Az EU károsanyag-kibocsátást szabályozó intézkedései gondot okozhatnak az orosz autógyártóknak, amelyek egyre kevesebb autót tudnak exportálni az európai országokba.
Az EU szabvány szerint az új autók szén-dioxid-kibocsátása átlagban márkánként nem haladhatja meg a 120 gramm/kilométert, míg az orosz Avtovaz zászlóshajójának, a Lada modelljeinek kibocsátása 138 és 216 gramm/kilométer. Gyakorlatilag persze így is megvalósítható a Lada modellek exportálása, azonban a vásárlóknak 2,5 dollárt (2 eurót, azaz, mintegy 630 forintot) kell majd fizetniük évente minden plusz gramm/kilométer szén-dioxidért a norma fölött.
A cég vezérigazgatója, Nicolas Maure (a Dacia korábbi vezetője) elmondta, a gyártó nem adja fel az európai piacot, és azon dolgozik, hogy 2020-ra fejlesztésekkel járműveik illeszkedjen az EU-s előírásokhoz (ami akkor már 95 gramm/kilométerre szigorodik).
Az Avtovaz 45 millió dolláros profitot ért el az európai piacon 2017-ben, és ha nem jön közbe a szabályozás, 2020-ra ez az összeg tovább növekedhetett volna. Maure azt is elmondta, az Avtovaz partneréhez, a Renault-Nissanhoz fordul, hogy modernizálják járműveiket. Akár az is szóba jöhet, hogy bizonyos Lada modelleket hibridhajtással szerelnek fel, hogy megfeleljenek az uniós előírásoknak.
Igor Korovkin az Orosz Autógyártók Szövetségének elnöke elmondta, ha meg akarják tartani az uniós piacot, gyakorlatilag nincs más választásuk, mint ráállni a hibrid motorokra. 2021-tól ugyanis már 90 gramm/kilométerre csökken a szén-dioxid-kibocsátás szabályozása, szerinte pedig ezt már nem lehet benzinmotorral tartani.
Azonban mindegy milyen modernizáció zajlik majd le a Ladánál, ez hatással lesz a járművek árára, és az exportmennyiségre is. Az Avtovaz 6643 járművet értékesített 2017-ben Európában, kétszer annyit, mint 2015-ben.
Még nem tudni, hogyan érinti az intézkedés a többi orosz gyártót, akik szintén terjeszkednének az EU-s piacon. Még tavaly jelentette be az UAZ, hogy a Patriot és Hunter modelljeit Olaszországba és Hollandiába szeretne exportálni. Az UAZ már szállít Svédországba, Belgiumba, Bulgáriába és Csehországba. A GAZ is terjeszkedni akar, meg akarja duplázni exportját 2022-re, szóval a többi orosz gyártó is nagy erőkkel mozgósít. Azonban sem az UAZ, sem a GAZ nem árulta el eddig, hogyan érinti majd őket az EU-s szabályozás, még azt sem, milyen kibocsátásúak jelenlegi modelljeik.
Biró Milán