
Látványosan frissült a Cupra Formentor, a plug-in hibrid immár 100 kilométert is megtehet elektromos módban, miközben a 272 lovas változat a vezetés izgalmas élményét adja.
Hogy néz ki?
A Formentor néhány éve alatt máris a nagyon spanyol márka legnépszerűbb modellje lett, az újdonság minden bizonnyal sikerre ítéltetett. Tavalyelőtt több mint 120 ezer világszerte kiszállított példányával vezette az eladási listákat – meggyőző eredmény a márka első saját tervezésű és fejlesztésű modelljétől. A ráncfelvarrás igazi változásokat hozott, nem csak vaktölténnyel lőnek a cuprások, a Formentor szebb, izgalmasabb és szerethetőbb lett, mint valaha.
Az Év Magyar Autója 2025 versenyben nevezett Cupra Formentor agresszív cápaorrot visel, elöl és hátul is háromszög uralja a LED-es lámpákat, az embléma a motortetőn feszít, és világít a hátsó Cupra logó – ez látványosan ébred fel, ha este megközelítjük kulccsal a zsebünkben az autót. Hossza 4,5 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,5 méter. Terepre nem alkalmas, szabad hasmagassága 16,5 centi és nem rendelhető 4×4 hajtással a konnektoros.
Az utastér minőségibb az elődnél – de azért meg sem közelíti a prémium márkák szintjét – jelentős mennyiségben alkalmaztak újrahasznosított anyagokat. A kagylóülés bevonata 73 százaléka újrahasznosított mikroszálból készült, de aki jobban szereti a bőrt, környezettudatos gazdálkodásból származó igazi állatbőrt felhasználó kárpitozást is kérhet. A Sabelt sportülések ezúttal kényelmesek, a behuppanás egyeseknek fájdalmas lehet a magas oldalperem miatt, de jól elhelyezkedve pihentető utazásra számíthatunk nagyobb távokon is. A 12,9 hüvelykes központi érintőképernyő kibővített tartalmat kapott, jól szól a 12 hangszórós, 390 watt teljesítményű hifi, amelyet a Sennheiser fejlesztett. A vezető előtti 10,25 hüvelykes képernyő is testre szabható tartalmat kínál. A Formentor sofőrje kissé mélyen ül, ami a sportos vezetéshez ideális, de kevésbé lát jól rá a forgalomra.
A Formentor csomagtartója 450 literes, a phev változatban azonban csak 345 literrel gazdálkodhatunk. Lehajtott ülésekkel befért a biciklim és a hokis táskám is, így nekem nem volt bajom a puttonnyal, de egy nagyobb családi nyaralás már kompromisszumokat követel, főleg, ha a kábeleket is cipeljük magunkkal.
Hogy megy?
A motorkínálat gazdag, szinte mindent kínál, amit a piac ma elbír. Négy különböző technológia jeles termékeivel találkozhatunk a Cupra Formentor motorfedele alatt. Van benzines, lágy hibrid, dízel, konnektoros hibrid és sportmotor. Az új generációs plug-in hibrid hajtás 204 vagy 272 lóerőt teljesíthet (400 Nm maximális nyomatékkal, a 0-100 kilométer/órás sprintet 7,2 másodperc alatt teljesíti, végsebessége 220 kilométer/óra), nálam az erősebb járt. Ebben a villanymotor 115 lóerős, de a legnagyobb forgatónyomatéka 330 Nm, a benzines 177 lovas, ami elég dinamikusnak mondható.
Jó hír és fontos változás, hogy az akkumulátor akár 50 kilowattos teljesítménnyel tölthető DC gyorstöltőn (AC-n immár 11 kilowattal tölthetjük). Mindkét phev változatban az 1,5 literes benzinmotort a nettó 19,7 kilowattórás akkumulátorból árammal táplált villanymotor támogatja.
Az erősebb hibridet 18 hüvelykes tárcsákkal szerelt Brembo-fékek lassítják (a tárcsa átmérője 370 milliméter, vastagsága 32 milliméter) – ennek ellenére nem voltam elégedett velük. A fékezés minősége és határozottsága rendben volt, de lassításkor nagyon nyikorogtak és elinduláskor későn oldottak ki, így mindig ugrott egyet az autó. Kellemetlen.
Milyen vezetni?
Szereti a lendületes tempót a Formentor. Jól bírja a terhelésváltásokat, a kormányzás pontos, precíz, a visszajelzés tökéletes, a kanyarokat bravúros módon lehet egymásba fűzni. Egyetlen hátránya a viszonylag nagy tömege (üresen 18 mázsa), amelyet letagadni nem tud. A Formentor főleg a kanyarkijáratokban szenvedi meg a plusz kilókat.
A Cupra Formentor futóműve új fejlesztés, az elöl MacPherson rugóstag és a hátsó többlengőkaros felfüggesztés sportos hangolású. A kormányrásegítés progresszív, ebben a modellben széria az adaptív felfüggesztés – egyéni módban a csillapítás keménységét, illetve puhaságát 15 fokozatban állíthatja be a sofőr. A kipufogó hangját mesterségesen fokozzák, de a naturalistáknak van úgynevezett pure hangzás is, amikor csak azt halljuk a kipufogóból és a motorból, ami ott helyben, a maga természetes fémes és mechanikus valóságában létrejön.
Mennyibe kerül?
Kezdőára 13,1 millió forint (importőri kedvezménnyel), de ebben csak belső égésű motor hajt 150 lóerővel. A konnektoros változat alapára a gyengébb villanymotorral 17 millió forint, ezzel a 272 lovassal pedig 20,4 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor