Az amerikai General Motors (GM) honlapján elismerte, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat a francia PSA konszernnel európai érdekeltsége, az Opel eladásáról.
Az egyesülésről szóló döntés az értesülések szerint napokon belül megszülethet. Az Opel és a Peugeot már évekkel ezelőtt foglalkoztak egy együttműködés kialakításának a lehetőségével, ebből azonban végül csak néhány modell közös gyártása valósult meg. A Peugeot szóvivője francia AFP hírügynökségnek megerősítette a General Motors vállalattal az együttműködés elmélyítéséről folyó tárgyalások tényét. Az Opel nem kommentálta az értesülést. Nem nyilatkozott a kérdésben a PSA Peugeot Citroen vállalatban egyaránt 14 százalékos részesedéssel rendelkező francia kormány és a Peugeot család sem.
Az Opelnek tavaly sem sikerült elérnie, hogy 1999 óta első alkalommal nyereséggel zárja az évet. A 257 millió eurós veszteséget Karl-Thomas Neumann vezérigazgató a Brexit-szavazást követően bekövetkezett kedvezőtlen árfolyam-ingadozásoknak tulajdonította.
Ha az ügylet létrejön, a Peugeot-t, a Citroent és a prémiumkategóriás modellcsalád DS-t gyártó PSA-csoport a második legnagyobb autógyártó lesz az európai régióban a német Volkswagen-csoport mögött, a GM pedig Észak-Amerikára és Kínára összpontosíthatja tevékenységét. A GM és a PS-csoport külön közleményben megerősítette, hogy egy sor stratégiai kérdést tekintenek át a jövedelmezőség és a működési hatékonyság fokozásának érdekében, beleértve az Opel esetleges értékesítését. Mindazonáltal mindkét vállalat jelezte, nem biztos, hogy megállapodásra jutnak.
Brigitte Zypries német gazdasági miniszter teljesen elfogadhatatlannak nevezte, hogy a két autógyártó anélkül tárgyal egymással, hogy konzultált volna az Opel üzemi tanácsával vagy a német kormánnyal. A General Motorsnak biztosítania kell, hogy az Opel innovációs központja Németországban maradjon – szögezte le a miniszter, hozzátéve, hogy a berlini vezetésnek nincsenek információi a tárgyalásokról.
A General Motors a múlt héten jelentette be, hogy európai tevékenységén 257 millió dollár veszteséget szenvedett el tavaly, és immár a 16. egymást követő évben volt veszteséges Európában. A detroiti székhelyű autógyártó 2000 óta több mint 15 milliárd dollár veszteséget könyvelt el a vén kontinensen. A 2009-ben a csőd szélére került vállalat tárgyalt európai érdekeltségeinek eladásáról több potenciális vevővel, és úgy tűnt, hogy a kanadai Magna lesz a befutó, de a GM végül visszatáncolt az üzlettől. Elemzők szerint a General Motors túlkapacitásokkal küzd, ráadásul termékkínálata szűkös az európai versenytársakhoz képest.
A PSA-csoport tavaly 3,15 millió járművet gyártott, amivel messze lemarad az első négy vállalattól, a Volkswagentől, a Toyotától, a General Motorstól és a Renault-Nissantól, amelyek mindegyike évente mintegy 10 millió autót állít elő. Az Opel tavaly nagyjából 1,2 millió autót gyártott.