Az új Octavia kiveri a biztosítékot

Hatalmas csinnadrattával a Prágai Nemzeti Múzeum Vásárcsarnokában több száz meghívott vendég – köztük Andrej Babiš cseh miniszterelnök –  előtt mutatta be a Skoda megújult ikonját, az Octaviát.

191111-New-SKODA-OCTAVIA-world-premiere-in-pictures-5-768x512Hatvanéves éves jubileumához illeszkedve mutatta be a megújult ikonját a cseh autógyártó. Az Octavia negyedik generációja minden méretében növekedett, így hosszabb és szélesebb elődjénél, miközben még tágasabb csomagteret kínál.

OCTAVIA_009-768x512

 Élő történelem

Az Octavia 2019 januárban ünnepelte egykori gyártáskezdetének hatvanadik évfordulóját, ugyanis 1959 elején gördültek le e legendás modellsorozat első példányai a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról. A kilencvenes évek közepén az első új generációs Octavia vette át a kedvelt kompaktmodell örökségét, és 1959-es megjelenése óta a cseh autógyártó vállalat összesen több mint 6,5 millió darabot gyártott e sorozat tagjaiból. Az elmúlt évek során a nagyméretű kompakt kategóriájú modell harmadik generációja – világszerte mintegy 400 ezer eladott példányával – nagyjából egyharmadát tette ki a Škoda teljes értékesítésének. Az értékesített modellek csaknem kétharmada kombi. A bemutatón elhangzott, hogy az Octavia Combi Európa legnagyobb darabszámban értékesített kombija, egyben a legkedveltebb importautó Németországban.

OCTAVIA_090-768x512Megint nőtt

4689 milliméteres hosszúságával a negyedik generációs Octavia Combi 22 milliméterrel hosszabb elődjénél, míg szélessége 15 milliméterrel 1829 milliméterre nőtt (a limuzinváltozat hosszúsága 19 milliméterrel 4689 milliméterre, szélessége pedig 15 milliméterrel 1829 milliméterre bővült), a tengelytáv 2686 milliméter. A limuzinváltozat légellenállási együtthatója (cw) 0,24-tól, míg a puttonyos kivitelé 0,26-tól indul.

OCTAVIA_071-768x512LED Matrix

A keskenyebb fényszórók, valamint a hátsó lámpatestek egyaránt korszerű LED-technikával működnek, csúcsváltozatában pedig az Octavia LED-Matrix rendszert kínál. E technika több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül is folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. Az irányjelző dinamikus, azaz jelzi a kanyarodási szándék irányát.

OCTAVIA_030-768x512Hatalmas a csomagtér

A kombi csomagterének térfogata 640, míg a limuzinváltozatban 600 literre bővült, a Škoda mérnökei az utasteret is teljes egészében áttervezték. Az új kormánykerék kétküllős kialakítású és krómozott díszlécet hordoz, a multifunkciós változat gombjaival és új krómdizájn-görgetőkerekeivel pedig összesen tizennégy különböző funkció vezérelhető. Elsőre furcsa a kormány, kissé idegen a VW-konszerntől, de egyedi és így kiemeli az Octaviát a tömegből. Fedélzeti számítógépe, menürendszere, hang- és gesztusvezérlése elég bonyolult, de kezelése megtanulható. Csak ne vezetés közben babráljuk, bár néhány önvezető funkciót is kapott a kocsi.

OCTAVIA_024-768x512Kijelzők és kényeztetők

Nagyot lépett előre a kényelem terén is az Octavia, első ízben állnak rendelkezésre a hátat kímélő ergonomikus ülések, amelyek a fűtés mellett kívánságra masszázsfunkciót és hűsítő szellőztetést is kínálnak. Az extrafelszerelésként rendelhető sportüléseket különösen aktív szellőzésű szövetkárpit borítja, s kívánságra háromzónás légkondicionáló berendezés is kapható.

OCTAVIA_061-768x512Szélvédőre vetített kijelző is rendelhető, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg. A digitális és egyénileg konfigurálható központi műszeregység legújabb generációja 10 hüvelyk átlójú kijelzőfelülettel készül. Újdonság annak lehetősége, hogy a navigációs térkép két különböző nagyításban jelenjen meg a két monitoron. A légkondicionáló berendezés az infotainment-rendszer képernyőjébe integrált alsó sávról kezelhető, míg az infotainment-kijelző alatti új érintőcsúszkával egy ujjal a hangerő szabályozható, két ujjal pedig a navigációs térkép nagyítható, illetve kicsinyíthető.

OCTAVIA_078-768x512Elektronikus DSG

Skoda modellben először alkalmaztak elektronikus vezérlésű DSG-váltót, amely nem mechanikus, hanem elektronikus úton továbbítja a vezető menetfokozat-választási utasításait a váltómű felé. A jól ismert DSG-váltókar helyett egy kis kapcsolóval kialakított kezelőmodul található, amelyről az R (hátrameneti), az N (üres) és a D/S (előremenet/sport) menetfokozat, illetve egy külön gombbal a P (parkoló) állás választható.

OCTAVIA_066-768x512Új segédek óvnak

Az Ocatvia negyedik generációja számos új vezetői segédrendszert kínál, amelyek közül néhány első ízben kapható Škoda-modellhez. Az új kikerülés-asszisztens gyalogos- illetve kerékpáros-gázolás vagy más járművel ütközés veszélye esetén a kormányzási nyomaték aktív felerősítésével támogatja a vezetőt, hogy ideális esetben kontrollált kikerülési manőverrel előzhesse meg a balesetet. A kiszállás-figyelmeztetés rendszere még az ajtó kinyitása előtt jelzi, ha hátulról más jármű vagy kerékpáros közelít, de a kézérzékelés technikája segítségével az autó azt is ellenőrizheti, hogy a vezető rendszeresen megfogja-e a kormánykereket, vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet miatt már nem uralja a járművet. Ilyen szükséghelyzetben a vészhelyzet-asszisztens egészen megállásig lefékezheti a gépkocsit.

OCTAVIA_056-768x512 Itt a hibrid

Az Octavia részben hagyományos TDI- és TSI-erőforrásokkal készül, de a kínálatot hazánkban is elérhető környezetkímélő földgázüzemű (CNG) hajtás, valamint hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) változatok és Škoda-modellben első ízben lágy hibrid technikával kiegészített motorok teszik teljessé. Amennyiben a 81 kW (110 LE) teljesítményű, háromhengeres 1.0 TSI és a 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI erőforrás a hétfokozatú DSG sebességváltóhoz csatlakozik, 48-voltos szíjhajtású indítógenerátorral és ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátorral egészülnek ki, így a leállított belsőégésű motor melletti szabad gördülés, a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, illetve a belsőégésű erőforrásnak nyújtott elektromos rásegítés is lehetővé válik. Mindkét erőforrás hatfokozatú manuális sebességváltóval, mild-hibrid technika nélkül is választható. A 140 kW (190 LE) teljesítményű 2.0 TSI motor kizárólag hétfokozatú DSG váltóművel és összkerékhajtással szerepel a kínálatban. Mindegyik TSI-motor Otto-részecskeszűrővel készül.

A hálózatról tölthető hibrid Octavia iV modellben az 1.4 TSI benzinmotort elektromos motor támogatja, mégpedig két teljesítménylépcsőben is, a 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményű kivitel mellett ugyanis egy 180 kilowattos (245 LE) verzió is szerepel a tervekben. Mindkét változathoz hatfokozatú DSG sebességváltó tartozik.

Dízelből három kétliteres van, a leggyengébb 115 lóerős, a legerősebb 200 lovas. Dízel-részecskeszűrőjük mellett e motorok az SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszer egy új fejlesztési fázisát kapják, amely célzottan, két egymás mögött elrendezett SCR-katalizátor elé fecskendezi be az AdBlue adalékanyagot. E módszer, valamint a második, kiegészítő katalizátor mintegy 80 százalékkal mérsékli a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását az egyes erőforrások elődgenerációjához viszonyítva. A 110 kW (150 LE) és a 147 kW (200 LE) teljesítményváltozat kívánságra összkerékhajtással is rendelhető.

Gázos, azaz G-Tec  változatban a szén-dioxid-kibocsátás további mintegy 25 százalékkal csökken a benzinüzemhez képest, miközben jóval kisebb a nitrogén-oxidok (NOx) és gyakorlatilag megszűnik a koromrészecskék emissziója. Az 1.5 TSI-motor teljesítménye ez esetben 96 kW (130 LE) és kifejezetten földgázüzemre (CNG) készül. A három CNG-tartály kapacitása összesen 17,7 kilogramm, s szükség esetére egy kilencliteres benzintank is rendelkezésre áll.

OCTAVIA_002-768x512Futóműből is több van

Alapkivitelű futóműve mellett két további változat is választható: az egyik a karosszériát 15 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutómű, míg a másik a szabadmagasságot ugyancsak 15 milliméterrel megnövelő, kimondottan a gyenge minőségű utakra készült futóműkivitel. Kívánságra az adaptív futóműszabályzás (DCC) is rendelkezésre áll, amely folyamatosan illeszti a rugózás és a lengéscsillapítás működését, a menetprofil-választás rendszerével pedig különböző üzemmódokat is kínál. A hálózatról tölthető hibrid hajtásrendszerű modellek szabadmagassága a DCC esetében is változatlan marad, míg minden további modellváltozaté 10 milliméterrel csökken.

OCTAVIA_094-768x480

2 Comments on Az új Octavia kiveri a biztosítékot

Comments are closed.