A gépjárműimportőrök 5 százalékos piaci növekedésre számítanak 2017-ben, előrejelzésük szerint összesen 132 400 új járművet helyeznek majd forgalomba Magyarországon ebben az évben – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke kedden sajtótájékoztatón Budapesten.
A személyautók piacán 6 százalékos növekedést prognosztizálnak, a válság óta először haladja majd meg a 100 ezret a behozott új személyautók száma. Az egyesület várakozásai szerint mintegy 24 ezer új kishaszonjárművet helyeznek majd forgalomba, 3 százalékkal többet a 2016-osnál, így ez a két kategória összesen 5 százalékkal bővülhet – ismertette Erdélyi Péter. A nagyhaszonjárműveknél stagnálást, 5500 új forgalomba helyezést várnak, a buszoknál 22 százalékos növekedésre, 500 új buszra számítanak, a motorkerékpárok forgalmazásában pedig 8 százalékos növekedést jeleznek előre, ami 2400 új járművet jelent.
Az MGE ügyvezető elnöke elmondta azt is, a 2016-os év jobb lett az általuk jelzettnél. Tavaly 96 555 új személyautót helyeztek forgalomba, 25 százalékkal többet, mint 2015-ben. Ugyanakkor 142 ezer használt gépkocsit hoztak be az országba, 16 százalékkal többet az előző évinél – közölte. Az ügyvezető elnök hozzátette: tavaly 21 333 új kishaszon-gépjármű került forgalomba, ami 22 százalékos növekedés az előző évihez képest. Az országba ugyanakkor mintegy 13 ezer használt kishaszonjármű került be, 10 százalékkal több, mint 2015-ben. Erdélyi Péter kiemelte, az importált autók átlagéletkora 11 év felett van. A Magyarországon forgalomban lévő mintegy 3 millió személyautó átlagéletkora csaknem 14 év, a kocsik kétharmada tíz évnél régebbi. Ennél az Európai Unió országai közül csak Lengyelországban és Görögországban rosszabb az arány. Az MGE ezért szükségesnek tartaná a fiatalabb autók importjának támogatását, például a kilowatt-adó átalakításával vagy új gépjárműadó-rendszer bevezetésével.
Dér Péter, az egyesület elnökségi tagja elmondta, a 3,5 tonna feletti új nagyhaszon-gépjárművekből tavaly 5515-öt értékesítettek, valamivel kevesebbet, mint az előző évben, amikor 5076 került forgalomba. Kitért arra is, hogy a buszpiac nehéz éven van túl, a 2015-ös 546 autóbusz után tavaly 411 új busz került forgalomba, és ennek is a 20 százaléka kisbusz. A rendkívül elöregedett buszállomány miatt ennél kétszer-háromszor több új járműre lenne szükség évente – fejtette ki Dér Péter.
Erdélyi Péter a 2016-os évet értékelve kiemelte: a magánvásárlók elkezdtek visszatérni a piacra, de inkább a használt autók felé fordultak. A forgalomba helyezett új autóknál 70 százalék körül maradt a cégautók részaránya, igaz, ezek egy része valójában magánvásárlás. Az MGE ügyvezető elnöke kedvezőnek értékelte, hogy elindult a visszatérés a márkaszervizekhez és a legális autójavítókhoz. Kedvezőtlen ugyanakkor, hogy a növekvő használtautó-import miatt a nem legálisan működő szervizek forgalma is nő – fejtette ki.
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke ismertette a márciusi AutoMobil és Tuning Show programját (a Hungexpo területén, március 24 és 26. között), majd megerősítette, hogy az MGE az Autós Nagykoalícióval együtt továbbra is az ágazat tisztulásán dolgozik, idén konzultáció kezdődik a kormányzattal az autósok terheinek könnyítéséről.