Ami bejött a hatosnál, bejöhet a hármas szériánál – vélekedtek a BMW-nél, amikor piacra dobták a hármas alapjain készülő négyes nagy kupét, a négyajtós, keret nélküli ablakokkal szerelt Gran Coupét. Izmos négyhengeres benzinmotorral és sok magyar alkatrésszel tettük próbára.
Újdonságok
Ugyanarra a tengelytávra épül a Gran Coupé, mint a hármas szedán vagy a négyes kupé, 2810 milliméteren már négyen kényelmesen elhelyezkedhetünk. Hossza 4638 milliméter, ami 14-gyel több, mint a négyajtós hármas hosszúsága, és pontosan ennyivel szélesebb is annál. A csomagtartó milliliterre megegyezik a két modell esetében – 480 liter, ledöntött hátsó ülésekkel akár 1300 literrel gazdálkodhatunk. Az ötödik ajtó hatalmasra nyílik.
Elegancia. Röviden ez a legfontosabb kritérium, aminek az autót megfeleltették. Újdonság az individual egyedi felszereltség, a fantáziának csak a pénztárcánk szab határt. Az extrák között újdonság a vezeték nélküli mobiltöltés, persze ehhez megfelelő telefon is kell…
Innováció
Az adaptív, immár szögletes keretbe foglalt LED-es fényszórók kiválóan dolgoznak: vakítás nélkül takarják ki a szembejövőket és az előttünk haladó autókat, miközben nappali fényt varázsolnak elénk az éjszakában. Az érintőképernyős rendszer kezelése nem okoz gondot, az iDrive szoftverjét frissítették. Az ergonómia és az összeszerelési minőség tökéletes.
Technológia
Négyhengeres, kétliteres, tizenhat szelepes benzinmotorja 252 lóerős (percenként 5200-as fordulaton), legnagyobb forgatónyomatéka 350 Nm-t bocsát rendelkezésünkre (percenként 1450-es fordulattól), váltója alapból a ZF nyolcfokozatú, hamarosan már Egerben is készülő egysége. Pörgetve sportosabb hangszínt üt meg a motor, a kipufogóból érces zajokat lehet előcsalni sport fokozatban. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 5,9 másodperces alatt katapultál a BMW 430i xDrive Gran Coupé, a végsebességet 250 kilométer/óránál az elektronika korlátozza le. Az xDrive gondoskodik arról, hogy minden helyzetben sínautóként viselkedik a négyes nagy kupé. A feszes felfüggesztés ellenére kifejezetten kényelmes az üresen 1,6 tonnás BMW, ebben persze a 17 hüvelykes téli kerekek is közreműködtek. A kormányzás pontos, de kevés információt közöl arról, hogy mi történik a kerekek és aszfalt között.
Költségek
A BMW minden kupéját drágán méri, a 430i xDrive Gran Coupé alapára 14 441 000 forint, a jócskán felextrázott tesztautónk ára 21 693 000 forint.
Szubjektív
Igazi élményautó a négyes Gran Coupé, valós arcát sport módban, kézzel váltogatva mutatja meg. Takarékos módban vezetve kissé nagypapás, a teszt végén sokarcú istennőt ismertem meg benne. Kezdetben fanyalogtam a sorhatos hiánya miatt, de miután néhányszor szabadjára engedtem a pacikat, a fantáziámat és az erkölcsi normáimat, megéltem ördögi énjét is. Elég ez a négy henger, jó ez a négy henger. Normálisan vezetve nem zabál, a tesztátlag 8,1 literre alakult 100 kilométerenként. A vezetőülés kényelmes, a jobb egy sem kényelmetlen, ahogy a hátsók sem azok, ám a ki- és a beszállás okozhat egyeseknek gondot. Hátul szűkös a fejtér, és túl mélyen ülünk.
Gyártás
A 4-es sorozatot kupé, kabrió és Gran Coupé változatban gyártják Németországban a müncheni, a regensburgi és a dingolfingi gyárakban az L7-es platformon.
Beszállítók
Íme, a BMW 4 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
MAHLE: szívócsonk (Balassagyarmaton van gyár)
KSPG AUTOMOTIVE: elektromos hűtővízszivattyú (Rheinmetal Automotive)
GRUPO ANTOLIN: csomagtér-világítás (Helvécia)
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó (hamarosan Egerből)
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal (dízel)
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
HARMAN-KARDON: hifi (Székesfehérvár)
NIDEC: napfénytető mozgató motor (Bercel)
PILKINGTON: szélvédő
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tata-Környe)
FREUDENBERG: tömítőgyűrűk (Lajosmizse, Kecskemét)
THYSSENKRUPP: kormányoszlop (Budapest)
CONTINENTAL: motorvezérlő elektronika (Budapest)
FLEXITECH: féktömlők (Ploiesti, Románia)
ROSENBERGER: kábelcsatlakozók (Jászárokszállás)
FÉMALK: váltó- és motortartó alkatrészek, csillapító elemek (Csepel, Dunavarsány)
CONTITECH: fűtő-, hűtőcsövek (Makó)
TEMIC: ülésmozgató elektronika (Budapest)
BREMBO: négydugattyús féknyergek (M verziók)
BORGWARNER: súrlódó tárcsák (8 sebességes automata)(Oroszlányban van gyára)
INA: szelephézag-állító
GUSTAV WAHLER: EGR-szelep (dízelmotorok)
FEDERAL-MOGUL: hengerpersely (Kunsziget)
IWIS: szinkronhajtás
LEAR: karosszéria-vezérlő egység (Győr, Gödöllő, Gyöngyös)
HELLERMANNTYTON: kábelköteg-rögzítés
FTE AUTOMOTIVE: hidraulikus tengelykapcsoló működtetés
TRW AUTOMOTIVE: első légzsákmodulok
MAGNA: tetőantenna, tükrök, tetőkárpit, segédvázak (Győr)
AUTOLIV: oldallégzsákok (Sopronkövesd)
HANKOOK: gumiabroncsok (Rácalmás)
FS Fehrer: üléshabok
CIMOS: parkolófék
FILTRAN: váltóolaj-teknő
HELLA: feszültségszabályzó
Kép és szöveg: Biró Csongor