Hasznos Toyotákat vezettünk

Toyota Proace
Negyedik taggal bővült a Toyota Professional kínálata, a Proace család kibővült a legnagyobbal, az akár 17 köbméteres raktérrel választható Maxszal.

Nagyfiú a családban

Az elsőkerékhajtású Proace Max a Toyota Professional kínálatának legnagyobb tagja. Kétféle tengelytávval (3450 és 4035 milliméter), háromféle hosszúsággal (5413, 5998 és 6363 milliméter) és háromféle magassággal (2254, 2524 és 2764 milliméter) elérhető. A legnagyobb változat 17 köbméteres rakodótérrel rendelkezik (akár öt Euro-raklap kényelmes szállítására is elegendő helyet ad), a legkisebb is 10 köbméteres. Viszonyításképpen a rakodótér szempontjából: az L4 H3 Proace Max háromszor akkora raktérfogatot kínál, mint a legnagyobb Proace középkategóriás haszonjármű.

verso_dizel1

A bruttó járműtömeg a dízelüzemű modellek esetében 3300 kilogrammtól 3500 kilogrammig, az akkumulátoros elektromos változatok esetében pedig 3500 kilogrammtól 4250 kilogrammig terjed, a jármű konfigurációjától függően. Az elektromos Max akár 1500 kilogramm hasznos teherbírásával és 2400 kilogramm vontatási képességével kategóriája legjobbjai közé tartozik. Dízelmotorral a maximális hasznos teherbírás akár 1500 kilogramm, a vontatási kapacitás pedig akár 3000 kilogramm is lehet, a jármű hosszának és magasságának kombinációjától függően.

proacemax3

Az ajtók 270 fokban nyílnak – ez az első modell a Toyota kínálatában, ami ezt a funkciót kínálja.

Dízel vagy elektromos?

Az elektromos Proace Max hatótávolsága akár 420 kilométer is lehet (WLTP szabvány szerint). 150 kW-os gyorstöltővel 55 perc alatt 80 százalékra tölthető a 110 kilowattórás akkumulátor. Három dízel hajtáslánc is rendelkezésre áll, kézi és automata sebességváltóval, valamint a különböző szállítási igényeknek megfelelő teljesítménnyel. Később a teljes Proace család rendelhető lesz a stellantisos modelleknél már választható Dangel összkerék-hajtással.

proacemax1

Az elektromos hajtáslánc 270 lóerős (200 kW) teljesítménnyel és 410 Nm-es forgatónyomatékkal gazdálkodik. A sofőr háromféle vezetési móddal állíthatja be a teljesítményt az igényeinek megfelelően: az eco üzemmód optimalizálja a hatótávolságot, és 163 lóerőre (120 kW) korlátozza a teljesítményt; a normál üzemmód megfelelő egyensúlyt biztosít a teljesítmény és a hatékonyság között, 218 lóerőre (160 kW) visszafogva a teljesítményt; a power üzemmód a maximális teljesítményre helyezi a hangsúlyt, lehetővé téve a rendszer számára, hogy a teljes 270 lóerős (200 kW) teljesítményt felhasználja.

proacemax_motor

A regeneratív fékrendszer a lassítás és fékezés során keletkező mozgási energiát felfogja, és elektromos energiaként visszatáplálja az akkumulátor töltéséhez. A vezető a kormánykerék mögött található lapátkapcsolók segítségével választhatja ki a regeneratív fékezés kívánt szintjét. Négy fokozat közül lehet választani, amelyek különböző mértékű lassulást biztosítanak, amikor a vezető felemeli a gázpedált. Minél magasabb a szint, annál gyorsabban lassul a jármű, és annál nagyobb a visszanyert energia szintje.

proace_max_fogyasztas

A jármű 11 kW-os váltakozó áramú fedélzeti töltővel rendelkezik, amely támogatja az éjszakai és otthoni töltést, illetve a hosszabb ideig tartó parkolást; 2025-ben egy 22 kW-os váltakozó áramú töltő is rendelhető lesz.

proace6

Három dízel hajtáslánc is rendelkezésre áll. A belépő szintű egység egy 2,2 literes erőforrás hatfokozatú kézi sebességváltóval, amely 120 lóerős (88 kW) teljesítményt és 320 Nm-es nyomatékot kínál. A közepes teljesítményű motor a 2,2-es egység 140 lóerős (103 kW) változata, hatfokozatú kézi vagy nyolcfokozatú automata sebességváltóval, 350 Nm, illetve 380 Nm teljesítménnyel. A nagy teljesítményű dízel, szintén kézi vagy automata sebességváltóval, 180 lóerőt (132 kW) kínál, és kiválóan alkalmas a nagy teherbírású átalakításokhoz. Utóbbit vezettük, kézi váltóval, üres dobozzal, városi forgalomban 7 literes átlagfogyasztás mellett (100 kilométerenként).

proacemax_dizel2

A Max rengeteg átalakítási lehetőséget kínál. A gyárilag szállított opciók között szerepelnek platós és alvázas fülkés változatok, billenőplatós és billenő oldalú modellek. Az új modellt a Stellantis a lengyelországi Gliwicében (akkumulátoros-elektromos változatok) és az olaszországi Atessában (dízel változatok) található üzemeiben gyártja.

Van kisebb is, kettő!

A sokoldalú Proace és Proace City furgonok és a hozzájuk tartozó Verso személyszállítók látványos frissítést kaptak a 2024-es szezonra. A nemzetközi bemutatón ezeket is tudtuk mind vezetni. Leginkább elektromos változatban voltam rá kíváncsi, a Proace-ből az üzleti busznak is kiváló személyszállítót vezettem, a Cityből pedig az 50 kilowattóra akkumulátorral szerelt kisáruszállítót. Előbbi 20, utóbbi 16 kilowattóra/100 kilométeres fogyasztást mutatott be, az elektromos Proace Max is 20 kilowattóra körül fogyasztott 100 kilométerenként.

proaceverso2

A közepes teherbírású Proace furgon hatótávolság 20 kilométerrel, 350 kilométerre nőtt (75 kWh kapacitású akksival, WLTP szerint mérve). Ezzel egyidejűleg a teljesítményének megfelelő rakodókapacitással rendelkezik, legfeljebb 6,6 köbméteres raktérrel bír és akár 1400 kilogramm hasznos teher szállítására is képes. A Verso specifikációban kilenc személynek is ülőhelyet ad. A villanymotor teljesítménye 136 lóerő (100 kW).

proace5

A kompakt Proace City maximálisan 4,4 köbméteres teret kínál (rövid tengelytávval 3,9 köbmétert), és a választott hajtáslánc függvényében akár 1000 kilogramm hasznos terhet is képes elszállítani. A Proace-hez hasonlóan az elektromos modellnél korszerűsítettek az akkumulátoron, így a maximális hatótávolság 50 kilométerrel, 330 kilométerre nőtt. A haszonjármű változatban elöl három ülés van, míg a Versóban akár hét személy is utazhat.

proace_verso

A Proace és a Proace City különböző dízel hajtásláncokkal, utóbbi 1,2 literes benzinmotorral (110 lóerő, 81 kW) is kapható, a Stellantis az olaszországi Atessában és a spanyolországi Vigóban gyártja őket. Dízelmotorból kétféle van, mindkettő 1,5 literes, de az egyik 102 lóerős (75 kW), hatfokozatú kézi sebességváltóval, a másik 130 lóerős (96 kW) kivitel, nyolcfokozatú automata váltóval.

proace4

Hibrid Hilux

A Toyota Professional kínálatában szerepel az új Hilux Hybrid 48V is. A 2,8 literes motorhoz idomított 48 voltos hibrid rendszer jobb gázreakciót és egyenletesebb, lineárisabb gyorsulást ad. A regeneratív fékezés és a hatékonyabb start-stop rendszer kényelmesebb és hatékonyabb vezetést tesz lehetővé. A terepvezérlést és a stabilitást segíti az új terepválasztó rendszer, amely különböző beállításokat kínál.

hilux1

A Hilux hasznos teherbírása és vontatási kapacitása továbbra is kivételes: 1000 kilogramm, illetve 3500 kilogramm.

Az Európának szánt Hiluxok Dél-Afrikából érkeznek (Durbanban van a gyár), hozzánk várhatóan a jövő év elején. Az autóval ezúttal csak statikusan ismerkedhettünk meg, vezetni később lehet.

Új technológia

Az erőteljes, 2,8 literes Hilux dízelmotort egy olyan 48 voltos hibrid rendszerrel társították, amelyet kifejezetten a Toyota kettős felhasználású pick-upjának egyedi igényeihez terveztek. A motor egy kompakt motorgenerátort hajt szíjrendszer segítségével, amely feltölti a 48V-os lítium akkumulátort (7,6 kilogrammot nyom). Ez a 48 V-os akkumulátor egy új DC/DC átalakítón keresztül a jármű 12 V-os rendszerét is ellátja. A Toyota hibrid elektromos rendszereihez hasonlóan az új akkumulátor lassítás közben töltődik, hatékonyan visszatáplálva az egyébként elvesző fékenergiát, miközben a fékteljesítményt is növeli. Feltöltés után az akkumulátor akár 16 lóerős (12 kW) teljesítményt és 65 Nm nyomatékot ad hozzá a motorgenerátoron keresztül a motor képességeihez a gyorsulás és a hatékonyság növelése érdekében. A motorgenerátorral kombinálva a nagy teljesítményű és bevált Euro 6d szabványnak megfelelő, DOHC, 16 szelepes, 2,8 literes dízelmotor dolgozik, amely 204 lóerőt (150 kW) termel 3400 fordulat/perc fordulatszámon és 500 Nm nyomatékot 1600 és 2800 fordulat/perc között. Az egység common rail üzemanyag-befecskendező rendszerrel, változó geometriájú turbófeltöltővel és vízhűtéses intercoolerrel van felszerelve. A kipufogógáz-kibocsátást szabályozó intézkedések közé tartozik a dízeloxidációs katalizátor, a dízel részecskeszűrő, a szelektív katalitikus redukció (SCR) és a karbamid kiegészítő befecskendezés.

A Hilux Hybrid 48V mindentudását erősíti, hogy a duplafülkés járműveknél a kategóriában vezető, 310 milliméteres minimális hasmagassággal, valamint 29, illetve 26 fokos első és hátsó terepszöggel büszkélkedhet.

Kép és szöveg: B. Cs./Toyota

kijelzok2 digitalisvissza proace_city2 proace_city3 proace_city4 proace_city5 proace_city1 proace_verso_vezetes