Nagyot jól sikerült a Toyota ötödik generációs hibrid hajtáslánca. A Corolla Cross legerősebb, legnehezebb változata is megelégszik 4,6 liter benzinnel 100 kilométerenként. Miért kéne villanyautóra cserélni? De még a konnektoros hibrid is értelmetlen mellette.
Hogy néz ki?
Nem egy szép autó a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt (a zsűri szerint a Skoda Karoq és a BMW X1 mögött végző, a Cupra Formentort és az Alfa Romeo Tonalét megelőző) Corolla Cross, de a Toyotától ezt nem is várjuk, aki japán szépséget szeretne, az nézzen szét a Lexus háza táján. A Corolla Cross globális modell, azaz lehetőleg sehol sem mondják rá, hogy szép, de azt sem, hogy csúnya. Nagyjából sikerült semlegesre hozni a figurát. A lényeg, és ez volt a tervezők feladata is, hogy az autó formaterve és arculata nem megosztó, inkább barátságos, mint taszító. A hatalmas hűtőmaszk és az eltúlzott méretű lámpák kissé merészek, az autó arányai sem tökéletesek, de hát ki, vagy mi az? A technikája viszont príma. Erről pár sorral később olvashatnak.
A kizárólag Japánban gyártott Toyota Corolla Cross 4460 milliméter hosszú (a CH-R-nél 70 milliméterrel hosszabb, a RAV4-esnél 140 milliméterrel rövidebb), 1825 milliméter széles, 1620 milliméter magas, tengelyek közötti távolsága 2640 milliméter. Bár a Corollával egyetlen karosszériaeleme sem közös, a lemezek alatt ugyanaz az autó, sőt a műszerfal is megegyezik. A teljesen digitális 12,3 hüvelykes műszeregység mellett 10,5 hüvelykes érintőképernyőn tájékoztat a fedélzeti számítógép, amely vezeték nélküli telefontükrözésre is képes, az Apple CarPlay megbízhatóan működött. A klíma külön vezérlőpanelt kapott, kicsit sok a gomb és a kapcsoló a vezető látóterén kívül (a kormánytól balra és jobbra lent), de a legfontosabb funkciók használatát hamar megtanuljuk anélkül, hogy le kellene vennünk a szemünket az útról.
A bi-LED fényszórók remekül világítanak, sötétben az automatikus távfény nem zavarja a többi közlekedőt.
Az autó kényelmes hátul is, bőséges a fejtér, a lábtér viszont szűk, a csomagtartó átlagos méretű, az ADAC német autóklub mérése szerint 380 literes (a gyártó szerint 433 literes). Ha a 60:40 arányban osztott hátsó ülések háttámláit ledöntjük, 1295 literes (a gyártó szerint 1337 literes), jelentős raktérküszöbbel korlátozott rakteret kapunk. Rakodómagassága 720 milliméter.
Hogy megy?
A Toyota Corolla Cross Európában csakis hibridként kapható, a tesztelt kétliteres, elöl és hátul is hajtó változat hajtásláncának legnagyobb teljesítménye 197 lóerő, az üresen 16,2 mázsás autó 7,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, a végsebességét 180 kilométer/órában korlátozták.
Szívó kétliteres, Atkinson-ciklusú, 152 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 190 Nm) négyhengeres benzinmotort és egy 83 kW-os (113 lóerő, maximális forgatónyomatéka 206 Nm) villanymotort kombinál, amelyek együtt 197 lóerős rendszerteljesítményt nyújtanak. Az összkerékhajtású változatban a hátsó tengelyen egy 41 lóerős (30 kW), 84 newtonméteres villanymotor tol. Érdekes módon a Toyota ezt a további erőforrást nem számolja bele a névleges teljesítménybe, az összesített nyomatékadatról is nagyon hallgatnak.
Váltója e-CVT, ami szitokszónak számít ugyan autós körökben, de a Corolla Cross esetében az alacsony fogyasztás miatt elnézzük az első napokban zavarónak tűnő hanghatásokat. Idővel, és ahogy egyre hangosabban szól a Rammstein Dicke Titten című dala, úgy szokjuk meg – a hatodik napon már fel sem tűnik az, ami az elsőn még idegesített. A négyhengeres ugyanolyan hallhatóan pörög fel fékezéskor, mint gyorsításkor. Csak akkor nyugszik meg, ha gyorsításkor vagy lassításkor nincs szükség a benzinmotor teljesítményére, megoldja villannyal. Külön lehet kapcsolni a villanymódot, bár ezt nem nagyon komálja a rendszer, sík úton 50 kilométer/órával legfeljebb 1700 métert haladtam így egyhuzamban. A hibrid rendszer lítiumion-akkumulátorának kapacitása 1,2 kWh. Erősebb, mint a negyedik generáció, de ennél is fontosabb, hogy gyorsabban képes energiát előállítani és újra rendelkezésre bocsátani. Ez gyors és észrevétlen váltást tesz lehetővé a belsőégésű motor és az elektromotor között.
