Hyundai i20 teszt: sokra viszi

Bejött a Hyundai számítása: az Európában tervezett és európaiaknak szánt kisautója a kategória élmezőnyében versenyez a vásárlók kegyeiért. 84 lóerős benzinmotorral, közepes felszereltséggel és hosszú teszten faggattuk.

Hogy néz ki?

Elődjénél sokkal letisztultabb, a kategória legmodernebb arculati elvárásaival, elegáns formavilággal, LED-es nappali fénnyel és diódás hátsó lámpákkal, 4 méter fölötti hosszal, 2,57 méteres tengelytávval mind családi, mind céges használatra kiváló megoldás lehet. Belsejét kéttónusú kárpitozás dobja fel, az utastér szaga elsőre zavaró, itt még fokozható az európaiasítás. Éjszaka kék és fehér fényekben pompázik. A kormány multifunkciós, a funkciók elrendezése ergonomikus.

Hyundai i20

A törökországi Izmitben gyártják, tengelytávolsága elődjéhez képest 45 milliméterrel nőtt, amelynek köszönhetően tágas a belső tere. A kombinált, 1892 milliméteres első és hátsó lábtér kategóriájának egyik legjobb értéke, csomagtere sem kicsi, befogadó képessége 326 liter. Rekesz sörre szabványosították, simán befért egy 35 wattos erősítő és néhány utazótáska mellé egy rekesz igazi Csíki sör. A hátsó ülések síkba dönthetők (a dupla padló segítségével), ekkor 1042 literre nő a raktér.

P1250605

Szériában megkapja az elektronikus menetstabilizálót (ESC, VSM). Szintén alapfelszereltség a Hyundai ESS vészjelző rendszere, amely aktiválja az elakadásjelzőt, ha a vezető hirtelen erősen fékez, figyelmeztetve a követő járművek vezetőit az autó gyors lassulásáról. A féknyeregben lévő összekötő rúd használata számos előnnyel szolgál az ügyfél számára: fokozott fékerő, jobb fékstabilitás, fokozott fékpedál-érzet és a környezeti vibrációk csökkentése.

P1250610

Feláras, de hasznos a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), amely tájékoztatja a vezetőt, ha irányjelzés nélkül vált sávot. Kisebb mértékű letérés esetén a műszerfalon található visszajelző vizuális tájékoztatást nyújt, és ha a vezető ezt folytatja, hangjelzés is figyelmeztet.

P1250756

A láthatóság fokozása érdekében a kocsi aktív fényszórókat kapott, amelyek kanyarodáskor lépnek működésbe, ha a kormányt balra vagy jobbra több mint 25 fokot elforgatták, a továbbhaladás irányába világítva ezzel. A hátralátást a vezetőoldali külső tükörben elhelyezett széles látószögű tükörlap segíti.

P1250741

A hat légzsák mellett széria az emelkedőn történő elindulást segítő rendszer (HAC) is, amely megakadályozza a visszagurulást meredek úton történő elindulásnál. Emellett alapfelszereltségként jár az abroncsnyomás-figyelő rendszer a teljes nyugalom érdekében. Továbbá mind az öt utas biztonsági öv előfeszítőt és överő-határolót kap, valamint a magasságban állítható első fejtámlák védelmet nyújtanak ostorcsapás jellegű sérülések ellen. Az Isofix rögzítési pontokon két gyermekülés helyezhető el. A biztonsági övre való figyelmeztetés minden utas esetében, valamint az automatikus központi zár is alapfelszereltség.

Hogy megy?

Motorja se nem 1,2 literes, se nem 1,3-as, hanem 1,25 literes, a Kappa motorcsalád sarja, soros, négyhengeres, DOHC, kettős CVVT szelepvezérléssel. A teljesen alumínium egységhez szériában ötfokozatú kézi váltó kapcsolódik. A Kappa motorok architektúrájának kiváló adottságai között megtaláljuk a felülfekvő dupla vezérműtengelyt (DOHC), a kétoldali folyamatosan változtatható szelepvezérlést (CVVT), az alumínium blokkot acél alátéttel, az alumínium hengerfejeket, a könnyebb hajtókarokat és a gondozásmentes, hosszú élettartamú láncos vezérlést.

P1250645

Az 1248 köbcentis motor legnagyobb teljesítménye 84 LE (62 kW) percenként hatezres fordulaton. Legnagyobb nyomatéka 122 newtonméter percenkénti négyezres fordulaton. Végsebessége 170 kilométer/óra, ha annyival nem is, de 160-nal meghajtottuk, olyankor 4500-at forog a főtengely. A fordulatszámmérő kissé 6000 fölé is kergethető, a Király hágón és a Hargitán néha becsókoltunk a vörös tartományba is, de minden emelkedőn méltósággal helytállt az i20, még szakadó hóesésben is.

P1250643

Az i20 nem egy gyorsulási bajnok, álló helyzetből 13,1 másodperc alatt jut el száz kilométer/órás tempóig. Kilencven kilométer/órás sebességnél 2500-at forog percenként a főtengely, 100-nál 2750-et, 110-nél 3000-et, 120-nál 3250-et, 130-nál 3500. 150-nél 4000 fölött pörög a motor, ilyenkor már elég hangos az autó és a kormányt is két erős marokkal illik szorítani. Váltója ötfokozatú, de egy hatodikat örömmel elviselne. A rükvercet néha nehezen veszi be, de egyébként pontos.

P1250638

Milyen vezetni?

Elöl teljesen független felfüggesztés, segédkeretre épített MacPherson lengőkarok, tekercsrugókkal és gáztöltésű lengéscsillapítókkal, stabilizátorral jellemzi. Hátul részben független a felfüggesztés, torziós rúd jellemzi különálló tekercsrugókkal és gáztöltésű lengéscsillapítókkal.

P1250617

Állandó mágnesű, kefe nélküli elektromotoros (BLAC) meghajtású szervokormány (MDPS) rendszert használ az i20. A kormánykerék a végállások között 2,7-et fordul, amivel 10,2 méteres fordulókört tesz lehetővé. Kormányzása steril, túlságosan villanyos, nem ad pontos visszajelzést.

Az első futómű új lengéscsillapító rendszert kapott, hátul a kerékjárati íveket és a padlót úgy formálták át, hogy hosszabb úton járó lengéscsillapító férjen el, amelyet függőlegesen helyeztek el (az első generáció 45 fokban álló lengéscsillapítójával ellentétben). Az új elhelyezés nagyban csökkenti a súrlódást, fokozva a kerekek feletti irányítást és a kezességet. A futómű feszes, az úthibákat nehezen tűri, nagy tempónál is élvezetes vezetni. A gördülés, a menetzaj visszafogott, kategóriája egyik leghalkabb autójával van dolgunk. Ülései még hosszú úton is kényelmesek. Elöl 256 milliméter átmérőjű belső hűtésű féktárcsák, hátul 262 milliméter átmérőjű tömör féktárcsák lassítják az üresen 1040 kilogramm tömegű autót.

Mennyibe kerül?

A Hyundai az i20 75 lóerős alapváltozatát 2,99 millió forintos kedvezményes áron adja, de jobban járunk, ha a 84 lóerőst választjuk 3,49 millió forintos kedvezményes áron Life felszereltséggel, klímával (listaára 3,99 millió forint). Tesztautónk Comfort felszereltéségét (többek között tempomattal és Bluetooth-os, mp3-as, USB-s médialejátszóval) 3,774 millió forintért adják (listaáron 4,274 millió forint). LED-es nappali fénnyel, automatikus klímával, kartámasszal, esőéerzékelős ablaktörlőkkel, automatikus fényszóróvezérléssel a tesztautónk ára 4 millió forint, amivel igen versenyképes a Hyundai a kisautók mezőnyében.

Flottás vásárlásoknál előny, hogy a Hyundai Motor garanciális csomagja ötéves, kilométer-korlátozás nélküli gyártói garanciát, öt éven át érvényes asszisztencia szolgáltatást, valamint öt éven át igénybe vehető átvizsgálást foglal magában.

Legnagyobb hatótávja saját mérésem szerint 920 kilométer, a közösen eltöltött 1900 kilométeres, nem kímélő, néhol mostohának is mondható teszt során, Magyarországot és Erdélyt átszelve, 5,4 kilométerre alakult száz kilométerenként.

Kép és szöveg: Biró Csongor