Audi Q5 teszt: erő és nyugalom

Audi Q5
Teljesen megújult az Audi legnépszerűbb szabadidő-autója, a Mexikóban gyártott Audi Q5. Tágas, erős, kényelmes, drága és már nem annyira takarékos, mint korábban volt.

Az Audi Q5 az maradt, ami korábban volt: impozáns, ám visszafogott, ugyanakkor nagyon jó megjelenésű SUV.

Hogy néz ki?
Jól állnak neki a 21 hüvelykes felnik, a bő kerékjáratok és a láthatóvá tehető lengéscsillapítók jelzik, hogy nem riad meg a könnyű tereptől sem. Terepen azonban jelentős hátrányt jelentenek a malomkerekek és a peres Michelin gumik. Az új orrész sportosabb lett az elődjénél, a hátsó oledes (organikus LED) lámpák dögösen néznek ki, ráadásul többféle grafikát tud megjeleníteni. A teszt végén vettem észre, hogy a harmadik féklámpa vörös fényorkánja valójában vetített. A 260 szegmensből álló vetítőlámpa a hátsó ablak feletti légterelőből az ablakra vetít, így fékezéskor látványosan vörösbe borul az autó.

q5_1

Az A5-össel megegyező PPC architektúrára épülő Audi Q5 hossza 4,72 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,6 méter, tengelytávja 2820 milliméter.

Aeroakusztikai tulajdonságaival az új Audi Q5 magasra tette a lécet, utasterében ugyanis olyan csend honol, hogy egyből kiszúrjuk, ha a palacktartóban lévő ásványvíz buborékot ereszt. A csendben többek mellett a külső visszapillantó tükrök házai, az ajtók kettős tömítései és az aeroakusztikailag továbbfejlesztett vízelvezető csatornák játszanak fontos szerepet.

q5_vezetes

Az emberközpontú utastér a korábbbiakhoz képest kevésbé rendezett, ugyanakkor a pilótafülke ergonomikusnak mondható, a klímakonzol digitális, de könnyen kezelhető. A kormány jó fogású, funkciói ismerősek, a kijelző információtartalma bőséges és elégséges. A fedélzeti információs és szórakoztató rendszer érintőképernyős, tűéles a képe, az Apple CarPlay vezeték nélkül probléme nélkül, biztonságosan fut rajta. Az ajtóbelső túl hangsúlyos, rengeteg gombot akaratlanul is megnyomunk, itt állítható a világítás, az ülésmemória, a központi zár és a tükör. Le kéne erről szokni az Audinál. Csak egy tanács.

A sofőr előtt két hatalmas kijelző ontja az infókat, a műszerfali 11,9 hüvelykes, a középső 14,5 hüvelykes és a továbbfejlesztett szélvédőre vetített kijelzőn a navigáció is megjeleníthető. Az anyósülés előtt is van egy 10,9 hüvelykes monitor – sok értelme nincs, de legalább nem öncélú a zongoralakk.

A fűthető ülések elöl-hátul kényelmesek, kiszálláskor a vaskos küszöbön landolunk, érdemes azt tisztán tartani. Három kisebb fenekű felnőtt kényelmesen élfér hátul, a csomagtartó alaphelyzetben 520, bővítve 1473 literes. A hátsó ülések a csomagtérből egy-egy kar meghúzásával is ledönthetők.

q5_bringa

Hogy megy?
Az 1,85 tonnás, Mexikóban gyártott szabadidő-autót könnyedén mozgatja 204 lóerős kétliteres, négyhengeres dízelmotorja. Váltója duplakuplungos, hétfokozatú automata. A motor legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, amit egyáltalán nem titkol, igazán dinamikus modell az Audi Q5. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt jut el, a Q5 40 TDI quattro végsebessége 226 kilométer/óra.

Különleges lágy hibrid (48 voltos) a dízelmotoros Q5, mert képes csakis elektromosan mozogni. A hajtó villanymotor 24 lóerős, elinduláskor, parkoláskor teljesen átveszi a szerepet a győri dízelmotortól. Egyediségét az adja, hogy a hajtásláncba két villanymotor-generátort építettek be: a szíjhajtású a dízelmotor gyors újraindításaiért felel, míg a németek által TSG-nek elnevezett villanygép a váltó kihajtásánál található és képes arra, hogy 230 newtonméteres nyomatékával manőverezéskor vagy elinduláskor kis tempóig önállóan mozgassa az autót. A fékezéskor visszatermelt energia 1,7 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátor tárolja.

q5_motor

Ennek ellenére városban kifejezetten nagy az étvágya, ahhoz, hogy 6-7 liter környékén tartsuk, sokat kell autóznunk vele országúton. Több mint 1000 kilométert vezettem, Év Magyar Autója zsűritagok társaságában is (jelölt az autó) és 7,7 liter/100 kilométeres átlagot mértem. Sokat mentem vele autópályán, végig ment a klíma és még könnyű terepezésre is elvittem.

Milyen vezetni?
A tesztautóban légrugó tette minden terepen és minden útviszonyok mellett kényeztetően kényelmessé az utazást. A futómű kényelmét élettelen kormányzás teszi feledhetővé, szűk városi manővereknél sose tudjuk, minek és mikor megyünk neki. Az adaptív légrugókkal emelhető az autó hasmagassága: az első tengelyen 3 centivel, a hátsón legfeljebb 3,2 centiméterrel. Sportmódban a hasmagasság 1,5 centivel csökkenthető.

q5_off

Nincs kanyar, amely kihozná a sodrából. És ezzel a sofőr is így van. Nem sportolásra való ez a kocsi, hanem kényelmes helyváltoztatásra. Abban nagyon otthon van. A hétsebességes S tronic váltó tétova.

Összkerék-meghajtása nem a régi jóféle Torsen quattro, hanem annak módosított, ultra változata, amelyben a váltó mögött, valamint a differenciálműben található egy-egy kuplung oldja le a kardánt és a féltengelyeket. Hogy miért jó ez? Mert kevesebbet fogyaszt a hagyományos quattro hajtásláncnál. Száraz úton nem érezni a különbséget, tapadásvesztéskor azonnal érkezik a segítség.

q5_9

Mennyibe kerül?
Legalább 20,9 millió forintot kell perkálni annak, aki új Audi Q5-öst (40 TFSI, 204 LE). A tesztelt 40 TDI változat 700 ezer forinttal kerül többe összkerékhajtással. A pazarul felszerelt tesztautóért legalább 30 millió forintot kell fizetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor/Audi