Az Év Zöldautója 2025 díjra a legjobb hibridek kategóriában jelölt konnektoros Hyundai Santa Fe bemutatóján jártam és vezettem is a radikálisan megújult – ötödik generációjába lépett – jószágot.
Hatalmas csomagtartóval (ötüléses kivitelben 725 liter, VDA szerint mérve 711-2032 liter, phev változatban 704-2025 liter), teraszos kialakítású élettérrel (a külvilágra nyitott nappalivá lehet alakítani az ülések lehajtásával), óriási csomagtérajtóval, megnövelt tengelytávval (2,85 méter) és elfogadható harmadik üléssori helykínálattal jelzi a Santa Fe, hogy új szintre lépett és dörömböl a nagytestű prémium SUV-ok kategóriájának kapuján.
A Santa Fe szemből látványos és tetszetős, oldalról és főleg hátulról azonban megszokást és esztétikai megalkuvást követel. Ugyanakkor bentről nézve egész más a világ: a kényelem, a magabiztosság és a technikai érettség diktálja az érzelmeket.
A Hyundai Santa Fe orrkialakítása magasra húzott gépházfedelével, H alakú fényszóróival és élesen megrajzolt kerékíveivel erőteljes első benyomást tesz a szemlélőre. A H alakú fényszórók és az alsó lökhárító betétjének kialakítása együtt, a Hyundai emblémájából ihletet nyerve karakteres, erőteljes arculatot eredményeznek. A megnövelt tengelytáv grandiózussá teszi megjelenését, ehhez hozzájárulnak az egyedi rajzolatú, akár 20-21 hüvelykes keréktárcsák.
Szabadságra tervezve
A 4,83 méter hosszú és 1,9 méter széles kocsi tervezői érdeklődtek a legújabb turisztikai és szabadidős trendek iránt, az autós kempingezéstől kezdve a speciális felszerelést igénylő kalandokig, ezért van például a C oszlop felső részében egy furcsa nyílás, ami kapaszkodóként szolgál, ha esetleg fel kellene mászni a tetőre – tetőlécekre, tetőboxba pakolni, netán a tetősátrat eligazítani.
Környezetbarát anyagok
Utasterének számos pontján környezetbarát, puha tapintású anyagokkal találkozhatunk, a tetőkárpittól kezdve a padlószőnyegeken és az ülések háttámláján át az olyan felületek borításáig, mint a műszerfal, az ajtópanelek vagy az ülések. Ez utóbbiak szintetikus bőrkárpitozása a lehető legcsekélyebb mértékben káros az emberi egészségre; a sajtóközlemény szerint három év alatti gyermekek számára is biztonságosak.
Kívül is környezetbarát anyagokkal találkozhatunk. A külső dekorrészleteknél alkalmazott, fényes fekete festék újrahasznosított széntartalmú anyagokból áll. Az egyik karosszériaszín, az észak-amerikai piacon rendelhető “ecotronic gray” természetes bambusz faszén bevonattal készül. Nálunk is lesznek jó színek, különösen az “ocado green” zöld és az “earthy brass” barna (képünkön) nyerte el a tetszésem.
Bőséges helykínálat
A benzinmotoros Santa Fe második üléssori lábtere 1075 milliméterre (+35 mm) nőtt. A plug-in hibrid modellben a második üléssori lábtér 1055 milliméter (+20 mm.) A harmadik sori lábtér a korábbi 746 helyett 761 milliméter. A harmadik üléssori fejtér immár eléri a 958 millimétert (+69 mm.) A harmadik sori ülésmagasság az eddigi 252-ről 282 milliméterre nőtt. A harmadik sori üléstámlák dőlésszöge az előző generációénál nagyobb mértékben, 10 fokban állítható. A hatüléses kivitelen a második sorban különálló, motorosan dönthető, kartámaszos ülések találhatók, amelyeket egyszerűen és kényelmesen szabályozhatnak az utasok. A második sori, motorosan lehajtható és előre billenthető ülések ülőpárnájának szöge szabályozható: ez a világon elsőként alkalmazott funkció szintén elősegíti a pihenést.
Hatékony motorokkal kínálják
Az európai vásárlók kétféle hajtáslánccal választhatják a kocsit. Az egyik az 1,6 literes, benzines turbómotorra épülő 215 lovas (össznyomatéka 367 Nm) hibrid (Gamma III 1.6T GDI HEV – 6AT, 180 LE, 265 Nm), a másik a szintén 1,6-os turbós benzinmotort alkalmazó, a két motor erejét összesítve 253 lovas plug-in hibrid (Gamma III 1.6T GDI PHEV – 6AT, 160 lóerős és 265 Nm forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére). Utóbbit volt szerencsém vezetni a szűk budai utcákban és a zugligeti hegyi utakon. Erőből valóban nincs hiány, de lemerült akkumulátorral nagy fogyasztással kell számolni (üres tömege 2,3 tonna), de aki ilyen hajtással vesz autót, az minden bizonnyal tölti is, amint tudja.
A hibridben dolgozó villanymotor teljesítménye 48 kilowatt, a phev-ben szolgáló egység 72 kilowattos, előbbinek a legnagyobb nyomatéka 264 Nm, utóbbinak 360 Nm. Az akku lítiumionos, a hibridben a kapacitása 1,49 kWh, a konnektoros változatban 13,8 kWh. Utóbbit legfelebb 3,3-3,6 kilowattal lehet táplálni, WLTP szerinti hatótávja legfeljebb 54,2 kilométer.
A konnektoros, mindenképp összkerekes változat 9,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége 180 kilométer/óra. Nem minden terepre alkalmas, de a 177 milliméteres hasmagasság lehetőséget ad az aszfaltút ideiglenes elhagyására.
Kép és szöveg: Biró Csongor