Ford Kuga gyorsteszt: rendesen hibrid, rendesen jó

Ford Kuga
Az alap turbós benzines változat mellett a Ford Kuga teljesen hibrid, szívómotoros változata is igen népszerű a magyar vásárlók körében. Nem véletlenül. Kipróbáltuk.

Hogy néz ki?

A Ford Kuga hossza 4645 milliméter, szélessége 1882 milliméter, magassága 1681 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2711 milliméter, fordulókörének átmérője 11,4 méter. Hasznos az ajtókon az élvédő, amely nyitáskor automatikusan előugrik, záráskor elbújik. A ráncfelvarrással izgalmasabb lett a Kuga orra, a két új LED-mátrixos lámpát fénycsíkkal kötötték össze, ahogy az ma már szokás. Zöld fényezése pompás, illik hozzá.

kuga4

A tipikusan fordos utastér kissé maradi az új szabadidő-autó trendekhez képest, a műanyagok átlagosak, viszont a bőrözés finom, minőségi, de az utastér hangulata a kétezres évek elejét idézi. Túldigitalizált a középkonzol, a klíma és a legfontosabb funkciók külön, hagyományosan már nem vezérelhetők.

A 12,3 hüvelykes műszerfali kijelző (a szélvédő előtt lapkára vetített kijelző hasznos és nem zavaró) túl sok információt közöl, ahogy a kormányra is több gomb került a kelleténél, a középső nagy monitoron (13,5 hüvelyk a képátlója) vezetékkel vetíthető ki a CarPlay és Android Auto alkalmazás. Az utaskomfort rendben van, elégséges a hely akár három felnőttnek is. A kalaptartót helyettesítő roló olcsó megoldás, nem mindig marad a helyén és könnyen beleakad minden. A vezető környezetében sok a hasznos tárolórekesz, a kocsi ergonómiáját nem érheti panasz, a szépen kárpitozott és AGR minősítéssel rendelkező (német gerincorvosok ajánlásával) ülések (tesztautóm Active X felszereltségű volt, enyhén offroados jegyekkel, négy milliméteres magasítással, 4×4-es hajtással) jó oldaltartást adnak, hosszú út végén sem fárasztóak. A hibrid Kuga pihentető, nyugodt autó, ebben közrejátszik a kiváló minőségben megszólaló B&O Play hifi.

kuga_belso

Csomagtere alaphelyzetben 412 liter (defektjavító készlettel), de üléstologatással akár 581 literre is bővíthető, ülésdöntéssel pedig 1534 literes (az ADAC német autóklub mérése alapján csak 365-1355 literes). Simán befért a hokis táskám is, sőt a Budapest Bike Maffia januári közös főzésén 121 főre elkészített csülkösbabot, 6 tábla zserbót, négy tábla flódnit és több kiló aprósüteményt (dobozokba porciózva) is elnyelte a puttony. A sportos életet kedvelők megnyugodhatnak, egy országúti kerékpár befér és a feleségeknek sem kell aggódniuk, a fél Ikeát benyeli. A 2/3, illetve 1/3 arányban dönthető hátsó ülések előre-hátra mozgathatók, a háttámla több fokozatban dönthető, így mindenki megtalálhatja a neki kedvező üléspozíciót.

kuga_hatul

Fura a tetőn a dupla cápauszony. Ez nem dizájnelem, az 5G hálózatot veszi az egyik, a másik pedig hagyományosan a rádió- és GPS-vevő antennája.

Hogy megy?

A Kuga Hybrid 1,1 kWh teljesítményű akkumulátorát automatikusan tölti a benzinmotor, de lassítás és fékezés közben is visszatölt. Az akkuban tárolt áram egy elektromotort hajt, ami növeli az autó teljesítményét, csökkenti a benzinmotor üzemanyag-fogyasztását, vagy adott esetben, rövid ideig tisztán elektromos hajtással mozgatja az autót. A Kuga Hybrid a pillanatnyi vezetési helyzet alapján észrevétlenül, automatikusan vált a hajtási módok között. Kipróbáltam, normál városi, elővárosi körülmények között, csak magamban közlekedve 100 kilométer alatt 31 kilométert tett meg csakis árammal hajtva, ami igen szép teljesítmény tekintve, hogy a plug-in hibrid Kugával 45-50 kilométernél nem tudtam többet csakis árammal hajtva menni téli körülmények között. A tesztidőszak alatt a fogyasztás átlagos volt, 6,7 liter benzint fogyasztott az üresen 18 mázsás 4×4-es szabadidő-autó 100 kilométerenként.

kuga_fogyasztas

A 60 cellás, 1,1 kWh teljesítményű akkumulátorcsomag folyadékhűtésű, így nincs szükség külön ventilátorra, ezért tovább csökkent az utastér zajszintje. Az optimális hűtésnek köszönhetően az akkumulátor-cellák közel kerülhettek egymáshoz, vagyis kevesebb helyet foglalnak el.

A Toyota 2,5 literes szívó, Atkinson ciklusú benzinmotorja ebben az autóban 152 lóerős, az eCVT bolygóműben két villanymotor is dolgozik egyszerre – amíg egyik hajt, a másik a benzinest indítja vagy éppen áramot termel az akkumulátorba -, a teljesítménymegosztó váltómű szimulált fokozatváltási funkciót is kínál. Ezt a technológiát arra fejlesztették ki, hogy az élvezetesebb vezetési élmény érdekében leutánozza a hagyományos automata sebességváltókból ismerős váltásokat. Megmondom őszintén, ebből semmit nem éreztem, és valószínűleg ez jó.

kuga3

Milyen vezetni?

A hibrid Kuga elöl MacPherson, hátul multilink futóműve kemény (az elsőkerekes változaté csatolt hosszlengőkaros), autópályán nagyon jól viselkedik – de ott ez a minimum -, kátyúkon, csatornafedeleken viszont nagyot üt. Kormányzása élénk, kanyarogni vele örömteli a Mátrában – feltéve, ha kikapcsoljuk az idegesítő sáv(közép)tartó berendezést. A tekerős irányváltót szokni kell, van L fokozat is.

Teljes csendben indul el a hibrid Kuga, álló helyzetből az elektromotor kezdi gyorsítani az autót. A hajtó villanymotor legnagyobb teljesítménye 125 lóerő, a hibrid hajtáslánc együttes teljesítménye az összkerekes183 lóerő. A kocsi álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,3 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége eléri a 196 kilométer/órát. A kocsival akár 2100 kilogrammos utánfutó is vontatható.

kuga1

Mennyiben kerül?

A Kuga kezdőára háromhengeres, 150 lóerős benzinmotorral, januári akcióban 10,99 millió forint, a hibrid változat alapára 13,11 millió forint. A tesztelt Active X modell csúcsfelszereltséggel 14,5 millió forintba kerül kedvezménnyel. Jó hír, hogy elsőkerékhajtással is rendelhető (az kb. 800 ezer forinttal olcsóbb).

kuga_csomagtarto

Kép és szöveg: Biró Csongor