Volkswagen Polo teszt: hattyúdal

Év Magyar Autója

Polo
Akár a nagyok – ez lehetne a mottója a Volkswagen Polo csendes megújulásának. Hogy utódja lesz-e a népszerű kisautónak, még nem tudjuk, de ha ez a búcsú, akkor igen gazdagra sikeredett.

Hogy néz ki?

A Polo nem lóg ki a kisautók közül: hossza 4074 milliméter, szélessége 1751 milliméter, magassága 1436 milliméter, tengelytávolsága 2548 milliméter.

polo2

Felsőbb kategóriákból elcsent technológiai kiválóságok teszik értékessé, hasznossá és drágává az új Polót (frissített hatodik generáció). Ilyen például a kitűnően teljesítő LED-mátrixos fényszóró (meglepően jól néz ki az orrát teljes szélességében elfoglaló LED-füzér), amely úgy varázsol sötétben is nappalt az autó előtt, hogy a forgalom többi résztvevőjét egyáltalán nem zavarja. Alapfelszerelés a sima LED-es fényszóró, ahogy a teljesen digitalizált műszeregységet sem kell nélkülöznie annak, aki Polót vásárol. A tesztautóban feszítő 10,25 hüvelykes egység már extra, alapáron nyolc hüvelykes képernyőt nézegethetünk és 6,5 hüvelykes érintőképernyőt tapogathatunk (a csúcsra járatott közel 9 millió forintos tesztautóban ennek képátlója 9,2 hüvelyk. Amiben a Polót versenytársai képtelenek utánozni, az az összeszerelés és az anyagválasztás minősége. A tesztautóban sem találtam hibát. A klímapanellel hamar megbarátkoztam, később, amikor egy Arteon R-be ültem át, önkéntelenül felkiáltottam: tudom már kezelni, ilyen volt a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Polóban is. A vezeték nélküli Car Play gond nélkül működött, a fedélzeti menü csak elsőre bonyolult, a gyakran használt funkciók külön gombokat kaptak.

polo10

Az ülései nem túl fárasztók hosszú távon sem, de azért nem mondom, hogy pihenten szálltam ki belőle két-három óra után. A poggyásztér alaphelyzetben 351 liter, lehajtott ülésekkel 1125 literes, a hokis táskám csak lehajtott támlával fért be.

polo11

Hogy megy?

A műszaki alap maradt az MQB A0 padlólemez, hibrid nincs, az elődjéhez képest hiányzik belőle a dízelmotor és a 80 lovas szívót sem kapta már meg.

A motor régi ismerős: háromhengeres, ezres, turbós, a TSI maximális teljesítménye 110 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 200 newtonméter. A mindennapokban bőséges, ha előzni kell, akkor érdemes sport fokozatba tolni a váltót, de akár a kormány mögötti füllel visszaváltva is erőteljesebb gyorsulásra serkenthetjük (ilyenkor letagadhatatlan a háromhengeres hersegés, bántja az érzékeny fület). A stop-start előszeretettel dadog le, gyakran állítja le a motort pont akkor, amikor zöldre vált a lámpa. Szerencsére, hamar újraindul, így nem sülünk fel. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul fel, a sofőrrel együtt 12 mázsás kisautó legnagyobb sebessége 195 kilométer/óra.  Fogyasztásban hozza a kötelezőt, de nem kimagasló: a közel hatszáz kilométeres teszt során 6,2 literes átlagot ért el téli üzemben száz kilométerenként. Ebben közreműködik a DSG vitorlázó funkciója.

polo13

Milyen vezetni?

Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve feszes, de jóval a komforthatáron belül csillapít. Kormányzása steril, a hétfokozatú, száraz kuplungos DSG-váltó még mindig szégyenlősen, kis megtorpanás után indítja meg az autót. Jól fordul a Polo, a fékek magabiztosan harapnak, nem sokban különbözik attól, ahogy egy Golf mozog az úton.

polo3

Mennyibe kerül?

Polót listaáron 6,687 millió forintért vehetünk (95 lóerős belépő modell kézi sebességváltóval, Porsche Casco bónusszal és importőri kedvezménnyel 6,237 millió forintért), a tesztelt csúcsváltozatért (a nyolcmilliós Style változatot még rendesen felextrázták), amelyben minden létező vezetősegédet, ülésfűtést, távtartós tempomatot, tolatókamerát, vezeték nélküli mobiltükrözést és még sok egyebet belezsúfoltak, 8,93 millió forintot kérnek el. Összeértek a kategóriák. Egy Polóért már simán lehet annyit fizetni, mint egy kombi Golfért, sőt, a ráncfelvarrás előtti Passat indulóára alig haladta meg anno a 9 millió forintot…

 Kép és szöveg: Biró Csongor

polo8 polo7 polo6 polo5 polo4 polo9