Alkatrészek, rendszerek és szolgáltatások széles választékával jelent meg a Bosch a frankfurti Automechanika kiállításon és vásáron. A vállalat ennek során olyan megoldásokat is bemutatott, amelyeket nagykereskedők és műhelyek alkalmazhatnak, még hatékonyabbá téve működésüket és bővítve szolgáltatásaik kínálatát.
„A hálózatba kapcsolhatóság területét illetően a szakma egészére kiterjesztettük a kínálatunkat, a járművektől és a javítóműhelyektől egészen a nagykereskedőkig. Meggyőződésünk, hogy a hálózatba kapcsoltság az idei Automechanika legjelentősebb témája lesz” – hangsúlyozta a frankfurti sajtókonferencia alkalmával Uwe Thomas, a Bosch Automotive Aftermarket részleg elnöke. A kiterjesztett valóság (Augmented Reality) segítségével egy-egy javítási folyamat szükséges lépései célzott módon meghatározhatók. Új telematikai megoldásaival a Bosch hatékonyan támogatja a flottaüzemeltetők munkáját, a biztosítótársaságok számára pedig újszerű ajánlatok kidolgozását teszi lehetővé.
A Bosch Automotive Aftermarket üzletág árbevétele mintegy nyolc százalékkal bővült 2015-ben, tartva a teljes piac növekedésének ütemét. A növekedés részben az árfolyamhatásoknak is köszönhető. „Tavaly tovább erősítettük piaci pozícióinkat, 2016-ra pedig a teljes piacéval nagyjából megegyező, három-négy százalékos növekedésre számítunk” – folytatta Uwe Thomas. Legjelentősebb piacán, Európában, a Bosch Automotive Aftermarket mintegy ötszázalékos növekedést ért el. „Idén még tovább élesedő piaci versenyre számítunk, mivel az európai piac várhatóan enyhe növekedést produkál” – tette hozzá Uwe Thomas.
Jelentős növekedés Indiában
Gyakorlatilag nem változott a piaci helyzet ezzel szemben Észak-Amerikában, 2016-ban viszont a Bosch Automotive Aftermarket már stabil növekedésre számít második legjelentősebb értékesítési régiójában. Továbbra is kedvezőtlen gazdasági helyzet jellemzi Dél-Amerikát, itt jelentősen visszaesett a gépjárművek piaca. Ennek ellenére 2015-ben az Automotive Aftermarket jól teljesített ebben a régióban. Az ázsiai piacok továbbra is jól fejlődnek. „Indiában tavaly hétszázalékos növekedést produkáltunk, ami még a kínai piacénál is nagyobb mértékű. És ez nem kivétel, várakozásaink szerint e trend 2016-ban is folytatódik” – húzta alá Uwe Thomas. Kína továbbra is nagyon fontos piac, az elkövetkező évekre is jelentős növekedési várakozásokkal.
Teljes kormányrendszerek a Bosch cserealkatrész-programjában
A Bosch Automotive Aftermarket tovább bővítette termékportfólióját, jelentős részben a ZF Lenksysteme GmbH. integrációjának eredményeképpen. Míg a korábbi vegyesvállalat gyári alkatrészek üzletága a Bosch Automotive Steering részlegévé alakult, az értékesítést a Bosch Aftermarket szegmens vette át. „Részlegünk már kormányrendszerek felújításával is foglalkozik” – jelentette be Uwe Thomas. A kopó alkatrészek következetes cseréjével, illetve teljes körű minőség- és funkcionális ellenőrzéssel a felújítási folyamat során a Bosch mindenkor magas színvonalú termékminőséget biztosít. „A műhely és ügyfelei így egyaránt joggal lehetnek biztosak abban, hogy a kormányrendszerek és más részegységek éppolyan biztonságosak és megbízhatóan működnek, mint az eredeti alkatrészek” – emelte ki Uwe Thomas.
A hálózatba kapcsoltság megváltoztatja a szektort
A járművek és környezetük mind intenzívebb digitalizációja, illetve hálózatba kapcsolása szintén alapvető változásokat eredményez a műhelyekben és az alkatrész-nagykereskedelemben is. „A szolgáltatások, a magas fokú átláthatóság, a vonzó ajánlatok és az egyéni ügyféltámogatás egyre nagyobb jelentőségűvé, valójában kulcsfontosságúvá válik a műhelyekben és az alkatrész-nagykereskedelemben. Egy lépéssel azonban tovább is mennék: a szolgáltatások és a végfelhasználókkal kialakított mind szorosabb kapcsolat döntő tényezők az üzletmenetünk jövőbeni sikeressége szempontjából” – mutatott rá Uwe Thomas.
A járművek és a környezetük egyre bővülő hálózatba kapcsolása merőben új helyzetet teremt. Napjainkban a telematikai adatok már könnyen elérhetők, a műhelyek pedig a jármű pillanatnyi állapotának felmérésére, valamint a szükséges javítások és karbantartások előkészítésére is használhatják ezeket, még jóval azelőtt, hogy a jármű a műhelybe érkezne. Ez mindegyik fél számára előnyös és hatékony tervezést tesz lehetővé: a járműflották üzemeltetői pontosan megtervezhetik a szervizlátogatásokat, míg a műhelyek pontosabban beoszthatják munkarendjüket, az alkatrész-nagykereskedők pedig még kifinomultabb logisztika mentén dolgozhatnak.
Új üzleti modellek a Bosch IoT platform segítségével
A hálózatba kapcsolt járművek a különböző szolgáltatások kombinálását is lehetővé teszik. Ez olyan nagyteljesítményű online-platformokat igényel, amelyek a meglévő üzleti modelleket újabbakkal kapcsolják össze. A Bosch már kínál ilyen platformot a Bosch IoT Cloud formájában, amely kifejezetten a műhelyek és a nagykereskedők igényei szerint készült. „Jól ismerjük ezeket az elvárásokat, mivel mi is aktív résztvevői vagyunk ennek a piacnak és a teljes értékteremtési láncolatot átlátjuk. Pontosan ezért tudunk testre szabott megoldásokat kínálni, amelyeket kimondottan e területre fejlesztettünk ki, és nem egyszerűen más megoldásokból adaptáltunk” – hangsúlyozta Hans-Peter Meyen, a Bosch Automotive Aftermarket diagnosztika és tervezés területeiért felelős alelnöke. Kiváló példája ennek az új Connected Repair szoftver, amely a műhelyben használt rendszereket kapcsolja hálózatba. „Ezzel jóval egyszerűbb a szervizlátogatások megtervezése, egyszerre javítja a munkafolyamatokat és a szolgáltatások színvonalát. Amikor az ügyfél megérkezik a műhelybe, járművének adatai és szerviztörténete már eleve rendelkezésre áll. Ezek az adatok ezután automatikusan továbbítódnak az egyes szervizberendezések között, illetve tárolódnak” – magyarázta Hans-Peter Meyen.
Új telematikai megoldások
A járművek telematikai adatai olyan új szolgáltatások felé nyitják meg az utat, amelyek jelentősen kibővítik a hagyományos termékek piacát. Lehetőséget kínálnak például a műhelyek számára a flottaüzemeltetőkkel folytatott szoros együttműködésre, amely során mindkét fél élvezheti a Bosch megoldásának előnyeit. A flottaüzemeltetők gyors áttekintést nyerhetnek a járművek pillanatnyi állapotáról, menettulajdonságairól és soron következő szervizmunkáiról, a kisebb járműparkok üzemeltetői, mint például a kézbesítő szolgálatok vagy kereskedelmi szolgáltatók, pedig egyszerűen adhatják át a műszaki flottamenedzsment feladatát a műhelyeknek. A szervizek így már jó időre megszervezhetik munkájukat, jelentősen mérsékelve az egyes járművek állásidejét. Ez szolgálhat a flottaüzemeltetők és a műhelyek közötti szoros együttműködés alapjául.
Az egyik jelentős német biztosítótársaság rövidesen telematikai megoldásokat is alkalmaz, hogy kedvezőbb biztosítási feltételeket kínálhasson a fiatal autóvezetőknek. Az alacsonyabb biztosítási díjakért cserébe a fiatal autósok elérhetővé teszik azon adataikat, amelyekből látható, hogy defenzíven közlekednek. A Bosch telematikai megoldása így gazdaságos és biztonságos vezetési stílusra ösztönöz.
Életmentő kiterjesztett valóság
A kiterjesztett valóság (Augmented Reality) a fizikai és virtuális világot kapcsolja össze egymással, így egészen új munkamódszereket tesz lehetővé a korszerű műhelyekben. Amikor a műhely munkatársai az okostelefont vagy a táblagép kameráját a jármű felé irányítják, fontos kiegészítő adatok jelennek meg az autó valós képén. Ezek között a legkülönfélébb magyarázatok mellett kezelési útmutatók, kapcsolási rajzok, háromdimenziós megjelenítések, fotók és videók egyaránt szerepelhetnek. Az ilyen jellegű információk jelentősen megkönnyítik a hibák feltárását és a szervizmunkák hatékonyabb alakítását. A kiterjesztett valóság életeket is menthet. A Bosch és a Daimler AG együttműködésben olyan alkalmazást fejlesztett ki, amely a tűzoltóknak segít a balesetet szenvedett járművek vágással járó kinyitásában. Alapja a Bosch Common Augmented Reality Platform (CAP), amellyel járműmodellek széles köréhez készíthetők alkalmazások, a CAP így ipari méretekben teszi lehetővé a kiterjesztett valóság alkalmazását.