Hétszemélyes, gazdagon felszerelt tesztautónk a családapák álma, de üzleti kisbusznak is megfelel. 130 kilowattos dízelmotorja könnyedén mozgatja nagy testét, miközben fogyasztása 6 liter környékén tartható.
Hogy néz ki?
Családapák vágyálmát teszteltük, egy olyan autót, amelyet nemcsak azért nehéz megkerülni, mert közel öt méter hosszú, hanem mert a Golfhoz és a Passathoz hasonlóan ikon az autópiacon. Ennek megfelelően kevés hibát találtunk benne, az árán kívül az erejével és a fogyasztásával is elégedettek vagyunk.
Ennél az autónál sok mindenre kénytelenek vagyunk a kifogástalan, hibátlan, tökéletes jelzőt biggyeszteni: nincs menetzaj, gyönyörűen szól a hifi, kellemesen fűt és hűt a klíma, pontos a kormány visszajelzése, jól rálátunk a forgalomra és biztonságban érezhetjük magunkat és utasainkat. A leghátsó ülések is használhatóak, de hosszabb útra az öt kényelmes ülést célszerű használni, öt üléssel hatalmas a csomagtartónk.
A második sorban három egyes ülést kínál, amelyeket külön-külön is mozgathatunk, hajtogathatunk. A második sor ülései egyetlen mozdulattal összefüggő, sík rakfelületté alakíthatók. Első- és oldallégzsákok, illetve az elöl és hátul ülőket egyaránt védő fejlégzsákok fokozzák a biztonságot, az védelmet a vezető térdlégzsákja teszi teljessé. Az aktív biztonsági rendszerek közül kiemelkedő az ellenkormányzás-támogatási funkcióval működő elektronikus menetstabilizáló (ESP), amely a vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) mellett a kipörgésgátló (ASR), az elektronikus differenciálzár- funkció (EDS), a motorfék-nyomaték-szabályozás (MSR), valamint a vontatmánystabilizáló funkciót is magában foglalja (a távkapcsolóról is nyitható csomagtérajtó mögött az autó oldalában található kapcsoló segítségével vonóhorgot is varázsolhatunk. Része az alapfelszereltségnek a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer is. Az automatikus, kétzónás légkondicionáló a Sharan minden üléshelyén kellemes hőmérsékletről és bőséges friss levegőről, míg a médialejátszót, tolatókamerát és navigációt tartalmazó egység az utasok szórakoztatásáról gondoskodik.
Csomagtere 2 üléssel akár 2297 literes (az ötszemélyes változaté 2430 liter) is lehet, de az utastér hét személy számára is kényelmes autózást kínál. A Sharan minden erénye közül variálhatósága a legnagyobb. Az ülések lehajtása néhány mozdulatos, pár másodperces művelet. Hét üléssel is 300 literes a puttony. A hétüléses változat ledöntött hátsó sorral 711 literes csomagtérrel rendelkezik, ha lehajtjuk az anyósülést, akár 3 méteres tárgyakat is szállíthatunk. Vontatni könnyen lehet vele, a Sharan 2,4 tonnás teherrel is megbirkózik.
A széles tolóajtók mindenkor egyszerű és kényelmes be- és kiszállást tesznek lehetővé, a nagyméretű, elektromosan csomagtér-ajtó pedig a pakolást könnyíti hatékonyan. Az oldalajtókat a kilincs meghúzásával lehet becsukni. A ledöntött ülések nászutas-lakosztállyá varázsolják a Sharant, két felnőtt kényelmesen elfér. Kicsit kemény a padló, de egy szivaccsal javíthatjuk a komfortot.
A Sharan akkora, mint egy VW Transporter, tengelytávja 2919 milliméter, a kétliteres dízelmotorral és DSG-vel a tömege 1800 kilogramm. A méretei komoly problémát jelentenek a szűk utcákban, a belvárosi parkolásban a parkolóradarnak és a kamerának nagy hasznát vesszük.
Hogy megy?
Jól húz a 177 lóerős (a legfrissebb 2.0 TDI immár 184 lóerős csúcsteljesítménnyel érhető el), 380 newtonméteres kétliteres dízel, 90 kilométer/órás sebességnél 1900-at, 130-nál 2650-et, 140-nél 2800-at, 150-nél 3000-et forog a főtengely. A legkellemesebb meglepetést a kocsi hatótávja okozta, a tesztelt Volkswagen Sharan 1300 kilométeres hatótávval büszkélkedhet. Ráadásul úgy kaptuk ezt az értéket, hogy a kocsival megtett közel ezer kilométer több mint felét autópályán tettük meg. Az átlagfogyasztás 6 liternél állt meg.
Az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere is széria. Dugóban, vagy közlekedési lámpa előtt várakozva elegendő üresbe váltani és felengedni a tengelykapcsoló-pedált, a rendszer máris önműködően leállítja az erőforrást, és csupán a tengelykapcsoló pedál ismételt lenyomására indítja újra. Hatékonyan csökkenti a fogyasztást a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere.
Milyen vezetni?
A DCC dinamikus csillapítás-szabályozással érzékelhetően javíthatjuk kocsi menetdinamikáját, vagy fokozhatjuk a komfortját, de normál üzemmódban is csak csodáljuk tökéletes futóművét. A változtatható csillapítású futóművet, és a beállítások közötti különbségeket leginkább Tolna megyében, a Kisszékelyre vezető bekötőúton lehet jól kipróbálni. Ez a négy-öt kilométeres aszfaltozott szakasz hepehupás, egyenetlen, de tempósan lehet közlekedni. Sok kocsi nem jár rajta, ám annál több őz, vaddisznó és szarvas.
Mennyibe kerül?
A VW számos biztonsági és kényelmi eszközével felszerelhető a Sharan: intelligens távfény, bixenon fényszórók, LED-es nappali fény, LED-es hátsó lámpák, elektromosan nyitható panorámaablak, kulcsnélküli nyitás és indítás, kulcsról nyitható elektromos tolóajtók és csomagtérajtó, érintőképernyős, merevlemezes, navigációs szórakoztató és információs egység, Dynaudio hifi, USB- és iPod-csatlakozás, tolatókamera, elektromos parkolófék stb. Tároló sok van. Tesztautónkat mindennel felszerelték, amivel csak lehet, indulóára ezzel a motorral és a DSG-váltóval 11,5 millió forint, de extrákkal együtt az ára a 12 milliót is jócskán meghaladta. A Volkswagen Sharan a 177 lovas motorral már nem kapható, a 184 lóerős változat alapára 11 392 000 forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor