Ford Ranger Raptor teszt: Godzilla piros, de élvezi

Bár a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Ford Ranger Thunder változata nem érkezett a január végi közös zsűri teszt időpontjáig, cserében a Ranger Raptort faggathattam egy pár napig. A Hungaroring tetejére is felvitt, hóban, fagyban, sárban.

Az őrült ötletek csodálatosak, ha valóban meg is valósulnak és közben sértetlen úszod meg a kalandot. Ez a kis vörös velociraptor – a pickupok Mustangja – minden bizonnyal a legőrültebb forgatókönyv alapján született, amelyet úgy hívnak, hogy Ford F-150 Raptor. De ez itt nem Amerika, ez itt Európa, ami nekik az F-150 Raptor, az nekünk a Ranger Raptor.

raptor0

Hogy néz ki?

285-ös terepgumik, 2 méteres szélesség (tükrök nélkül). Engedélyhez kötném a vezetését. Közúton. Országúton vonaltól-vonalig terpeszkedik, csoda, hogy látjuk, mi zajlik előttünk. A motortető ott kezdődik, ahol egy átlagos európai autó végződik.Ez a pickup más, mint a többi. Terepes raliautó, amerikai mutatványos, szinte bigfoot. Nagyra nőtt matchbox. Még a Kolorádó piros fényezése és a rajta lévő feliratok is arra emlékeztetnek. Ilyennel játszik Godzilla kicsi fia. Hossza 5,4 méter, magassága 1,87 méter, így a szélvédő kaparása külön akrobatikát igényel, szerencsére a vaskos, acél fellépőn elfér egy egész pingvin család. Szélesebb (nyomtávja 15 centit nőtt) és vállasabb a sima Rangernél, futóművét 5 centiméterrel megemelték, lökhárítói strapabírók, kapott rendes fém, nagy merevségű motorvédő lemezt (2,3 milliméteres).

raptor4

Kiválóan tartanak a műbőr-alcantara sportülések, a középállásjelzős kormány jó fogású, de az útviszonyokról nem ad sok visszajelzést, ha pedig forgolódni kell, inkább hagyjuk az egészet, végállások között három és felet fordul, fordulókörének átmérője 12,9 méter.

A látványelemek ellenére a Ranger Raptor vérbeli munkagép maradt. A módosított hátsó lökhárítóba beépített vonóhoroggal 2500 kilogrammos utánfutót is vontathatunk. A két első vonókampó 4635 kilóig, a két hátsó pedig 3863 kilóig terhelhető. Az 1560×1575 milliméter méretű platóbélés megóvja a hátsó traktus fényezését a szerszámok és a rakomány okozta karcolásoktól. A harmonika platófedél kulccsal zárható.

raptor2

Hogy megy?

Murván, sárban, hóban, homokban, sziklán, szántásban, vízmosásban, kátyútengerben érzi otthon magát, gyűlöli a várost, amelyet ki is nőtt. A Raptor annyi kínlódást okozott egy mélygarázs oszlopai között manőverezve, hogy volt olyan pillanat, amikor bántam, hogy kiimádkoztam az importőrből. Újra és újra feltettem a kérdést, nem nőtt ez túlságosan nagyra? De ha megnézzük a családfát, kiderül, hogy egyáltalán nem, Európa nőtt túl kicsire hozzá képest. Nézzük csak egy pillanatra a névadót: a Ford F-150 a világ legnépszerűbb autója, a Raptor pedig olyan a sorban, mint az R az Európában legkedveltebb Golf sorozatban. 2010-ben született meg a sportos verzió, a Kréta korra jellemző névvel és természetesen V8-as motorral. Hét évvel később jött a kultúrsokk: nyolcból csak hat henger maradhatott, a motor pedig alig több mint a korábbi fele. Vigasztalásképp könnyű alumínium vázat kapott és EcoBoost rásegítést. A Ranger Raptor se kutya, bár neki csak négy henger jutott, de abban pontosan 213 lóerővel főznek a hajtókarok, az F-150-hez képest azonban azonban nem Golf R, hanem csak GTI, vagy inkább GTD?

raptor9

A hatalmas erő azonban csak lassan fut végig az autó gerincén, és csakis az alacsonyabb gangokban terül hatékonyan a kerekekre, a tízfokozatú automata rövidre méretezett fokozatait a kocsi nagy tömege aláaknázza. A sebességgel arányosan nő a fizikai igénybevétel, fokozatról fokozatra egyre nagyobb terhelést kell cipelnie hátán a Raptornak. Hosszanti dinamikája kérészéletű, azaz csak rövid ideig tart, keresztirányú dinamikája siralmas, csak úgy lehet értelmezni, ha erénynek állítjuk be a határtalan és ellenőrizhetetlen sodródást, amiből egyenesen következik, hogy kanyarban az ideális ívről fájó szívvel, de le kell mondanunk. Nem beszélve a magyarázkodásról, amit a barátunk előkertjében okozott tarolás nyomán kell kezeinket tördelve megtennünk, hogy aztán elinduláskor még a pergola maradványait szórjuk magunk mögé a kerékjáratokból.

raptor5

A váltó az F-150 Raptorból és a Mustangból ismerős tízfokozatú automata, a motor pedig kétturbós, kétliteres dízel, amely 213 lóerőt és 500 Nm nyomatékot teljesít. A hangja nem olyan szép, mint a 200 lovas öthengeresnek (ráadásul többnyire csak a hangszórókból szól), cserében nem fogyaszt olyan sokat. Jó, terepen és homokbányában benyel 15 liter gázolajat 100 kilométerenként, de normális használat mellett megelégszik 10 literrel, a 250 kilométeres teszt során 10,3 liter üzemanyagot kért 100 kilométerenként. A négyhengerest egy kisebb turbó segíti a gyors és alacsony fordulaton történő nyomatékleadásban, míg egy nagyobb a maximális teljesítmény kipréselésében.

Üres platóval az 500 Nm hajlamos keresztbe tenni a fenekét, a reggeli fagyott utakon bemutattam pár riszálós jelenetet, pedig nem is akartam rémiszteni a közönséget. Az emberek bámulják, aki tudja, körbe autózza. Igazi élményautónak néz ki és úgy is megy.

raptor7

A nagyobb terheléshez igazították a fékeket, elöl ikerdugattyús féknyergek, 332×32 milliméteres tárcsák lassítanak, hátul az 54 milliméteres dugattyúval szerelt nyereghez 332×24 milliméteres tárcsák csatlakoznak. A minden terepre kitűnő BF Goodrich All Terrain T/A KO2 gumik 285/70 R 17 méretűek (darabja 91 ezer forint), átmérőjűk 838 milliméter.

Milyen vezetni?

A Raptor nem viccel, ha terepről van szó, első terepszöge 32,5 fok, a hátsó 24 fok (csak akkor, ha a vonóhorgot lekalapáljuk róla), az átlépőszöge is 24 fokos. Széria a hátsó zárható differenciálmű. Hasmagassága 283 milliméter, gázlómélysége 850 milliméter. A Hungaroring off-road tanpálya siratófalait szinte falta, ahol a Év Magyar Autója zsűritagokkal tesztelt Navarával és Hilux-szal elakadtunk, ott a Raptor vígan szambázott tovább. Egyszer volt forró a pite, amikor egy jó fotó kedvéért belógattuk egy gödörbe. Én vezettem a Raptort, el is készült a fotó, de kiszállni nem tudtam, minden moccanásomra csúszott oldalra a kocsi. Amikor végre indulhattam, nem mertem elengedni a féket, ami hiba volt, mert az autó egyre csak csúszott a galagonya bokor irányába. A tanpályás instruktor egyre csak kiáltotta, szállj le a fékről! De tudják, hogy milyen nehéz azt elengedni, semmit nem lát az ember, csak lóg az övön, már érzem az oromban a galagonya illatát, az ágak kezdik simogatni a plató oldalát. A harmadik kiáltásra, ami már üvöltésnek hatott, végre elengedtem utolsó szalmaszálként a féket és csodák csodája, az autó egyenesbe állt, a gumik kapaszkodni kezdtek és szépen, csúszás nélkül legurult az autó a 60 fokos lejtőn.

