Mielőtt belekóstolnék a Év Magyar Autója 2024 verseny egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg kényelmébe, utoljára még élvezem a kifutó modell barátságát. Ebben a kategóriában kevés jobb autó van, ha van egyáltalán. Gyerekbetegségeit kinőtte a nagy mamlasz, a magabiztos dízel duruzsolása nyugtatóan hat.
Ha az gondolták, már elmúlt a mamutok ideje, tévednek. Sosem volt még olyan kényelmes és biztonságos az utazás, mint a Volkswagen Touaregben. Alapjaiban egy Audi Q7, vagy Porsche Cayenne, de a trióból én a Pozsonyban gyártott VW mellett tenném le a voksomat.
Hogy néz ki?
A legnémetebb márka kozmopolita zászlóshajója kifejező formavilágával, bevált kezelési, kényelmi és biztonsági rendszereivel, illetve anyagválasztása és kidolgozása igényességével élen jár a SUV-modellek felsőkategóriájában.
Hossza 4878 milliméter, szélessége 1984 milliméter, magassága 1702 milliméter, tengelytávja 2894 milliméter, a hatalmas csomagtartó térfogata 810 liter lehet előre húzott, álló támlájú hátsó üléspaddal. Tartalmát extrafelszerelésként elektromos mozgatású csomagtérroló rejtheti el a kíváncsi tekintetek elől, a hátsó ajtó is motorosan nyílhat. Nagysága ellenére a karosszériaszerkezet vegyes anyaghasználatú, alumínium-acél (48-52 százalék) konstrukciójának köszönhetően 106 kilogrammal könnyebb elődjénél. Futóműve is alumínium.
A Touareg valóban ötszemélyes autó, nem követel kompromisszumot. Hátsó üléssora 160 milliméteres síkban tologatható, így még variálhatósága is kiváló. Kiemelkedő a zajszigetelése, ebben az autóban egyáltalán nem hallatszik be a külvilág zaja, sem autópályán, sem városban. Légrugózása kisimít bármilyen úthibát, az autó egyszerűen lebeg az út felett. Felfelé 25, illetve további 45 milliméterrel képes megemelni, lefelé 15, illetve további 25 milliméterrel tudja csökkenteni a karosszériát. Teljesen megemelve terepen is magabiztos a Touareg, 25-ről 31 fokra javulnak a terepszögei. Gázlómélysége 570 milliméter.
Ülései személyre szabhatók, elöl nyolcféle masszázsprogramot kínálnak, hűthetők és fűthetők, akár testtájékra vonatkozó részletekben is.
A Volkswagen a Touaregben alkalmazta először a teljes egészében digitalizált műszerfali technikáját, amelyben a 12 hüvelykes (1920×720 pixel felbontású) kijelző felületű digitális műszeregység és 15 hüvelykes információs és szórakoztató rendszer (1920×1020 pixel felbontású) gombok és kapcsolók nélküli, digitális kommunikációs berendezéssé egyesül. Picit snassz, hogy az Apple CarPlay képernyője a teljes képátlót nem tölti ki, a modellfrissítés digitális ugrással érkezik.
Fénytechnikája hozza a kötelezőt: LED-lámpákat már alapáron kapunk, de felárért oldalanként 128 egységből álló, LED-mátrixos reflektor varázsol nappalt az éjszakából (beszállítója a német Hella). A tompított fényt 48, a távolsági fényt 27 fénykibocsátó dióda adja (500 méterre is elvilágít), hét felel az az autó előtti terület megvilágításáért, három dióda világít be a kanyarokba, a többi a nappali világításé, a helyzetjelzőé és a dinamikus irányjelzőé. Nem vakítja a szemből érkezőket és az előttünk haladókat. A fénykéve kiterjedését és erejét a forgalom, a kormányszög, az aktuális sebesség alapján a kamerás rendszer információit és a térképadatbázist szem előtt tartva változtatja.
Hogy megy?
600 newtonméteres, 210 kW/286 lóerő teljesítményű háromliteres, Euro 6d-temp besorolású dízel erőforrással tettük próbára, amely Győrben készül az Audi gyárban. A papíron kéttonnás, a valóságban azonban 2,2 tonnás (egy a tesztautónkhoz hasonlóan felextrázott tesztautót mérlegre tettek az egyik német újság tesztjében) monstrum 6,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, a végsebessége eléri a 235 kilométer/órát.
4motion összkerékhajtással, és 8 fokozatú ZF automatikus váltóval (sokat kapcsol, de ezt gyorsan és halkan teszi) kapható szériafelszereltségben. A Touaregben mutatkozott be az elektromechanikus aktív oldalirányú billenés-stabilizálás, ami a karosszéria mozgását figyelve, a futóműnél beavatkozva egyenlíti ki a túlzott billenést. Az összkerékhajtás quattro jellegű (középső differenciálművel), alaphelyzetben a nyomaték 70 százalékát küldi az első kerekhez, de szükség esetén 80 százalék juthat hátra. 3,5 tonnás fékezett utánfutót vontathat, extrái között van vontatmányszabályozó is, aminek segítségével a képernyőről vezérelve tolathatunk be utánfutóval a kertünkbe.
Rengeteg vezetéstechnikai berendezéssel felszerelhető a Touareg, a tesztautónkban szinte minden asszisztens besegített a vezetésbe. A sávtartója akkor is működik, ha épp útépítés mellett, ideiglenes és keskenyebb sávkiosztásban kell kormányoznia. Igaz, beleszól rendesen a vezetésbe, figyelmeztet, amikor csak lazán, de két kézzel fogjuk a kormányt. Az egykezes kormányzást nem szereti, szól, ha pedig nem reagálunk, képes befékezni. Ez a funkció a menüben kikapcsolható.
A Dynaudio hifinek szép a hangja, 12+1 hangszórót kínál, amelyet egy 16-csatornás erősítő vezérel; a 730 Watt kiegyensúlyozott hangzást ad.
Milyen vezetni?
Olyan finoman halad a Touareg, mint a macska. A ráérős tempót szereti, nem a kiugrások mestere. Ha a cica hasonlatnál maradunk, a Touareg egy ereje és kora teljében lévő kandúr, aki már nem sok egeret és még kevesebb lány macskát akar becserkészni. A V6-os játszi könnyedséggel mozdítja meg a Touareg 2,2 tonnás testét, kanyarokban is stabil, gyorsan is élvezetes hajtani – de minek sietni? A dinamikus haladáshoz sportfokozatba kell tennünk a nyolcsebességes váltót – ilyenkor izgalmassá válik az egyébként nyugodt és kiegyensúlyozott Touareg karaktere. Padlógáznál szüksége van egy kis időre, hogy összeszedje magát, azután viszont fölényes ereje felülkerekedik kételyeinken. A nagy lökettérfogat előnye, hogy az alsó fordulatszám-tartományokban is van benne elég szufla a tempós haladáshoz. Fogyasztása elfogadható mértékben, 8,3 liter/100 kilométer körül alakult, pedig sokat és lendületesen autóztam, több mint ezer kilométert, negyedét autópályán. Hatótávja elképesztő, az én tempómmal 1050-1100 kilométert simán bevállalnék egy tankkal.
A padkák nem ellenségei, átlép mindenen, sokszor észre sem vesszük az akadályokat, vagy azt, hogy elhagytuk a szilárd burkolatot. A fekvőrendőrök a kedvenceim, átsuhanunk fölöttük, csak zajként veszünk tudomást róluk. Carlos Sainzként futunk rekordidőt Soroksár legkátyúsabb útjain. A rugózás eltünteti az úthibákat, a kocsi kanyarban is nagyon stabil, az elöl és hátul is kettős háromszög-lengőkaros felfüggesztés parádésan teszi a dolgát. Ráadásul jól eltalált a kormánymű, az apró mozdulatokra is meggyőzően válaszol, így szűk helyen is könnyen megfordulunk.
Mennyibe kerül?
A cikk megjelenése előtt érkezett meg a hazai kereskedésekbe a megújult Volkswagen Touareg, amelynek ára vetekszik nagyszerűségével, a belépőszint 231 lóerős motorral 22 millió forintról indul. Az erősebb dízellel szerelt R Line felszereltségű változat alapára 26,8 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor