Napjainkban roham tempóban készülnek el a technológiai vállalatok újabb és újabb fejlesztései, és egyre közelebb kerülünk az automatizált vezetéshez, így már cseppet sem elképzelhetetlen, hogy pár éven belül a vezetés helyett kikapcsolódással vagy munkával töltsük az időt az autónkban ülve. Azonban azt gondolta volna bárki is, hogy már 50 évvel ezelőtt megalkották az első vezető nélküli autót?
1968. szeptember 11-én a Continental első, elektronikusan vezérelt, sofőr nélküli autója a jelenlévők legnagyobb megdöbbenésére végig haladt a Lüneburg Heath-i Contidrom tesztpályán. A hírek – érthető módon- olyan címekkel jelentek meg, mint „A jövő már itt van” vagy „Szellemsofőrrel a kormány mögött száguld a kanyarban”. Több mint 400 újság, magazin, rádióállomás és tévécsatorna számolt be az eseményről, hiszen akkor ez a fejlesztés szinte elképzelhetetlen dolognak tűnt, amit abszolút megértünk, hiszen még manapság is többen felkapják a fejüket, ha egy sofőr nélküli autóról van szó.
A nagyszabású projektnek a valódi célja az volt, hogy programozott körülmények között teszteljenek gumiabroncsokat, tudományos módszerek alkalmazásával. A Continental mérnökei azonban már akkor feszegették a technikai megvalósíthatóság határait, és bizonyos értelemben megalapozták a jövő vezetésének fejlődési irányát. A sofőr nélküli tesztautóhoz szükséges új rendszert a Siemens, Westinghouse, valamint München és Darmstadt technikai egyetemeinek kutatói fejlesztették ki a Continental számára. A járművet az útfelületen elhelyezett vezeték irányította.
Az automata Mercedes-Benz-be a mérnökök számos készüléket szereltek be, többek között elektro-mechanikus kormányt, elektro-mechanikus fojtószelep szabályozót és a mérések riportálására szolgáló rádió-rendszert – ami abban az időben csúcstechnológiának számított. Emellett az ütközőkbe különféle antennákat helyeztek el, míg a vezérlő elektronika és az elektro-pneumatikus fékrendszer a csomagtartóban kapott helyet. Az autóba beépített elektronikus rendszer észlelte, hogy a pályán halad-e a jármű, és automatikusan ennek megfelelően igazította a kormányt.
Az autóhoz kapcsolt vezetéken keresztül a tesztpálya mellett elhelyezett vezérlő állomás parancsokat küldött az autó részére, hogy mikor fékezzen, gyorsítson, vagy dudáljon. A teljesen új tesztrendszer egyik nagy előnye az volt, hogy ezzel sikerült kiiktatni a mérések pontosságát egyébként jelentős mértékben befolyásoló emberi tényezőt. Emellett a tesztek azt is eredményezték, hogy a Contidrom, amelyet egy évvel azelőtt nyitottak meg, először üzemelt teljes kapacitással.
2018 őszén az elektronikusan vezérelt tesztautót tervező mérnökök – Hans-Juergen Meyer, Herbert Ulsamer és Klaus Weber – ismét találkoztak a Contidrom pályán, ahol Dennis Scholl,a Cruising Chauffeur, az autópályák önvezető technológiájának tesztmérnöke is jelen volt. A mérnökök egyetértettek abban, hogy az 50 évvel korábban kifejlesztett sofőr nélküli autó már akkoriban is tükrözte a Continental – aki abroncsgyártóból technológiai óriássá nőtte ki magát – azóta is egyik kiemelt célját, a biztonságos, tiszta és intelligens mobilitás elérését.
(x)