A zord körülményekre tervezett terepjárókat gyártó orosz UAZ a latin-amerikai és az afrikai piacot célozza meg, mint új exportterület.
Mihail Belobrov, az UAZ gazdasági vezetője azt nyilatkozta, az exportból származó jövedelmüket a jelenlegi 14-ről 30 százalékra tervezik emelni az elkövetkezendő három évben. Belobrov azt is hozzátette, főleg a volt szovjet partnerekkel veszik fel és építik majd újra a kapcsolatot.
Az UAZ egyébként a Lenin szülővárosában működő Sollers vállalat tagja, ez a cég egyébként Fordokat és Mazdákat is gyárt az országban.
Az orosz autóipar most mászik ki a gödörből, a nyolc évig zajló visszaesés véget ért az ágazatban. A mélypont az volt, amikor az eladások a felére estek vissza a recesszió kezdetéhez képest. Most viszont van esély arra, hogy jelentős növekedés induljon meg az iparágban Oroszországban.
“A recessziónak vége, de még nem érezzük azt, hogy ugrásszerűen növekednének az eladások”- mondta Belobrov. Minimális növekedésre azonban ő is számít 2017-ben.
A Sollers 2016-ban 1,6 milliárd rubel (kb. 7 milliárd forint) hasznot ért el, ami csaknem fele annyi, mint a 2015-ös 3,1 milliárd rubel. A cég teljes bevétele pedig 38,3 milliárd rubelről 35,6 milliárd rubelre csökkent.
Belobrov szerint az UAZ jövedelmező lesz idén, de pontos előrejelzést nem közölt. Az orosz márka egyébként 3,4 százalékát képezi le az orosz autópiacnak.
Az UAZ idén már újrakezdte a terepjárók exportálását Ecuadorba. Az új latin-amerikai célországok, mint Nicaragua, Bolívia, Mexikó, míg Afrikában Ghána, Elefántcsontpart, Kamerun és Szenegál vannak a célkeresztben. Ázsiában is jelen vannak, Kínába már szállítanak, de Vietnámba és Mongóliába is szívesen exportálnának.
Bár kezd jól menni az UAZ-nak, a minőségen van még mit javítani. Tavaly például Vladimir Putyinnak nem sikerült kinyitnia az új UAZ Patriot ajtaját egy bemutatón, a segítségére siető tábornoknak pedig a kezében maradt a kilincs.
Biró Milán