raptor13 raptorlogva

Elöl-hátul tekercsrugós futóműve telitalálat, a Fox Racingtől érkezett Shox lengéscsillapítók (a 63,5 milliméteres dugattyúkkal működő csillapítókhoz alumínium lengőkarok csatlakoznak) keménysége állítható: egyszerre megfelel a legkeményebb terepnek és az autópálya belső sávjának. Hátsó futóművét Watt lengőkarral egészítették ki a nagyobb stabilitás érdekében, nagyobb a nyomtáv, nagyobb a rugóút, azaz teljesen más a felfüggesztés, mint a normál, laprugós Ranger esetében.

Egy biztos, a Raptor megfelelően alkalmazkodik saját, jól elkülönült és jól elhatárolt világában. Ott, ahol az útvonalvezetést nem szaggatott vonalak, hanem a topográfia határozza meg; ott, ahol a szabad hasmagasság fontosabb, mint a töltőnyomás, ahol a sport fogalmába az is belefér, hogy óriáskerekűekkel balettet táncolunk a tarlón. 26 mázsájával a Raptor a praxisom legnehezebb „sportautója”, 10,5 másodperces százas sprintjével és 170 kilométer/órás végsebességével pedig a leglassúbbja. Ugyanakkor bizonyos szempontból mégis atlétikusabb a világ legtöbb platós teherautójánál.

Csordás kolléga is kipróbálta terepen
Csordás kolléga is kipróbálta terepen

Hatalmas rugóútjai, vádlivastagságú csillapítói, bütykös BF Goodrich gumijai megdöbbentik magát az aszfaltutat is, nem csoda, ha elveszettnek érezzük alatta a talajt. Amint azonban hátat fordítasz a civilizációnak és a szúrós bokrok felé veszed az irányt, hirtelen értelmet kap minden. Rájössz, milyen szűklátókörű voltál, amikor a teljesítményt és a dinamizmust csakis épített aszfaltcsíkon tudtad elképzelni. A Raptor mindenből utat csinál, és ahol elfér, ott úgy hasít, mint egy tanker a vízesés előtt.

Döccenés helyett egyszerűen átcsörtet a semmi közepén, ahol még a légy is meggondolja, hogy védőfelszerelés nélkül átkeljen. Legyen kátyú, vagy legyen kráter, a felfüggesztés elnyel mindent, egyszerűen csak halad a kocsi, amivel a legvadabb offroad-versenyekre is benevezhetünk különösebb műszaki felkészítés nélkül – egy hozzáértő pilótával. Technikailag alkalmas Erdélytől az Andokig, a sarkkörtől a dzsungelig, magasabb frekvencián vezérelt az ABS, zárható az osztómű, direkt a kormányzás, éles a motor.

raptor12

Teljesen őrült és ezért messzemenőkig csodálatos napokat tölthettem el a megátalkodottal, akitől jogosan tarthatnak a környezetvédők, bár ahogy látom, a kihalástól nem kell félniük…

Mennyibe kerül?

Nettó 13,315 millió, azaz bruttó 16,91 millió forintos a Ranger Raptor listaára, amely tulajdonképpen abszolút reális a különlegességét tekintve és pénzkidobás, ha csak egy jó pickup kéne (az XL változat fehérben, 130 lóerővel nettó 7,4, bruttó 9,4 millió forint).

raptor10

A Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Ranger Thunder olcsóbb 3 millióval és nagyobb a teherbírása (a Raptornak változatlan platóméret mellett alig 6,5 mázsa), de az élményt meg kell fizetni. Miért ne lehetne egy munkaautóban élvezni az életet?

Kép és szöveg: Biró Csongor

raptor8 raptor3 raptor1 pickup5