Hatalmas csinnadrattával a Prágai Nemzeti Múzeum Vásárcsarnokában több száz meghívott vendég – köztük Andrej Babiš cseh miniszterelnök – előtt mutatta be a Skoda megújult ikonját, az Octaviát.
Hatvanéves éves jubileumához illeszkedve mutatta be a megújult ikonját a cseh autógyártó. Az Octavia negyedik generációja minden méretében növekedett, így hosszabb és szélesebb elődjénél, miközben még tágasabb csomagteret kínál.
Élő történelem
Az Octavia 2019 januárban ünnepelte egykori gyártáskezdetének hatvanadik évfordulóját, ugyanis 1959 elején gördültek le e legendás modellsorozat első példányai a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról. A kilencvenes évek közepén az első új generációs Octavia vette át a kedvelt kompaktmodell örökségét, és 1959-es megjelenése óta a cseh autógyártó vállalat összesen több mint 6,5 millió darabot gyártott e sorozat tagjaiból. Az elmúlt évek során a nagyméretű kompakt kategóriájú modell harmadik generációja – világszerte mintegy 400 ezer eladott példányával – nagyjából egyharmadát tette ki a Škoda teljes értékesítésének. Az értékesített modellek csaknem kétharmada kombi. A bemutatón elhangzott, hogy az Octavia Combi Európa legnagyobb darabszámban értékesített kombija, egyben a legkedveltebb importautó Németországban.
4689 milliméteres hosszúságával a negyedik generációs Octavia Combi 22 milliméterrel hosszabb elődjénél, míg szélessége 15 milliméterrel 1829 milliméterre nőtt (a limuzinváltozat hosszúsága 19 milliméterrel 4689 milliméterre, szélessége pedig 15 milliméterrel 1829 milliméterre bővült), a tengelytáv 2686 milliméter. A limuzinváltozat légellenállási együtthatója (cw) 0,24-tól, míg a puttonyos kivitelé 0,26-tól indul.
A keskenyebb fényszórók, valamint a hátsó lámpatestek egyaránt korszerű LED-technikával működnek, csúcsváltozatában pedig az Octavia LED-Matrix rendszert kínál. E technika több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül is folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. Az irányjelző dinamikus, azaz jelzi a kanyarodási szándék irányát.
A kombi csomagterének térfogata 640, míg a limuzinváltozatban 600 literre bővült, a Škoda mérnökei az utasteret is teljes egészében áttervezték. Az új kormánykerék kétküllős kialakítású és krómozott díszlécet hordoz, a multifunkciós változat gombjaival és új krómdizájn-görgetőkerekeivel pedig összesen tizennégy különböző funkció vezérelhető. Elsőre furcsa a kormány, kissé idegen a VW-konszerntől, de egyedi és így kiemeli az Octaviát a tömegből. Fedélzeti számítógépe, menürendszere, hang- és gesztusvezérlése elég bonyolult, de kezelése megtanulható. Csak ne vezetés közben babráljuk, bár néhány önvezető funkciót is kapott a kocsi.
Nagyot lépett előre a kényelem terén is az Octavia, első ízben állnak rendelkezésre a hátat kímélő ergonomikus ülések, amelyek a fűtés mellett kívánságra masszázsfunkciót és hűsítő szellőztetést is kínálnak. Az extrafelszerelésként rendelhető sportüléseket különösen aktív szellőzésű szövetkárpit borítja, s kívánságra háromzónás légkondicionáló berendezés is kapható.
Szélvédőre vetített kijelző is rendelhető, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg. A digitális és egyénileg konfigurálható központi műszeregység legújabb generációja 10 hüvelyk átlójú kijelzőfelülettel készül. Újdonság annak lehetősége, hogy a navigációs térkép két különböző nagyításban jelenjen meg a két monitoron. A légkondicionáló berendezés az infotainment-rendszer képernyőjébe integrált alsó sávról kezelhető, míg az infotainment-kijelző alatti új érintőcsúszkával egy ujjal a hangerő szabályozható, két ujjal pedig a navigációs térkép nagyítható, illetve kicsinyíthető.
Skoda modellben először alkalmaztak elektronikus vezérlésű DSG-váltót, amely nem mechanikus, hanem elektronikus úton továbbítja a vezető menetfokozat-választási utasításait a váltómű felé. A jól ismert DSG-váltókar helyett egy kis kapcsolóval kialakított kezelőmodul található, amelyről az R (hátrameneti), az N (üres) és a D/S (előremenet/sport) menetfokozat, illetve egy külön gombbal a P (parkoló) állás választható.
Az Ocatvia negyedik generációja számos új vezetői segédrendszert kínál, amelyek közül néhány első ízben kapható Škoda-modellhez. Az új kikerülés-asszisztens gyalogos- illetve kerékpáros-gázolás vagy más járművel ütközés veszélye esetén a kormányzási nyomaték aktív felerősítésével támogatja a vezetőt, hogy ideális esetben kontrollált kikerülési manőverrel előzhesse meg a balesetet. A kiszállás-figyelmeztetés rendszere még az ajtó kinyitása előtt jelzi, ha hátulról más jármű vagy kerékpáros közelít, de a kézérzékelés technikája segítségével az autó azt is ellenőrizheti, hogy a vezető rendszeresen megfogja-e a kormánykereket, vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet miatt már nem uralja a járművet. Ilyen szükséghelyzetben a vészhelyzet-asszisztens egészen megállásig lefékezheti a gépkocsit.
Az Octavia részben hagyományos TDI- és TSI-erőforrásokkal készül, de a kínálatot hazánkban is elérhető környezetkímélő földgázüzemű (CNG) hajtás, valamint hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) változatok és Škoda-modellben első ízben lágy hibrid technikával kiegészített motorok teszik teljessé. Amennyiben a 81 kW (110 LE) teljesítményű, háromhengeres 1.0 TSI és a 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI erőforrás a hétfokozatú DSG sebességváltóhoz csatlakozik, 48-voltos szíjhajtású indítógenerátorral és ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátorral egészülnek ki, így a leállított belsőégésű motor melletti szabad gördülés, a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, illetve a belsőégésű erőforrásnak nyújtott elektromos rásegítés is lehetővé válik. Mindkét erőforrás hatfokozatú manuális sebességváltóval, mild-hibrid technika nélkül is választható. A 140 kW (190 LE) teljesítményű 2.0 TSI motor kizárólag hétfokozatú DSG váltóművel és összkerékhajtással szerepel a kínálatban. Mindegyik TSI-motor Otto-részecskeszűrővel készül.
A hálózatról tölthető hibrid Octavia iV modellben az 1.4 TSI benzinmotort elektromos motor támogatja, mégpedig két teljesítménylépcsőben is, a 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményű kivitel mellett ugyanis egy 180 kilowattos (245 LE) verzió is szerepel a tervekben. Mindkét változathoz hatfokozatú DSG sebességváltó tartozik.
Dízelből három kétliteres van, a leggyengébb 115 lóerős, a legerősebb 200 lovas. Dízel-részecskeszűrőjük mellett e motorok az SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszer egy új fejlesztési fázisát kapják, amely célzottan, két egymás mögött elrendezett SCR-katalizátor elé fecskendezi be az AdBlue adalékanyagot. E módszer, valamint a második, kiegészítő katalizátor mintegy 80 százalékkal mérsékli a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását az egyes erőforrások elődgenerációjához viszonyítva. A 110 kW (150 LE) és a 147 kW (200 LE) teljesítményváltozat kívánságra összkerékhajtással is rendelhető.
Gázos, azaz G-Tec változatban a szén-dioxid-kibocsátás további mintegy 25 százalékkal csökken a benzinüzemhez képest, miközben jóval kisebb a nitrogén-oxidok (NOx) és gyakorlatilag megszűnik a koromrészecskék emissziója. Az 1.5 TSI-motor teljesítménye ez esetben 96 kW (130 LE) és kifejezetten földgázüzemre (CNG) készül. A három CNG-tartály kapacitása összesen 17,7 kilogramm, s szükség esetére egy kilencliteres benzintank is rendelkezésre áll.
Alapkivitelű futóműve mellett két további változat is választható: az egyik a karosszériát 15 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutómű, míg a másik a szabadmagasságot ugyancsak 15 milliméterrel megnövelő, kimondottan a gyenge minőségű utakra készült futóműkivitel. Kívánságra az adaptív futóműszabályzás (DCC) is rendelkezésre áll, amely folyamatosan illeszti a rugózás és a lengéscsillapítás működését, a menetprofil-választás rendszerével pedig különböző üzemmódokat is kínál. A hálózatról tölthető hibrid hajtásrendszerű modellek szabadmagassága a DCC esetében is változatlan marad, míg minden további modellváltozaté 10 milliméterrel csökken.
Húúúú de nagyon megvenném ha lenne rá való
“Az Oktavia 100- zal megy” (Rudolf Moric).