Elindult a vasúti tengelysúlymérési kísérleti mintaprojekt

tengelysúlymérés
Az elmúlt évtizedekben egyre gyakoribbá váltak a feltárt túlsúlyos, illetve egyéb okból szabálytalan vasúti áruszállítások. Ezek mennyisége egy hatékony vasúti tengelysúly- és kapcsolódó mérőrendszer (VTSM) megvalósítását teszik indokolttá az országos hálózaton.

Az IKOP-2.1.0-15-2018-00048 Vasúti tengelysúlymérési rendszer (VTSM) projekt egy olyan komplex, országos közlekedési ellenőrzési rendszer kialakításának előkészítését tűzte ki célként, amely a rendelkezésre álló anyagi lehetőségek és eszközök megléte mellett a lehető legnagyobb hatásfokkal (a térbeli lefedettség és a forgalmi teljesítmény szempontjait figyelembe véve) képes a pályahálózat védelmére és a túlterhelt járművek engedély nélküli, vagy az engedélyben foglaltaktól eltérő közlekedésének visszaszorítására.

Az elérhető mérési adatok azt támasztották alá, hogy a tranzit vasúti szállítások (külföldről jövő és/vagy oda irányuló) között a tapasztalt túlsúlyos járművek aránya 1 százalék alatt van. A túlterhelt teherszállítás egyes esetekben, elsősorban a belföldi szerelvények esetében áll fenn. A projekt célja, hogy a felújított transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) törzshálózati elemekre már csak azokat a járműveket engedjék fel, amelyek nem haladják meg a megengedett tengelyterhelési értékeket.

A rendszer kialakításával hosszú távon olyan, egységes, automatikus mérőállomás-hálózat (automatikus vonat/jármű azonosítással) jöhet létre, amely nem igényli a vasúti szerelvények megállítását külön ellenőrző mérlegelés céljából.

A kísérleti mintaprojekt részeként az országban 3 helyszínen telepítettek optikai kamerákat, azaz azonosító berendezéseket. 10 helyszínen a tengelysúly méréshez szükséges, már meglévő statikus/dinamikus mérlegeket egységes hálózatba kötötték. Az ezeken az eszközökön mért adatokat egy az erre a célra kialakítandó a vonatközlekedés biztonságát is támogató informatikai rendszerbe továbbítják. A berendezéseket kezelő szakemberek továbbképzése elkezdődött, ezt követően pedig az igazgatási próbaüzem is elindul.

A mintaprojekt a rendszer országos alkalmazásához szükséges műszaki, jogi hátteret alapozza meg. Ennek a munkának az eredményeként az egész országra vonatkozó tanulmány készül, amely alapján a vasúti közlekedés biztonságát tovább növelő projektek is elindíthatóak.

A vasúti tengelysúly-ellenőrzés alapvető célja a pályainfrastruktúra védelme, illetve a balesetek és balesetveszélyes helyzetek csökkentése.