A Mercedes-Benz megépíti második gyárát Kecskeméten, amely első-és hátsókerék meghajtású személygépkocsik gyártására is alkalmas lesz.
„A következő években 1 milliárd euró értékű beruházást tervezünk a kecskeméti telephelyen. A beruházás eredményeként csúcstechnológiával rendelkező, az ipar 4.0 szellemiségében épült, hatékony gyártási egység – úgynevezett „Flex-Werk”- létesül, ahol a rugalmas termelési rendszerben különböző jármű-architektúrájú és meghajtású modellek gurulnak majd le a szalagról. Ezzel termelési kapacitásaink megnőnek, és mindemellett a piaci igényekre is a szükséges rugalmassággal és gyorsan tudunk reagálni. Vállalatunk ezáltal tovább növeli versenyképességét”– nyilatkozta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja. A Mercedes-Benz termékpalettája jelenleg 32 modellből áll, ami a közeljövőben 40 modellre bővül. A tervek között szerepel továbbá minden Mercedes-Benz személygépkocsi gyártósor fokozatos alkalmassá tétele az alternatív, elektromos meghajtású modellek gyártására.
A kecskeméti második gyár karosszéria-, felületkezelő – és összeszerelő üzemből, és egy ipari parkból áll majd. Az ipar 4.0 követelményeinek megfelelően egy olyan gyár épül, amelynek termelési folyamatai egyszerűen változtathatóak. Az új egység egymással szoros összeköttetésben álló gyártóegységekből és egy messzemenőkig digitális folyamatláncból áll, ami a termelési adatok intelligens felhasználásával az ember és gép újfajta kooperációját jelenti. Ezáltal még rugalmasabbá és hatékonyabbá válik a termelés, és egyben ergonomikusabb munkakörülményeket jelent a munkavállalók számára. Az előkészületek még az idei év folyamán megkezdődnek, a termelés megkezdése pedig az évtized végére várható. A beruházásnak köszönhetően 2500 új munkahely jön létre. Az új gyár telephelyéről való végleges döntés és a projekt kivitelezése még bizonyos keretfeltételek teljes megvalósulásához kötött.
„A beruházás annak bizonyítéka, hogy a kormánynak érdemes volt egy olyan gazdaságpolitikába belevágnia, melynek célja, hogy Magyarország a magas hozzáadott értékű tevékenységek európai központja legyen”- hangsúlyozta Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter.
A Mercedes-Benz Kecskeméten már 2012 óta gyárt sikeresen elsőkerék-meghajtású kompakt autókat az egész világ számára. 2016 februárjában pedig legördült az 500 000-dik autó is a gyártósorról. A Mercedes-Benz 2016. április végén jelentette be, hogy több mint 580 millió eurót fordít meglévő kompakt autó gyárában technológiafejlesztésre, valamint a termelőkapacitás bővítésére. A kecskeméti telephely gyártósorairól fognak legördülni az újgenerációs Mercedes-Benz kompakt autók is.
„A rugalmas termelési egységbe történő új beruházás egyértelműen kecskeméti munkatársaink motiváltságának és tudásának visszaigazolása. A magyarországi csapat pedig a fejlesztés által újabb ismereteket szerezhet a hátsókerék-meghajtású járművek gyártása terén. A kecskeméti telephely választása mellett szólt, hogy mind kormányzati, mind helyi szinten kitűnő együttműködés áll fenn. A kecskeméti telephelynek a már meglévő és az új gyárral együtt nagyon pozitív a jövőbeli kilátása”- mondta Rainer Rueß, a Mercedes-Benz Cars gyártástervezésért felelős vezetője.
Nő a magyar export
Szijjártó Péter kérdésre válaszolva elmondta, a beruházás nyomán mintegy 0,4 százalékra nőhet az autógyár hozzájárulása a bruttó hazai termékhez (GDP) a jelenlegi 0,2 százalékról. A magyar export 3,2 százalékát teszi ki a Mercedes-Benz termeléséből származó kivitel, ami a beruházás után 3 százalékkal fog nőni. Beszámolt arról is, a kormány komoly fejlesztési kötelezettségeket vállalt együtt Kecskemét önkormányzatával. Megépítik a multimodális közlekedési csomópontot a kecskeméti vasúti pályaudvarnál, a városban új kerékpárutakat építenek, megkezdik az 54-es út négysávosítását az M5-ös autópálya és a Mercedes-Benz gyára között. Ezen kívül befejezik a kecskeméti északi elkerülőút építését, és megkezdik a kecskeméti katonai repülőtér fejlesztését, hogy azt kereskedelmi, civil célokra is lehessen használni – fejtette ki.
Kitért arra, hogy a bejelentés újabb sikert jelez a magyar-német stratégiai partnerség és barátság területén, az összes külföldi működőtőke negyede Németországból származik, a Mercedes-Benz beruházása már a hetedik autóipar beruházás az idén Magyarországon.
Kérdésre elmondta azt is, hogy jelenleg is folynak tárgyalások a Brexit miatt Nagy-Britanniából kivonuló vállalatokkal. A kormány megteszi a megfelelő finanszírozási ajánlatokat – tette hozzá.
Elmondta, a gazdaság gerincét az autóipar jelenti, tavaly az ágazat termelési értéke rekordot döntött, és az idei első 5 hónapban további 5 százalékkal 3349 milliárd forintra bővült. Ezzel az ágazat az ipari kibocsátás 31 százalékát képviseli, 157 ezer embernek ad munkát, 13 százalékkal többnek, mint tavaly év végén.
A nyilvánosan hozzáférhető cégadatok szerint a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly 3,4 milliárd euró értékesítési árbevételt ért el az egy évvel korábbi 2,8 milliárd euró után. A vállalat adózott eredménye 65,8 millió euró volt 2015-ben a 2014-es 63,8 millió euró után.
A HIPA MTI-hez eljuttatott közleményében kiemelte, az új gyár minden idők legnagyobb zöldmezős beruházása lesz Magyarországon. Az új karosszéria-, felületkezelő és összeszerelő üzem első- és hátsókerék-meghajtású személygépkocsik gyártására is alkalmas lesz – írták.
A beruházás során a befektető és a kormányzat közötti kapcsolattartásban a HIPA feladata lesz a többéves megvalósulási folyamat sikeres koordinálása és támogatása. A jelentős infrastrukturális fejlesztéseket is generáló bővítés előkészületei már az idén elkezdődnek – írták.
26 helyszínen gyárt a Daimler
A német Daimler AG személyautó-gyártási üzletága (Mercedes-Benz Cars) világszerte 26 üzemben állít elő gépkocsikat, motorokat, hajtóműveket vagy alkatrészeket és folyamatosan fejleszti globális hálózatát. A Daimler 2010-ben a Mercedes-Benz és Smart márkájú gyártmányai 20 százalékát állította elő külföldön, vagyis nem németországi üzemeiben. Stratégiai célja, hogy ezt az arányt 2020-ra 50 százalékra emelje. Legutóbb az idén tavasszal avattak üzemet, a brazíliai Iracemápolisban.
A gyártóbázis-hálózat széthúzása azt szolgálja, hogy a társág minél közelebb kerüljön a vásárlókhoz, gyorsabban tudjon igazodni a változó piaci körülményekhez, védekezzen a devizaárfolyamok ingadozásával szemben és csökkentse a vámköltségeket. A beszállítói hálózatot is úgy alakítják, hogy minél több alkatrészt a helyi üzem térségében szerezzenek be. Azonban a gyártási hálózat gerincét továbbra is a három nagy németországi üzem – Sindelfingen, Rastatt és Bremen – alkotja, ezekben egyenként évi 300-400 ezer autót állítanak elő.
A Daimler a 26 saját üzem mellett 3 gyárat a Renault-Nissan csoporttal közösen üzemeltet – Szlovéniában, az Egyesült Államokban és Mexikóban -, Kínában a BAIC Motor nevű helyi céggel közösen alapított autógyártó céget. További három üzemben – Ausztriában, Finnországban és az Egyesült Államokban – külső partnerek végeznek el összeszerelői vagy gyártási munkákat a Daimler megbízásából. A hálózat így összesen 33 gyártóbázisból áll. Ezek több bő egyharmada – 12 üzem – Németországban van, és további 9 működik más európai államokban, köztük – 2012 óta – Magyarországon.
A Daimler Európán kívül Észak-Amerikára és a Távol-Keletre összepontosít; a hálózat tagjai közül 3 az Egyesült Államokban és 1 Mexikóban van, és 1-1 üzem működik Kínában, Vietnamban, Indonéziában, Malajziában, Thaiföldön és Indiában. A Daimler az iracemápolisi üzem révén Dél-Amerikában, és a dél-afrikai East Londonban működő gyárral az afrikai kontinensen is jelen van.
A Mercedes-Benz Cars tavaly 7,9 milliárd euró kamat és adófizetés előtt eredményt (EBIT) ért el, az egy évvel korábbi 5,8 milliárd euró után. Bevétele 83,8 milliárd euróra emelkedett a 2014-ben elért 73,5 milliárd euróról. A társaság tavaly 137 ezer embert foglalkoztatott és kétmillió autót értékesített.