Miért tötyörögnek az egyébként bivalyerős elektromos autók az autópályán? Milyen veszélyeket rejteget ez a stílus? Mi a helyes magatartás? Mit tegyünk, ha a pályán merül le az akkumulátor?
Aki most tervez belevágni elektromos autó vásárlásába, annak nem csak egy szimpla típusváltással kell szembenéznie, de műszakilag és bizonyos szempontból az autózás egészével szemben lesz szükséges a paradigmaváltás.
Ha itt nincs áram, akkor sehol!
Az elektromos járművek (EV) merőben új szemléletet követelnek meg használóiktól, aminek egyik legfontosabb eleme az utazás tervezése. Az átlagos EV-k ugyanis manapság nagyjából 200-250 kilométernyi stabilan megtehető távolságot tudnak egy feltöltéssel, ezért a hosszabb utaknál elengedhetetlen a töltések megtervezése és fel kell készülni arra is, hogy mi lesz, ha mégis lemerül az akkumulátor.
A szemléletváltás
Bár ma még nincs túlnyomó többségben az elektromos autót vásárolni szándékozók száma, sokszor találkozunk azzal a jelenséggel, hogy a EV vásárlást tervezők egyáltalán nincsenek tisztában a technikai-műszaki részletekkel. Ez azt eredményezi, hogy a hőn áhított EV-be ülve azonnal ismeretlen problémákkal találkoznak, amire nem tudják a megoldást.
Egy Nissan Leaf 62 kWh töltőaljazatai: akkor mit, hova?
Hosszú és alapos mérlegelés szükséges ahhoz, hogy kinézett autó megfelel-e az utazási igényeinknek, meg tudom-e oldani a mindennapos töltést, képes vagyok-e megkötni a szükséges kompromisszumokat.
A spórolás mindenek felett?
Tudjuk: az elektromos autók helyi károsanyag kibocsátása zéró és ezért remek plecsni lehet a tulajdonoson a zöld jelzés. Ugyanakkor ki kell mondani: az elektromos autók legnagyobb csábereje a takarékosság, az olcsóbb autózás ígérete. A világ persze gyorsan változik az EV-k körül is. Amíg a korai felhasználók számos ingyenes töltési lehetőséget, díjmentes parkolást és adókedvezményeket zsebelhettek be, addig mára ezeknek az előnyöknek egyre kisebb a köre.
Ha már elektromos autónk van, érthető, ha szeretnénk kimaxolni a spórolást és a hatótávolságot. Mivel az említett, átlagos elektromos kocsik hatótávolsága a hagyományos hajtásláncú autókét gyakorlatilag meg sem közelíti, tulajdonosaik mindent megtesznek azért, hogy járműveikkel a lehető legtöbb kilométert tudják megtenni egy feltöltéssel.
A klíma kikapcsolásával 10 km-nyi út nyerhető
A menet közbeni spórolásnak több összetevője van. Minden, ami elektromos áramot fogyaszt, értelemszerűen növeli a fogyasztást. Ilyen fogyasztó a légkondi és az EV-kben a fűtés is, a fényszórók, az ülésfűtés vagy -szellőztetés, az ablakfűtés, a rádió, az ablaktörlők és természetesen a motor is!
Az EV autózás őskora
Amikor a tisztán elektromos autók első példányai kezdtek futni az utakon, sokszor lehetett télen, nagykabátban, nyáron lehúzott ablakkal, vagyis fűtés vagy klíma nélkül vezetőket látni ezekben a járművekben. Tették ezt azért, hogy kocsi minél kevesebbet fogyasszon.
Ez a jelenség szerencsére visszaszorulóban van. Egyrészt ma már sokkal sűrűbb a töltőhálózat, így nem kell feltétlenül attól tartani, hogy adott esetben nem tudjuk majd feltölteni a kocsit, másrészt talán belátták a tulajdonosok, hogy télen nagykabátban feszengeni, vagy nyáron leizzadva autózni nem tartozik a legbiztonságosabb autózási formák közé, ezen felül még roppant kényelmetlen is.
Az a fránya légellenállás
A fogyasztás csökkentésének másik – hatékonyabb – módja, hogyha, csakúgy, mint a hagyományos autóknál, a vezetési technikánkkal csökkentjük a fogyasztást. Az EV-k esetében kiemelkedő fontosságú a visszatáplálás kihasználása, amit mind műszakilag, mind pedig vezetéstechnikailag tudni kell kivitelezni.
Hosszabb, egyenletes haladás esetén azonban nincs visszatáplálás! A járművek működésre fordított fogyasztása a berendezések működtetésén kívül alapvetően a gyorsítási és gördülési, de legfőképpen a közegellenállás ellenállás leküzdésére fordítódnak.
Azért mondom, hogy legfőképpen, mert a közegellenállás (praktikusan légellenállás) a sebességgel négyzetesen arányos, vagyis, kétszer akkora sebességhez négyszer akkora ellenállás tartozik. 100 km/h-ás sebesség helyett 130-al közlekedve csaknem 70%-al nő a légellenállás, ezzel együtt a mozgásra fordított fogyasztás is. Ezzel meg is kaptuk a választ arra, hogy miért tötyörögnek az elektromos autók az sztrádán.
Azonban a lassabb hajtásnak is megvannak a veszélyei. A megengedett legnagyobb sebességgel – vagy adott esetben akár annál is gyorsabban – közlekedők és a spórolók közötti sebességkülönbség is teremthet veszélyhelyzetet, erre mindkét oldalnak érdemes felkészülnie.
Aki azonban tényleg minden lehetőséget megragad, hogy csökkentse az autójára ható légellenállást, az viszonylag rövid követési távolság tartással szépen beáll egy teherautó mögé. Való igaz, ilyenkor drasztikusan csökken a fogyasztás, de ezzel egyenes arányban növekszik a balesetveszély is! Emiatt nyomatékosan felhívnám a figyelmet ennek tudatos elkerülésére! Ez a követéses közlekedés mellesleg szabálytalan is.
Mit lehet tenni?
Az elektromos autót választók tisztában vannak a technológia árnyoldalaival is, kénytelenek tehát azokat elfogadni és mások feltartása, vagy veszélyeztetése nélkül közlekedni. A legjobb, ha pontosan úgy használjuk EV járműveinket, ahogyan a hagyományos autókat is vezettük, vagyis a forgalom ritmusát lehetőség szerint felvéve, kényelmesen, fűtve-hűtve autózzunk!
Ez lehet, hogy azzal jár, hogy gyakrabban kell megállnunk tölteni az autót, de azt hiszem ez egy olyan béka, amit kénytelenek vagyunk lenyelni.
Ha mégis kifogy az energia
Ki ne járt volna már úgy, hogy menet közben valamilyen okból kifogyott az üzemanyag. Ez egy rövidebb hatótávolságú, nehezebben előre jelezhető hátralévő megtehető út érték esetén még nagyobb kockázatot jelent. (Az EV-k becsült hátralévő megtehető útszakasz kijelzése adott esetben gyorsan és drasztikusan is változhat a körülmények függvényében.) Az elsődleges megoldás természetesen a bő ráhagyásokkal megtervezett útvonal, a feltétlenül szükséges szintnél magasabb töltöttséggel való indulás.
Egy AC töltő akutális állapota: 42 perc alatt 7,79 kW energia
Ha minden kötél szakad, megoldás lehet egy jó biztosítás!
A piacon mára megjelentek olyan biztosítási módozatok, amelyek kifejezetten elektromos járművekre köthetők. Az ezekben foglalt asszisztencia szolgáltatások között pedig ma már megtalálható a lemerült, vagy meghibásodott nagyfeszültségű akkumulátorok esetén nyújtott segítség is. Ha más megoldás nincs, akkor a biztosítás fedezete mellett egy autómentő szállítja a legközelebbi töltőpontra a járművet.
Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta.