Az elsuvosodó autópiacon kevés limuzin, illetve kombi tartja még a frontot. A germán hősök egyike a Volkswagen Passat, amelynek kombija már ikonná vált. De vajon meddig tart ki?
A Volkswagen Tiguan sokkal kelendőbb már, mint a Passat Variant, mégis az épeszű ember az utóbbit választaná. Én biztos. Épeszű lennék? Vagy pont nem? Mindegy, ebben a tesztben most nem a szabadidő-autók létjogosultsága, de a kombié sem a tét, hanem az, hogy milyen családi és milyen céges autó a Passat Variant. Ha röviden kellene válaszolnom: a legjobb. Ha bővebben, akkor olvassák tovább. A Magyarország Autója 2020 díj harmadik helyét szerezte meg a Passat a családi autók kategóriájában, de csak azért, mert nem tudta tartani a versenyt árértékarányban és fogyasztásban a Camryval, dinamizmusban pedig a 3-as BMW-vel. A trióból amúgy én egyértelműen a Variantot vinném, de rajtam kívül még van négy zsűritag és ez így van rendjén.
Hogy néz ki?
Ráncfelvarrásról nem beszélhetünk a legújabb generációs (8.1-es) Passat esetében, sokkal inkább egy uborkás arcpakolás eredményét látjuk: a pofája frissebb, de ugyanaz. Mint Uma Thurman sminkben. Anélkül gáz, azzal pedig istennő. Olyan, akár a hamis botox: elsőre durvának tűnik, de két nap múlva eltűnnek a simítások és minden marad a régiben. Ez a külső mázra vonatkozik – bár az R Line sportcsomag azért elég markáns -, belül egészen más a helyzet, ott jobban látszik a szépészeti beavatkozás. Frissek az anyagok, új a kormánykerék, a beltéri formák kedvesebbek a szemnek, a műanyagok tapintása pedig a kéznek, az utastérben egyértelmű a javulás a korábbi változathoz képest. A középső szellőzők közti korábban jól megszokott analóg órát sötétben háttérvilágítású Passat felirat váltotta le, a márkaidentitás határozottabb képviselete a hátsó ajtón is kiemelt szerepet kapott Passat feliratban is tetten érhető.
A digitális műszercsoport sokat fejlődött, erősen prémium hatású a 11,7 centis képátlójú szerkezet. Nem beszélve a 9,2 centi képátlójú központi érintőképernyős egység technológiai fejlettségéről. Elég csak azt mondani: Helló Volkswagen, Szigetszentmártonba akarok menni! Oda navigál, ha megérti… Van gesztusvezérlés is, legyezéssel lehet például lapozni a menüben. Megújultak és jól működnek a védelmi asszisztensei, 50 kilométer/óra sebesség fölött is biztonsággal lefékez egy akadály előtt. Sőt, a széria adaptív tempomat navigációs adatokat felhasználva önállóan képes lefékezni az autót az éles kanyarok, valamint a körforgalmak előtt, a felismert sebességhatárokhoz pedig önállóan tudja igazítani a sebességet. A sávtartó kormányozni is képes. Ki nem próbáltam, de állítólag, ha a sofőr 10 másodpercig nem fogja meg a kormányt és nem reagál a figyelmeztető jelzések sorozatára, az autó önállóan fékez, vészvillogót kapcsol és segítséget hív. Remélhetően mentőt és nem a tisztifőorvost.
Tesztautónkat intelligens világítással szerelték, minden lámpája LED-es, a fényszórók IQ.Light, azaz LED-mátrixos technológiával világítanak. Hossza 4773 milliméter, szélessége 1832 milliméter, magassága 1516 milliméter, tengelytávja pedig 2786 milliméter.
Vélt vagy valós hibái ellenére (én nem találtam egyet sem) a Passatnak van egy vitathatatlan előnye az összes többi autóval szemben: csomagtartója alapból 650 liter (pótkerék nélkül). Az ülésdöntés egyszerű (40/20/40 arányban), a dupla fedél révén szinte sík a padló, a csomagtartó maximális térfogata 20 liter híján 1,8 köbméter. 1200 Év Magyar Autója magazin? Nem probléma. Gyümölcsfák, létrák, trágya és 200 liter virágföld? Nem probléma. Négy heti, azaz négy kosárnyi bevásárlás plusz négy személy? Nem probléma? Peugeot Chenonceaux bicikli plusz kétheti bevásárlás két személlyel? Nem probléma. És még valami: ebben az autóban hátul kényelmesen elfér három személy. Tudom, hogy főleg cégek veszik, de ennél ideálisabb családi autót nehéz elképzelni. Persze, megkérik rendesen az árát. Tegyük azonban fel, hogy vannak gazdag családok, elég csak szétnézni egy bútor-, vagy barkácsáruház parkolójában. Ott ez a 17,5 milliós Passat igencsak szerénynek tűnik… (alapára 150 lovas 1,5 literes benzinmotorral 10 millió forint).
A hátsó utasok a temérdek hely mellett kapnak szellőzőt, klímavezérlőt, USB C aljzatot, 12 voltos és 230 voltos csatlakozót. Ha már sima USB nincs a kocsiban, USB C van három. Csak a töltéshez kell a csatlakoztatás, az iPhone kivetítéséhez nem, elég csak Bluetooth-kötést varázsolni, aztán csak váltogatni a kormányon a Spotify-on a GEO-dalokat, vagy követni a Waze utasításait a nagy középső képernyőn.
Hogy megy?
Elindulási nehézsége a hétfokozatú DSG révén érezhető, az Euro 6d-temp kibocsátási normának való megfelelés ezzel a gyengeséggel társul. Különösen a városi forgalomban kellemetlen, ráadásul a stop-start rendszer miatti késedelem is jelentős. A teszt első harmadában meg voltam győződve arról, hogy a 150 lovas változatban ülők, aztán megnéztem a forgalmit. Ez 190 lovas? Még most sem hiszem. Pedig, de. Maximális nyomatéka 400 Nm, ami bőségesnek tűnik, ám a Passat fukarkodik vele, csak a legvégső esetben fedi fel igazi erejét. Végsebessége például tisztes: autópályán akár 232 kilométer/órával is repeszthetünk vele ott, ahol ez legális. Gyorsulására sem lehet panasz, ha egyszer rávesszük, hogy menjen: álló helyzetből 100 kilométer/órára 8,1 másodperc alatt ugrik.
A motor SCR-katalizátorral teljesíti az aktuálisan legszigorúbb környezetvédelmi normát, ezért nemcsak gázolajat eszik, hanem néha AdBlue adalékot is kér, hogy azzal tisztítsa meg a nitrogén-oxidoktól a levegőnket.
Milyen vezetni?
Futóműve komfortos (elöl MacPherson, hátul 4-4 lengőkaros felfüggesztés található adaptív lengéscsillapítással), pont olyan kényelmes, mint amilyent szeretnénk alattunk egy 1000-1200 kilométeres túra során. Ha elindulunk egy ilyenre, csak pisilni kell megállni, tankolni biztos nem, visszafogott karantén stílusban vezetve rendre 1200 kilométer feletti hatótávot és 6 liter/100 kilométer alatti fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép. A sors és a vírus úgy hozta, hogy a kocsi nálam töltötte a karantén első két hónapját, így elég sokat mentem vele. A több mint 1600 kilométeres teszten a fogyasztás végül 5,6 literen állt meg (100 kilométerenként).
Kormányzása spontán, országúton olyan könnyed és természetes, mintha oda született volna, kanyarokban sem érezni a határait. A fékpedálja érzékenyen reagál, 100 kilométer/órás tempóról is határozottan és megfelelő időben áll meg. A kocsi csendes, nincs se szél-, se menet-, se motorzaj sem.
Kik az itthoni beszállítói?
HIRTENBERGER: motorháztető-kiemelő (Pápa)
BOS: középső kartámasz (Mosonszolnok)
BROSE: ventilátor ház, ülésrendszerek (Kecskemét)
DELPHI: LED világítás modul, ultrahang érzékelők (Szombathely)
ELRINGKILNGER: árnyékolás-technika, tömítések (Kecskemét)
CONTITECH: üzemanyagtömlő szerelvények (Vác)
SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)
CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)
DANA – hengerfejtömítés (Győr)
LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)
GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)
ROBERT BOSCH: szervokormány (Hatvan)
AGC AUTOMOTIVE: ablakok (Tatabánya)
Kép és szöveg: Biró Csongor