Milyen vezetni?
A Corolla Cross kormányzása közvetlen, de túlságosan könnyed (a vezetési módokban alig változik), futóműve viszont parádésan kényelmes, szinte ringat. Ebben partner a multilink, kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés. A tesztelt (virtuális) elektromos 4×4-es változat (hátsó tengelyén is hord egy villanymotort) kiszámítható kanyarokban, bőséges a tapadása (a központi kijelzőn látni, ahogy a kanyarkimenetben a hátsó tengely is kap nyomatékot, így parádés a kigyorsítás). Bár alapvetően takarékos jószág, ha menni kell vele, képes gyorsan is haladni. A fékek átlagos teljesítményt nyújtanak.
Mennyire takarékos? Nagyon. Immár nagykorú autós ámok/pályafutásom során százával hajtottam aszkéta autókat, de ez a Corolla Cross kategóriájában egyértelműen takarékossági bajnok. Több mint 500 kilométeren át vezettem 0-12 fok közötti hőmérsékleten, állandó ülésfűtéssel, időszakos fűtéssel – többnyire országúton és városban. Az M0-áson mintegy 100 kilométert tettem meg vele, autópályán csak pár kilométert közlekedtem, de így is rendkívülinek tartom, hogy a végén 4,6 liter/100 kilométer fogyasztással zárta a tesztet. Volt olyan 20-30 kilométeres szakasz (jellemzően éjjel), ahol 3,7 literrel beérte 100 kilométerre vetítve. SUV. 4×4. 16 mázsa. Hibrid. Ennyi.
Mennyibe kerül?
Jó hír, hogy a Corolla Crossra fele annyit kell várni, mint az Angliából érkező kombira, de még így is jellemzően 6-8 hónap, míg megjön a kocsi. Alaphangon, bevezetési kedvezménnyel 12,85 millió forintot kérnek az 1,8 literes, 140 lovas hibrid autóért, a tesztelt csúcsverzió ára kétliteres motorral, 4×4-es hajtással 16,775 millió forint. A Premier Edition változatban bőr a kárpit, az alufelnik 18 hüvelykesek, az elöl és hátul is fűthető ülések mellett, fűthető a kormány, elektromosan nyitható a csomagtérajtó, gombnyomásra röffen be a motor, a parkolásban valódi 360 fokos képet adó kamerarendszer segít és a legfejlettebb vezetősegédekre is támaszkodhatunk. Az elektromos összkerékhajtás minden felszereltséghez 800 ezer forint felárért elérhető.
Biztonságból jól vizsgázott töréstesztjein a Corolla Cross. A tervezők továbbfejlesztették a teljes sebességtartományban működő adaptív tempomatot (FSR ACC), a sávtartó rendszert (LTA) és a táblafelismerőt (RSA) is. A T-Mate elnevezésű vezetési segédrendszerei között megtalálható a holttérfigyelő (BSM), a biztonságos kihajtást segítő (SEA), az automatikus távolsági fényszórórendszer (AHB), a parkolóinas, a panoráma monitor (PVM), a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer automatikus fékezés funkcióval (RCTAB), valamint az intelligens távolságfigyelő radar (ICS). A passzív biztonságot még magasabb szintre emeli kocsi kimagasló merevségű GA-C platformja. Az új első, központi légzsák megakadályozza, hogy az elöl ülők baleset esetében egymással összeütközve okozzanak sérülést maguknak oldalirányú becsapódás esetén.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Semmi különös, a Volvo V40 D2 / 2016 / ugyanennyit eszik. Kis odafigyeléssel ez az érték cökkenthető.
Ez jó érték. Volt nekem egy 2000 A4 pdtdi ami szintén pont ennyit evett hosszabb távon. Lehet gondolkodni.
A hozzászólók elfelejtik, hogy a turbo diesel autójuk nem fog 400-500 ezer kmt elmenni hibamentesen városban is használva, mint a Toyota legendás hibridjei…