Hatalmas öröm, hogy vezethetem a legújabb magyar autót, amelyhez már fogantatása pillanatától erős érzelmi szálak fűznek. Szeretem a Cupra márkát, szeretem az Audi Hungariát, hogyne lennék kiváncsi kettejük szerelemgyerekére?
Barcelonából Győrbe
2024. szeptember 20-án hivatalosan is elindult a Barcelonában tervezett és Győrben gyártott Cupra Terramar sorozatgyártása az Audi Hungariánál. A győri vállalat 2022-ben jelentette be, hogy járműgyártási portfóliója egy további konszernmárka termékével bővül. Mintegy 3000-3500 munkatárs dolgozik Győrben az Audi Q3 és Q3 Sportback modellek mellett a Cupra Terramar összeszerelésén. A spanyol SUV gyártása során ugyanazt a platformot használják, mint az Audi Q3 modellhez, így a beruházási költség alacsony, a termelési szintet magasan tudják tartani. A legnagyobb átalakítás a karosszériagyárban történt, ott szinte minden gyártócellában módosításokat hajtottak végre, de a lakkozóüzemben és a szereldében is komoly átépítési munkálatok zajlottak – erről a helyszínen is meggyőződhettem tavaly ősszel. Az akkori tervek szerint naponta 300 Terramar készül Győrben.
A Terramar öt különböző hajtáslánccal érhető el három különböző technológiával: benzin, lágy hibrid és új generációs plug-in hibrid. A benzin és a lágy hibrid motorok is Győrben készülnek. Az Év Magyar Autója zsűrivel ezúttal a legerősebb, 265 lovas, 4×4-es, benzines változatot teszteltük.
Hogy néz ki?
Bár az Audi Q3 alapjaira épül, a Cupra Terramar méretében inkább a Volkswagen Tiguanhoz van közelebb: hossza 4,5 méter, szélessége 1,86 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,68 méter, fordulókörének átmérője 11,5 méter. A dizájn tökös, nekem nagyon bejön mind a forma, mind a vonalvezetés, mind az réz színű kiegészítők, díszek, betétek bátor használata. Az egész kocsi már álló helyzetben izeg-mozog, agresszív, nyomulós, macsó típus. Győrben nem készült még ilyen dinamikus kocsi, még az Audi TT RS sem ilyen vad külsejű.
Az utastér izgalmas, meghökkentő belsőépítészeti megoldásai nem mind praktikusak, de jól néznek ki. Merész, újszerű, néhol vakmerő. Tele érzelemmel, ahogy a márka egésze. Magas fogyasztását újrahasznosítható anyagok bőséges használatával próbálja ellensúlyozni – ebben követi a konszernen belüli trendeket és technológiákat. Felhasználnak óceánokból kihalászott műanyagokból- és hálókból újrahasznosított kompozitokat, rendelhető vegán bőr kárpit, amelyhez nem kell állatot ölni.
A műszerfalon 10,25 hüvelyk képátlójú digitális műszeregységet variálhatunk tetszés szerint, rengeteg információval. A középkonzolon trónoló érintőkijelző képátlója 12,9 hüvelyk. Ezeket egészíti ki a szévédőre vetített menet- és navigációs adatok. Az indítógomb a kormány jobb oldalán található, balról a Cupra gomb ismételt megnyomásával választhatunk a különböző üzemmódok között. Jelentős változást csak a cupra és a track módokban tapasztalunk, harap a motor, izgága a váltó és kőkemény a futómű. Utóbbi hangolását menüből egyedileg is elvégezhetjük, ehhez az individual módot kell kiválasztani.
Kényelmes autó a Terramar, egy hajszállal nagyobb az utastere, mint a Formentornak (annál hét centivel hosszabb, héttel magasabb és hárommal szélesebb), hátul gond nélkül elfér két felnőtt akár hosszabb úton is. A gyártó adatai szerint alaphelyzetben 508 liter a csomagtartó térfogata, a 15 centis úton toltogatható hátsó üléssor révén 642 literre növelhető a csomagtér.
Hogy megy?
A kétliteres győri TSI legnagyobb teljesítménye 265 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka tekintélyes 400 newtonméter. Ennek ellenére nem sportautó, “csak” egy 18 mázsás, sportos szabadidő-autó, amellyel baromi jó közlekedni.
Fogyasztása magas, 10 liter alatt nem nagyon tartható téli üzemben. Nálam a 400 kilométeres teszten 10,2 literes fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép, a tankolás után ezt inkább 11 literesnek mondanám, de ebben közrejátszott az is, hogy mintegy 100 kilométern keresztül a zsűritagok is tesztelték, izgalmas kanyarokat hajszolva.
Milyen vezetni?
A tesztautót a hétköznapokon sose fáradó, 375×36 milliméteres tárcsákban (alapáron 340×36 milliméter) harapó, hatdugattyús Akebono fékek lassították, ami városi használatban elsőre furcsa és kellemetlen tapasztalatokkal járt: egyszerűen nem tudtam normálisan fékezni, folyton bólogatott az autó és benne az utasok. Ciki volt(am). Amikor cipőt cseréltem, bakancsról sportcsukára váltottam, ez a probléma mérséklődött, de az biztos, hogy a Terramar VZ érzékeny fékeit sebes kanyarvadászatra állították be, nem városi araszolásra.
A DSG (duplakuplungos automatikus váltó) hétfokozatú, sport és cupra módban élénken kapcsol, amúgy elég lomha. Nem úgy a Terramar VZ, amely álló helyzetből 5,9 másodperc alatt ugrik 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége 243 kilométer/óra.
Meglepően jó a futóműve, feszes, de nem ráz az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés. A menetzaj átlagos, autópályán csak nagy tempónál hangos, a motor- és kipufogóhang visszafogott, a hangszórókból érkező rásegítés nem jelentős.
Az összkerékhajtás nem gátolja a jó kanyarsebességet, sőt, a sebesség fokozására ösztönöz. A Terramar nem kapta meg a Cupra Leon kombi és a Golf R nyomatékelosztó rendszerét, így amikor a kanyarból kilépve erőre kap, egyszerűen csak tapad és megy, a stabilitás az első, nem az élvezet. Ebben az összeállításban a Terramar kezes és biztonságosan kezelhető, aki vad szórakozást keres, valószínűleg amúgy sem egy szabadidő-autót választ.
A vezetőtámogató funkciók a Volkswagen-csoportnál szabványosak, kiforrottak, a bosszantó funkciókat ki lehet kapcsolni, főleg a sávtartó erőszakos. A sebességtúllépés-figyelmeztetőről nem kell külön beszélnem, azt rögtön ki kell iktatni…
Mennyibe kerül?
A Magyarországon készülő Cupra Terramar nem a magyar vásárlók pénztárcájához illeszkedő áron kapható, 15,643 millió forintba kerül a 150 lóerős lágy hibrid benzinmotorral. Ebből 1 millió forint importőri kedvezmény szerencsére rögtön lejön. A tesztelt VZ változat alapára 21,279 millió forint, erre a modellre 1,5 millió forint az árengedmény. Tesztautónkat gazdagon felszerelték, így annak ára performance fékekkel 23,35 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor