Nem kellett messze mennie a Mercedes-Benznek, hogy a kompakt kategóriában is hadrendbe állíthassa elektromos áruszállítóját. A Renault-Nissan együttműködésben készülő eCitan valójában a Kangoo-Townstar kígyóbőrbe bújtatott változata.
A haszongépjárművek szegmensében bemutatkozó eCitan zárt áruszállító modell kétféle hosszúsággal, 4498 mm-es kompakt (tengelytávja 2716 mm), valamint 4922 mm-es hosszított verzióban is elérhető (tengelytávja 3100 mm). Tesztünkben az utóbbi, L2-es változatot hajtottuk.
A terhelhetőség és a raktér mérete hasonló a hagyományos motorral hajtott Citan modellekéhez. A kompakt zárt áruszállító esetében a raktér térfogata 2,9 köbméter és akár 544 kilogramm, a hosszabb változatnál pedig 3,7 köbméter és akár 722 kilogramm terhelést is elbír. A raktér méretei: 1524 x 1806 mm (L1). 1524 x 2170 mm (akár 2 raklap befér az L2-esbe). A kerékdobok közötti távolság 1260 milliméter, a raktér magassága 1270 milliméter. A raktérburkolat nem túl strapabíró, volt már rajta pár kisebb sérülés, a raktérvilágítás is olyan, mintha uniós pályázaton lopták volna ki vele a pénzt. Rögzítőszem van elég, biztonságosan fixálhatjuk a rakományt. A hosszított és jól felszerelt eCitan tömege 19 mázsa üresen, hasznos teherbírása 580 kilogramm.
A szélesre nyíló tolóajtó és a mindössze 57 centiméteres, alacsony padlómagasság kényelmes hozzáférést biztosít a belső térhez és a rakodáshoz. A tolóajtók (a baloldali felára 156 ezer forint) praktikusak a szűk parkolóhelyeken, opcionálisan mindkét oldalon elérhetők. A hátsó ajtó két része 90 fokos helyzetben is rögzíthető, de akár 180 fokban is nyitható. A felfelé nyíló csomagtérajtó opcionális, ahogy a vezető és a raktér közötti válaszfal (ablakkal vagy ablak nélkül sőt, rácsos kivitelben is). Az utasoldali rács 90 fokkal elfordítható és rögzíthető a vezető ülése mellett (tesztautónk nem ilyen kivitelű volt). Ebben az esetben a csomagtér hosszúsága a kompakt verzió esetében 3,05, a hosszú kivitelnél pedig 3,41 méter. Vonóhorog rendelhető.
A jobb oldali ülés (másfél)kétszemélyes ugyan, de inkább csak vészhelyzetre alkalmas az utastér 3 felnőtt szállítására – a középen ülőnek nincs ugyanis lábtere (sem). Praktikumban sem túl erős a kocsi, van ugyan öblös kesztyűtartó és egy lefedhető kacattartó a műszerfal tetején, de a pohártartók mérete és elhelyezkedése nem ideális, a másfeles ülés alatti rekesz sem bő. A szélvédő felett található polc viszont hasznos, ömlesztve sok holmit befogad. Ha egyedül, vagy csak ketten utazunk az autóban, a középső ülést lehajthatjuk, ott egy ügyes kis asztalka fogad rögzíthető irattartóval. Az övcsat túl mélyen van, így a biztonsági övet az utas nehezen tudja becsatolni, feleségemnek például állandóan segítenem kellett a kiszabadulásban.
Hogy megy?
Az eCitan elektromotorjának csúcsteljesítménye 122 lóerő (90 kW), a folytonos teljesítmény 51 kilowatt, azaz 69 lóerő. A maximális forgatónyomaték 245 Nm, ami már az indulástól kezdve elérhető. A villanykocsi legnagyobb sebessége 132 kilométer/óra.
A 320 kilós lítium-ion akkumulátor ütközésvédett helyen, az alvázban helyezkedik el a hátsó tengely előtt, nettó kapacitása 45 kWh. Az elektromotor az eCitan első kerekeit hajtja. Választhatunk komfort- és takarékos menetprogramok, valamint háromféle rekuperációs szint (D- / D / D+) közül. Opciós a hőszivattyú, amely csökkenti az áramfogyasztást. A jármű akkumulátora csak a hőszivattyú kompresszorát hajtja, így közvetlenül nem felel a jármű belső terének klimatizálásáért. Mindig takarékos módban használtam és nem közlekedtem a kocsival autópályán (legnagyobb sebessége 130 kilométer/óra lehet) és árut sem szállítottam. Nulla fok körüli, vagy az alatti hőmérsékleten (az utaskabin temperálásával) legfeljebb 200 kilométerre alakult a Mercedes-Benz eCitan hatótávja. Ahogy melegedett az idő, 15 fok körüli hőmérsékleten ez a hatótáv egészen 245 kilométerig gyarapodott – autópályázás és áruszállítás mellőzésével. A több mint 600 kilométeres februári teszthét során 17 kilowattóra villamos energiát fogyasztott az autó 100 kilométerenként.
Gyorstöltőn a nyolc modulból álló tasakcellás 45 kWh-ás akkumulátor 10-ről 80 százalékra 38 percen belül tölthető fel 75 kW-os DC töltéssel – ez feláras opció, alapból csak a 11 kilowattos fedélzeti AC töltés jár (azzal is tele az akkumulátor 4,5-5 óra alatt), de plusz pénzért 22 kilowattos AC töltést is kaphatunk. Otthoni töltésre szánjunk időt rendesen, a 32 amperig skálázott töltővel csupán 1,5 kilowattal (8 A) táplálhatjuk, ami eltart egy ideig.
Milyen vezetni?
A Franciaországban, a Renault-nál összeszerelt autó sajtóbemutatóján Dobogókőre is felkergettük, amúgy jó volt vezetni hegymenetben és lefelé a kanyargós úton a teherautót. Igaz, akkor nem spóroltam az energiával.
Ahogy az utastérben, a vezetőfülkében és a műszerfalon minden a Mercedes-Benz márkáról árulkodik, úgy a technikában is odatetették magukat a stuttgartiak, nem csak majmolták a francia-japán alapokat. Az eCitan futóműve elöl MacPherson kettős keresztlengőkarokat, illetve egy megerősített stabilizátor rudat az oldalirányú dőlés csökkentésére, hátul pedig Panhard hátsó tengelyt kapott, Mercedes-Benz lengéscsillapítókkal és tekercsrugókkal. Rugózása kellemetlen, de ez inkább a bődületesen rossz utak számlájára írható. ű
Fordulóköre óriási (átmérője 13,1 méter), elég nehéz vele manőverezni – ebben éles képet adó hátsó kamera segít.
Mennyibe kerül?
Bár a vállalkozók most akár 3,6 millió forint kedvezménnyel megvehetik az eCitant, nem valószínű, hogy tolonganak érte, hisz a rövid változat alapára is elég magas, bruttó 16,33 millió forint. A tesztelt jól felszerelt példány ára 22 millió forint körüli.
A biztonság a Mercedes-Benz márka egyik alapvető értéke. Az eCitan kimagasló biztonsági színvonalát stabil, energiaelnyelő megoldásokkal rendelkező karosszériája, valamint átfogó vezetői segédrendszerei is biztosítják. A vezetői segédrendszerek megalkotása során a fejlesztőcsapat különösen nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a beavatkozások a lehető legsimábbak és zavartalanok legyenek, szinte észrevétlenül működjenek. A vezetői segédrendszerek, radarérzékelők és kamerák segítségével folyamatosan figyelik a forgalmat és a környezetet, szükség esetén pedig figyelmeztetnek vagy beavatkoznak.
Kép és szöveg: Biró Csongor