Új nemzetközi mérőállomást és kőolajelemző labort adott át fényeslitkei szivattyútelepén a Mol. A csaknem 2,3 milliárd forint értékű fejlesztéssel a társaság a legmodernebb eszközökkel mérheti a Magyarországra a Barátság-2 kőolajvezetéken érkező kőolaj mennyiségét és minőségét.
Szalay Zsolt, a Mol Magyarország logisztika igazgatója elmondta: a beruházás a kőolajvezeték üzemeltetője, az orosz Transznyefty állami kőolajszállító cég javaslatára kezdődött, melynek keretében a Barátság-vezetékrendszer minden nyugati átadópontján modern mérési-ellenőrzési rendszer épült ki.
Kifejtette, a fényeslitkei szivattyúállomás a Magyarországra irányuló energiafolyosók meghatározó “keleti kapuja”, így kiemelt szerepet játszik a magyar energiaellátásban. Az itthon feldolgozott kőolaj jelentős hányada a Barátság kőolajvezetékeken keresztül fog érkezni – tette hozzá Szalay Zsolt.
Az új állomás a több mint negyven éve épített állomást váltotta fel, ezen keresztül fogadja a Mol a kőolajimportjának mintegy 80 százalékát, évente mintegy 5,5 millió tonnát, amely Fehéroroszországon és Ukrajnán keresztül érkezik a társaság százhalombattai finomítójába.
Az érkező kőolaj mennyiségét mérő, a magyar, az orosz és az uniós szabványoknak is megfelelő új állomás beruházási értéke 2,1 milliárd forint volt, amelyet a Mol finanszírozott. A kiviteli tervet a magyar OT Industries és az orosz Transznyefty Metrologya készítette, a berendezést pedig Oroszország legnagyobb szénhidrogén-mérő eszközöket gyártó és kivitelező cége, az OGSB Ltd. gyártotta.
Az akkreditált, 180 millió forintért kiépített kőolajelemző labor pontosabb és részletesebb vizsgálatokat tesz lehetővé, segítségével az eddigi 4 helyett a kőolaj 15 paraméterét vizsgálhatják.
Igor Nyikolajevics Katsal, a Transznyefty alelnöke elmondta, hogy az eddig használt mérőrendszert 23 évvel ezelőtt helyezték üzembe Fényeslitkén, a kőolajszállítás minőségi és mennyiségi fejlesztése érdekében ezért szükséges volt a technika modernizálása.
A Barátság kőolajvezeték a világ leghosszabb kőolajvezetéke, hossza több mint 4 ezer kilométer, és évi 70 millió tonna szállítókapacitással rendelkezik. A vezeték Magyarországra érkezése előtt Ukrajnában kettéválik, a Szlovákia felé tartó felső szakaszt Barátság 1-nek, a Magyarországon keresztül Horvátország felé irányuló szakaszt pedig Barátság 2-nek nevezték el, utóbbi építését 1972-ben fejezték be.