A világ legnagyobb és legdinamikusabb piacán októberben újabb, korábban sosem látott modellek jelentek meg, köztük néhány igen sikeresen kezdett. Íme, a hat legérdekesebb.
1. Haval Raptor (5084 értékesítés az első hónapban)
A Haval folyamatosan jelenteti meg újdonságait a kínai piacon. Erre nagy szüksége is van, hiszen a márka 12,4 százalékos visszaesést mutat 2023. első 10 hónapjában, és csak a szerény 15. helyen áll a márkák összesítésében. Sokat azonban nem gondolkodtak a tervezők, amikor megrajzolták a Raptort: a terepjárót ismét a Land Rover Defender ihlette a dobozos kialakításával és kerek fényszóróival, ráadásul nem sokban különbözik a Haval Big Dog (Dargo) és Cool Dog modellektől. A Raptor egy ötüléses kompakt SUV, amelyet csak összkerék-hajtású plug-in hibridként kínálnak.
Kétféle akkumulátorcsomaggal érhető el: egy 19,1 kWh-s vagy egy 27,5 kWh-s lítium-vas-foszfát egységet kaphat a vásárló. A SUV összesített teljesítménye 373, illetve 378 lóerő lehet. Ez a jármű terepjárásra készült, 20 centis hasmagassággal, 56 centis gázlómélységgel, 24 fokos első, illetve 30 fokos hátsó terepszöggel. Bent a Raptort 14,6 hüvelykes infotainment képernyő valamint egy 13,2 hüvelykes LCD műszerfal uralja, a vetített kijelző is alapáras. A Raptor ára 8-8,9 millió forintnak megfelelő jüan. Az augusztus végi előrendelések megkezdése óta 25 ezer megrendelés érkezett október végéig az autóra, ebből tízezer az első tíz nap alatt.
2. Tank 400 (3102 értékesítés az első hónapban)
A 400-as a harmadik Tank modell, a 300-as és az 500-as modellt követi. A Tank eladásai idén jó formában vannak, az év első tíz hónapjában 7 százalék növekedést értek el, októberben pedig 39,3 százalékkal volt népszerűbb a modell, mint tavaly októberben. Emlékeztetőül, a Tank a Great Wall Motors felsőkategóriás márkája. Az eredetileg 2021 áprilisában az Auto Shanghai kiállításon bemutatott piaci bevezetésére elég sokat kellett várni. A Tank 400 egy középkategóriás, 5 üléses, vázra szerelt karosszériás SUV 4985 milliméter hosszúsággal, nagyon szögletes sziluettel. A 400-as az első olyan Tank modell, amelyet kizárólag phev modellként kínálnak.
245 lóerős kétliteres turbómotor hajtja, amelyhez 163 lóerős villanymotor, valamint kilencfokozatú automatikus váltó párosul, ami összesen 408 lóerőt képes hadrendbe állítani. Az akkumulátor 37,1 kWh-s terner (NMC). A kocsi kombinált hatótávolsága 800 kilométer. A 400-as igazi terepjáró, 224 milliméter hasmagassággal, 33 fokos első és 30 fokos hátsó terepszöggel, valamint 800 milliméteres gázlómélységgel. Az utastérben 16,2 hüvelykes infotainment képernyő és 12,3 hüvelykes LCV műszerfal található. A Tank 400 ára 13,5-14 millió forint körüli és a hamarosan megjelenő Fang Shen Bao Leopard 5 konkurenciája lesz. A Tank 400-ra október végéig 8500 elővásárlási megrendelés érkezett. Eddig a Tank 300 11 ezer 958 eladással, a Tank 500 pedig 5536-as eladással érte el az értékesítés havi csúcsát.
3. Qiyuan A05 (884 értékesítés az első hónapban)
A Qiyuan (启源, fordításban eredet) a Changan új zöld márkája, tavaly augusztusban mutatták be a Chengdu Auto Show-n. Az Avatr és a Shenlan/Deepal mellett ez a Changan harmadik márkája, amelyet a közelmúltban indított útjára. A márka célja, hogy 2030-ig 1,5 millió autót értékesítsen. A szeptemberben bemutatott A07 után két további szedán már a nagykereskedések rangsorában szerepel: az A05 és az A06.
Az A05 egy 4785 milliméter hosszú autó, feltűnő orr-résszel és rejtett ajtókilincsekkel. Utasterében 13,2 hüvelykes függőleges infotainment képernyő és egy 10,25 hüvelykes, vékony LCD műszerfal található. Az elsőkerékhajtású A05-öt egy plug-in hibrid rendszer hajtja, amely egy 1,5 literes benzinmotort és egy villanymotort kombinál. Az elektromotorhoz kétféle teljesítmény áll rendelkezésre: 140, illetve 158 kW. Akkumulátorcsomagból is kettő van: egy 9,07 kWh kapacitású terner lítium és egy 19 kWh kapacitású lítium-vasfoszfát. A kombinált hatótávolság 1225, valamint 1300 kilométer. Az A05 ára 4,4-6,4 millió forint kiviteltől függően és olyan modellekkel versenyez, mint a BYD Qin Plus, a Geely Galaxy L6, a BYD Destroyer 05 és a házon belüli Changan Yida, továbbá a Changan UNI-V.
4. Qiuyan A06 (661 értékesítés az első hónapban)
A Qiyuan A06 meglepő módon egy kicsit rövidebb, mint az A05, 4720 milliméteres, de sokkal sportosabbnak tűnik. Ez is egy PHEV, karosszériája inkább fastback, a kötelező rejtett ajtókilincsekkel. A belső tér a mai kínai mércével mérve kissé régimódi, a középkonzolban nincs óriási képernyő, hanem csak egy 10,3 hüvelykes, vékony monitor. A digitális műszerfal három kisebb képernyőből áll: 3, 10,3 és 7 hüvelykesek. Az A06-ot ugyanaz az 1,5 literes motor hajtja, mint az A05-öt, egy villanymotorral kombinálva.
A rendelkezésre álló akkumulátorok is ugyanazok, ahogy a motor teljesítménye is. A kombinált hatótávolság 1160 kilométer. Az A06 árát az A05 és az A07 közé lőtték be, mintegy 5,3-5,8 millió forintnak megfelelő kínai pénz.
5. Polestones 01 (72 értékesítés az első hónapban)
A Polestones teljesen új kínai EV-márka. Miután pénzügyi problémák hátráltatták a Rox Autót, a vállalat úgy döntött, hogy a BAW-val együttműködve dobja piacra megnövelt hatótávú plug-in hibrid SUV-ját. Az eredmény a Polestones (极石汽车, mandarinul Jishi Auto), amelynek gyártásáról a BAW gondoskodik. A BAW csak szerződéses összeszerelő, és nem kötődik a Rox Autóhoz közös vállalat révén. A márka első modellje a 01, ez egy kiterjesztett hatótávolságú hibrid (erev) SUV, terner lítium akkumulátorcsomaggal. A BAW mellett a Polestones már az iparág nagy neveivel is együttműködik: Bosch, CATL, Continental és Valeo, a Pininfarina pedig a 01 külső és belső kialakításával lett megbízva. A 01 egy középkategóriás 6 vagy 7 üléses SUV. Hossza 5050 milliméter, illetve 5295 milliméter a hétüléses modell esetében. A tengelytáv 3010 milliméter.
154 lóerős 1,5 literes turbómotor hajtja, amelyhez két villanymotor társul, hogy együttes teljesítménnyel 469 lóerőt szabadítsanak az aszfaltra. A 01 mindössze 5,5 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet. Az 56 kWh-s akkumulátorcsomag a CATL-től származik. A kombinált hatótávolság tekintélyes 1338 kilométer. Számos egyedi felszereltséget kínál, ilyen a 270 fokos előtető, amely az autóból kihajtható és mindössze három perc alatt felszerelhető. A hátsó ajtó mobil konyhaként is szolgálhat, benne minden szükséges tárolóhellyel. A 7 üléses változatban lehetőség van a 2. és 3. sor összecsukására, hogy egy nagy ágyat készíthessünk a helyén. A kempingre ajánlott 01 ára 16,9-17,4 millió forint, és olyanokkal versenyez, mint a Li Auto L7, a Fang Shen Bao Leopard 5, de célba veszi a kétszer drágább Land Rover Defendert és a BMW X5-öt.
6. Hycan V09 (67 értékesítés az első hónapban)
A Hycan (mandarinul 合创) egy elektromos autókat gyártó márka, amelyet eredetileg a GAC és a NIO közös vállalata volt. A NIO a részesedését előbb 5 százalékra, később nullára csökkentette a vállalatban. A Hycan modellek a GAC és a NIO prémium kategóriás márkái között félúton helyezkednek el. A V09 a márka első MPV modellje. Hivatalosan 2022 decemberében mutatták be a Hycan V09 villanyautót. 5215 milliméter hosszú, 3170 milliméteres tengelytávval. A tolóajtók elektromosak.
A jármű külső megjelenése merész és futurisztikus, ahogy az ebbe a szegmensbe illik (lásd Toyota Alphard). Ezeket az autókat többnyire nem a tulajdonosuk vezeti, a második soros ülések általában luxus kategóriásak, és ez itt is így van. A V09 7 üléses, 2+2+3-as formátumban. Az autó belseje markáns dizájnnal illeszkedik a külsőhöz. A műszerfal három digitális képernyőből áll: az LCD műszerfal 10,25 hüvelykes, az infotainment képernyő 14,6-os, a harmadik, 12,3 hüvelykes képernyő az utast szórakoztatja. De ez még nem minden: a tetőből kihajtható képernyő is van a 2. sor utasai számára. A V09-hez háromféle akkumulátorcsomag áll rendelkezésre: 92 kWh vagy 114 kWh nikkel-kobalt-mangán és 95 kWh lítium-vas-foszfát.
A V09 ára 15,5-21,2 millió forintnak megfelelú jüan és többek között a Denza D9, illetve a GAC Trumpchi E9 modellekkel versenyez.