Magyar alkatrészekkel – Seat Ateca teszt

Ha szűknek érzi a Leon kereteit és szívesen letér a kijelölt útról, de szereti, ha erős és nyomatékos motort irányít, a Seat Ateca a megfelelő autó. 150 lovas dízellel és 4×4-es hajtással visszafogott felszereltségben tettük próbára.

Seat Ateca

Újdonságok

A Seat Ateca 4,36 méter hosszú, tengelytávja a Leonhoz hasonlóan 2,63 méter, szélessége 1,84 méter, magassága 1,6 méter. 4×4-es hajtással az eredeti 510 helyett csak 485 literes a csomagtartó (lehajtott ülésekkel 1579 liter a térfogata), felárért motorosan mozgatott fedele láblendítéssel is nyitható. A forgótárcsás menetkapcsoló (vezetői profilnak hívja Seat) révén a sofőr beállíthatja saját vezetési stílusához illő módozatot. Normál, sport és takarékos  vezetői profilok mellett egyedileg testre szabott felhasználói mód is választható. Mivel tesztautónk 4×4-es hajtású, azaz 4Drive volt, off-road és havas útviszonyokra is kínált vezetői profilt.

Seat Ateca

Innováció

A legmodernebb segédrendszerek és műszaki megoldások széles palettája elérhető az Atecához, Style Wave felszereltséggel ebből csak keveset élvezhettünk. LED-es fényszóróit a Leonból kölcsönözte, ahogy az autó minden ízében a sportos Leon praktikus, emelt és tágas változata. Nyolc hüvelykes érintőképernyője a legmodernebb kapcsolódási lehetőségeket nyújtja, lehet az wifi, Bluetooth, Car Play vagy Android Auto.

Seat Ateca

Technológia

A Seat Ateca a Volkswagen.konszern MQB-plattformját használja, ennek moduláris elemeiből építkezik többek között a Golf, a Leon, a Tiguan és a Kodiaq is. Az elsőkerék-meghajtású Ateca hátsó futóműve csatolt lengőkaros, az összkerekeseké független. Műszakilag közeli rokona a Tiguannak és a Kodiaqnak, de mindkettőnél kisebb, könnyebb és sportosabb.

Seat Ateca

Kétliteres dízelmotorja 1968 köbcentis (furat x löket 81,0 x 95,5, sűrítési arány 16,2), 150 lóerős (percenként 3500-4000-es fordulaton), legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm (percenként 1750-3000-as fordulatnál). Az Ateca 2.0 TDI legnagyobb sebessége 196 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,1 másodperc alatt gyorsít fel. Összkerék-meghajtási rendszere Haldex-kuplungos. Hűtött féktárcsáinak átmérője elöl 312, hátul 272 milliméter.

Seat Ateca

Szubjektív

Csinos külseje egyhangú és kissé lehangoló belsőt takar. Spanyolos virtusát az utastérben németes rend csillapítja. Nem ódon, de hideg, rideg, ellenben praktikus a belső. Kompakt Seat még nem volt ennyire jól használható. Jó a kilátás, jó benne ülni.

Az üresen 1473 kilogrammos Ateca futóműve sprőd, keményre hangolt, a 17-es kerekekkel és komfort felfüggesztéssel is tud kellemetlen lenni, ha rossz az út. A tél elmúltával pedig Pest megye és Budapest útjai igencsak gyatrák. Ráz is rendesen az Ateca a Hungária körúton.

Seat Ateca

A kétliteres dízel a legjobb választás ehhez a testhez, jól húz, vannak tartalékai, nem hangos és nem is fogyaszt sokat. Közel ötszáz kilométeres tesztünk során 6,5 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Ötösben, alapjáraton, 1050-es percenkénti fordulaton 52 kilométer/órás sebességgel gázadás nélkül a világ végéig elmegy, hatótávja mintegy 850-900 kilométer. Kézi sebességváltója pontos.

A csomagtartó méretes és jól használható, de a csomagok elrendezését nem segítik rögzítési pontok, hálók és egyéb hasznosságoknak is híján vagyunk. Hiba, hogy az ülések lehajtásakor jelentősnek mondható lépcső keletkezik a ledöntött támlák és a rakfelület között.

Seat Ateca

A padló alatt vészkereket találunk – de jó, hogy nem defektjavító folyadékot! -, ritkán van szükség rá. Nekem ezúttal nem volt szerencsém, egy kátyú már a teszt elején megkeserítette az életemet és kivágta a jobb első abroncs szélét. Nem volt rutinom a defekt kezelésében, így már a kerék levételénél elakadtam, nem tudtam ugyanis hogyan szedjem le a kerékcsavarokat takaró műanyag elemeket anélkül, hogy a szép felniket megkarcoljam. Szerencsére telefonon jött a segítség: ehhez van célszerszám a csomagtartóban, egy kis csipesz. Onnantól már ment minden, mint a karikacsapás, a Seat emelője és a mellékelt csavarkulcs is elég erős, hogy a feladattal gyorsan megbirkózzunk. A kerékcsere kalóriaégetésnek sem volt rossz a reggeli hóesésben – erre a Seatra örökké emlékezni fogok.

vészkerék

Biztonság

Az Ateca a legmagasabb pontszámot kapta az Euro NCAP töréstesztjének minden egyes kategóriájában. A teljes egészében Barcelonában tervezett és fejlesztett Ateca rendelkezik a gyalogosokat felismerő koccanásgátló rendszerrel. Az Euro NCAP biztonsági program értékeli a sávtartó rendszert is, amelyik elérhető a Seat Ateca különböző változataiban. Az alapfelszereltség részeként hét légzsákkal rendelkezik, beleértve a vezető oldali térdlégzsákot és az első valamint a hátsó ülésekbe épített terhelés határolós biztonsági öv feszítőt. Isofix és top tether rögzítő pontokkal rendelkeznek a hátsó ülések, feláras a holttér érzékelő és a hátulról jövő forgalom riasztó, a 360 fokos tolatókamera, a fáradtságérzékelő, alapáras a sebesség lekorlátozó, és a hátsó biztonsági övek becsatolására emlékeztető vizuális visszajelzés. A forgalomfigyelő rendszer vizuális- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha ütközés veszélyét érzékeli. Ha a vezető nem reagál a jelzésre, a rendszer lelassítja a járművet. A gyalogosvédelmi rendszer észleli az átkelő gyalogosokat, és automatikusan aktiválja a féket.

Seat Ateca

Költségek

Dízel, összkerék-meghajtású Atecát legolcsóbban 8 millió 326 ezer 500 forintért kaphatunk.

Gyártás

Csehországban, Kvasinyban készül egy gyártósoron a Skoda Kodiaq-kal. Idén 46 ezer Seat Ateca gyártását tervezik. A gyár bővítésére mintegy 300 millió dollárt költött az autógyártó.

Seat Ateca

Beszállítók

EBERSPÄCHER – padló alatti katalizátor

CARCOUSTICS – hangszigetelő elemek

GESTAMP – műszerfal merevítő (Mór)

BOSAL – kipufogórendszer hideg oldala (Kecskemét)

EISSMANN – vezetőprofil-váltó gomb (Nyíregyháza)

BROSE – klímakompresszor motor (Kecskemét)

GRUPO ANTOLIN – tetőlámpa (Kecskemét)

A RAYMOND – folyadékcsövek

CARBODY – tömítőhab

OERLIKON – szinkronszerkezet

AMTEK TEKFOR – csapágy alkatrészek (Sárvár)

DIEHL – szinkrongyűrű

JOHNAN AMERICA – ablakemelő

KSPG AUTOMOTIVE – kipufogó retesz

LUK – váltócsapágyak (Szombathely)

HENGST – olajfogó

HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek

BOSCH – video- és radarszenzorok (Hatvan)

ELRINGKLINGER – kipufogó tömítések (Kecskemét)

DRÄXLMAIER – elosztótábla (Érd)

FREUDENBERG – tengelytömítés (Kecskemét)

HUF HÜLSBECK & FÜRST – zárak

DANA – sebességváltó tömítés (Győr)

KAUTEX TEXTRON – SCR-tartály

FTE AUTOMOTIVE – kuplung vezeték

BASF – színtelen lakkréteg

NSK – kerékcsapágy

LYDALL GERHARDI – padló alatti hőellenző

ZF FRIEDRICHSHAFEN – tengelykapcsoló

KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete

TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – rezgéscsillapító elemek a futóműben (Nyíregyháza)

BEHR-HELLA THERMOCONTROL – hátsó klímavezérlő

SUMITOMO RUBBER – Falken gumiabroncsok

Kép és szöveg: Biró Csongor

8