen vezetni?
Nem túlzottan feszes futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, jól bírja a rossz utakat, amelyekből jellemzően több van immár Magyarországon, mint Romániában. Nagyon örültem a ballonos téli gumiknak, hóban ugyan nem kellett vezetnem, de a csíki mínuszokba azért belekóstóltunk rendesen. Mindent összevetve futóműve inkább kényelmes, mint sportos, kormánya kevés visszajelzést ad. Ennek ellenére stabil, nagy autópálytempónál sem éreztem bizonytalannak, sőt ha kicsit lóbáljuk, akkor sem hozható ki a sodrából, az ESP azonban erőszakosan avatkozik be, ami nem baj gyakorlatlan sofőrök esetében. A fékek határozottak: az ADAC tesztjén 100 kilométer/óra tempóról vészfékezve 35,5 méteren belül állt meg a Kamiq.
A Skoda Kamiq a legkorszerűbb biztonsági rendszereket kínálja. Alapáras a gépkocsi előtti területet figyelő városi vészfék asszisztens és prediktív gyalogosvédelem. Az opcionális adaptív tempomat autópályán akár maximális sebességnél is megtartja a vezető által meghatározott sebességet, vagy automatikusan beállítja az autó sebességét az előtte haladó járművek sebességére. Fáradtságérzékelő és legfeljebb kilenc légzsák rendelhető. A hátsó kiállás asszisztens tolatásnál figyelmezteti a vezetőt a jármű mögötti keresztirányú forgalomra.
Vezetési módból négyféle van, a takarékost néha bekapcsoltam, ahogy a sportos beállítást is használtam, ha siettem. 140 kilométer/óráig csendes az utastér, efölött jelentős a menet- és gumizaj. Fordulókörének átmérője 11,1 méter, könnyen manőverezhető, ennek kifejezetten örültem a vad kolozsvári és a teljesen őrült bukaresti forgalomban.
A fogyasztás miatt kicsit aggódtam induláskor, sok lesz a hegy, sok az autópálya és a romániai autós testvéreim szorításában kell nyomni rendesen a gázpedált – gondoltam. Mindezek ellenáre egész olcsón megúsztam a 2600 kilométeres túrát, ugyanis 100 kilométerenként 5,7 literes átlaggal zártam a hosszú tesztet.
Mennyibe kerül?
Ha a legalapabb változat mellett döntünk (a LED-fényszórók, a nyolc illetve 8,25 hüvelykes kijelzők szériában járnak hozzá), 9,411 millió forintot kellene fizetnünk a 95 lovas egyliteresért, ötfokozatú, kézi váltóval. Szerencsére ebből még lejön az importőri kedvezmény, 655 ezer forint. A tesztelt erősebb változat kedvezményes alapára közepes, Selection felszereltséggel: 9,845 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor